HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Erefs blandning av gammalt och nytt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/06 :  22:25:24  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
En liten presentation av min anläggning. Först en inte ovanlig brasklapp:
Jag är varken fotograf eller bra på att lägga in foton.
Men vi gör ett försök!
Vi börjar med en översikt. Hela härligheten (nästan i alla fall)#8230;

Högtalarna som jag nog aldrig frivilligt kommer att överge. Har hängt med sedan slutet av 70-talet. De är tillverkade i Watford , England och heter Audiomaster LS3/5a.
De är gjorda på licens av BBC. Mer kända tillverkare av samma högtalare är Rogers och Chartwell. För somliga står dessa legendarer som en symbol för gubbhifi och det bjuder jag gärna på. Ken Kessler tycker att de är världens bästa på att återge kvinnorösten. Stämmer det så är jag glad att de är i min ägo. För er som inte känner till dem ett par länkar(intressant hifi-historia): http://www.ls35a.com/ Högtalarna står på stativ från IKEA som heter Jutas. Måhända kommer att bytas så småningom#8230;(Tips?)

Länge använde jag NAD elektronik för att driva mina högtalare. Men nyfikenhet och viss påverkan av en medlem här på forumet, Char-Lee (Hej Charlie!) fick mig att prova en rörförstärkare nämligen Jolida 502b! Nyss nämnde hade bytt ut rören mot Svetlana nånting och jag, jag bara tycker det låter bra! (andra vanliga kombinationer med de brittiska stoltheterna är förstås Quad och Naim, men varför inte kinesiskt?)

Och som komplement Audio Pro B2-27 med den svenska uppfinningen (tror jag) Ace-Basstekniken. Ger fin kropp åt ljudet. Med tanke på diverse debatt-trådar om subbar nyligen anar jag en del fnysningar åt denna kombination. Men jag gillar ljudet! Och den svarta pianolacken glänser väldigt fint#8230;

CDn är Harman-Kardons HD970. Fungerar ypperligt! Men jag är ingen riktig CDkännare och har inte hört så vansinnigt stora skillnader mellan spelare jag jämfört Oftast låter det riktigt bra men när det kommer till kritan föredrar jag nästan alltid det analoga ljudet.
Hörlursförstärkaren är ett kapitel för sig. Den är vacker som ett smycke och låter otroligt bra.
Mingda Meixing kinesisk och rörbestyckad liksom Jolidan. Hörlurar Sennheiser HD580 så sköna och välljudande (utbytt kablage). Byter jag blir det till 650.

Skivspelaren Project 9.1 är nog hjärtat i min anläggning. Jag var ute efter en kombination av riktig högklass och ändå något av en working horse. Helst ett känt märke eftersom jag inte är mycket av tekniker och fixare själv. Spelaren är kanon! Jag har kostat på den en Speedbox.se för bästa fartkontroll och enkel växling av hastighet mellan 33 och 45.
Pickup är Denonklassikern DL-103, en lågnivå MC-pickup som började tillverkas redan 1963! Passar perfekt till Project-tonarmen(hade den förut på RB250 också bra). Aaah, jag gillar ljudet. Faen vet om inte den rundslipade nålen bidrar extra till välljudet! Om jag nån gång byter till annan pickup så blir det till den lite lyxigare DL-103R som hifiklubben säljer!
Som RIAA använder jag en Lehmanns Black Cube som jag köpte billigt begagnad. Jag är mycket nöjd. Möjligen uppgraderar jag nån gång till den kraftigare nätdel som numera finns att tillgå.

Min radiodel är Sony StSB 920 som jag kom över billigt. Låter väldigt bra och lockar mig att ofta lyssna på inte minst Lennart Wretlinds och Carin Kjellmans eminenta radioprogram!

Ingen stereoanläggning är komplett utan åtminstone ett kassettdäck! Anteckna!
Min ögonsten, min kärlek Luxor 9255 är trasigt, men här ändå en bild.. Vilken härlig kombination av robust enkelhet och lätt elegans! En apparat som tar plats men som en snygg möbel. En kombination av B&Os snygghet och Tandbergs fina ljud. Och med en typisk Luxortouch!

Min NADspelare går inte av för hackor. En highend(nåja) maskin som ljudmässigt låter sig jämföras med Nakamichi och Tandberg. Tyvärr hakar den sig ibland och saknar mikrofoningångar och hörlursuttag. Men NADfilosofi-looken gillar jag; att höras men inte synas#8230;
Jag har ett toppmatat otroligt snyggt Philipsdäck från 1977 på gång. Vill gärna att Philips finns representerade i min apparatfamilj#8230; Den skall förbindas till Jolidan med en engelsk Chordkabel, experterna på övergångar mellan gamla DINkontakter och RCA. Snacka om nischade företag#8230;

Kablaget! Som högtalarkablar använder jag de Ljungskiletillverkade Supra 3,4s. Världens mest prisvärda kabel? Övriga kablar: Xindaks finaste, ViaBlue, Supra EFF ISL med bullett plugs, Qed och Biltemas rosa. En speciell kabel jag har hållit på och krånglat med är den mellan skivspelaren och RIAAT. Nu använder jag Vandenhul 102 men är ärligt talat osäker på om den gör nån skillnad mot originalkabeln. Har också använt korta (3dm) versioner av Biltemas rosa. Undrar om inte det lät allra bäst#8230;

Min skuggstereo som delar rum med TVn:
Högtalare: Everest kvartspipor(kallas det väl) med bredbandselement. En populär byggsats en gång i tiden. Mina är ypperligt byggda av min gode vän Lennart Wargås! Låter förvånansvärt bra (är väldigt lättdrivna).
Förstärkare NAD 320BEE den utmärkta uppföljaren till 3020 (som jag länge använde, dessutom hade jag en modell som var generationen innan 3020 och som hette 3030 och var mycket bra). Norrmannen Björn-Erik Edvardsen är givetvis en av mina idoler!
RIAAt NADs PP2. Mycket bra!
Skivspelaren en inte oåäven direktdriven quartzstyrd Hitachi. Som pickup har jag en Ortofon OM (slumpades bort när vinylen stod som lägst i kurs en gång i tiden) växlar mellan OM10, OM20 och OM30. Klarar även gamla singlar galant! Tunern är en gammal NEC (ett underskattat märke, stort i Japan) med mycket fint ljud.
Har även en mycket pålitlig SonyCDspelare modell enkel men bra.
Ett dubbellkassettdäck av märket Denon gör anläggningen komplett. Denons däck är mycket bra. Men ljudmässigt fanns inget bättre än Luxor 9255. Buuhuu!
Som högtalarkablar använder jag Prosons riktigt tjocka och härliga kablar som ser ut som långa exotiska ormar. Mest för att det ser dyyyrt ut, jag medger#8230;
Och visst stereoracken är från Jysk. Utdömd på annan tråd i forumet för att den hade för små mått.. Alla mina apparater i skugganläggningen passade in utom oturligt Nectunern. Annars är Jyskkonstruktionen helt OK tycker jag.









Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/04/07 :  21:55:52  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Coolt system och trevlig beskrivning.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/07 :  22:12:44  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Eref, tack för bilder och bifogad text

Mycket trevlig påsk-underhållning.....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/07 :  22:16:19  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Häftiga saker !

Hmm det där mellersta bordet är fruktansvärt likt ett sideboard jag har från ikea med avsågade ben, hittade du ett i rätt höjd eller har du sågat du med ? fast det kanske inte alls är ett sådant...
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/07 :  23:13:12  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Tack grabbar! Roligt att presentationen uppskattades.
Måste erkänna att alla tre borden är Ikeabord av billigaste sort.
Jag har inte ens sågat...
Fick iden med Ikeas lackbord för länge sen när nån på Hifimusik av
misstag hade upptäckt att just det fungerade utmärkt att ställa skivspelaren på.
Vet inte riktigt om det stämmer ljudmässigt hemma hos mig...
Men det passar bra funktionsmässigt iallafall!
Hmmm borde kanske satsa på några finare möbler...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/08 :  02:52:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Sånt här gillar jag starkt !
Det känns så himla prestigelöst

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/04/08 :  10:15:41  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Johan: Håller med dig

Eref: kul blandning med grejer.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/09 :  00:53:51  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Tackar! Det där med prestigelöst tar jag som en komplimang.
Hifigrejerna är ju bruksgrejer för mig. Min skivsamling (mest vinyl) och mitt
lyssnande är alltid nummer ett.
Samtidigt blir ju jag väldigt fästad vid och fascinerad av apparaterna.
Jag älskar att blanda märken från olika tider och platser.
Och det är kul att höra vad andra tycker.
Sen är ju inte det så jätteviktigt eftersom jag ändå vet vad apparaterna levererar åt mig.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/11 :  20:40:22  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Nu har jag fått det!
Kassettdäcket som skall ersätta mitt trasiga Luxordäck och förpassa NADdäcket till skugganläggningen.
Vilken inhoppare! Philips N2521 tillverkad i Österrike 1977 (och till mig från Norrland).
Tar en ordinarie plats i A-laget direkt!
Står på högkant, designmässigt påverkad av rullbandspelarna. Detta var precis innan alla däck blev trist frontmatade och fick standardmått för att passa i dåtidens rackar.
2521 har en hel del originella lösningar, kassettinmatningen t.ex.
Jag vill gärna tro att det var Philips duktigaste ingenjörer som dag och natt arbetade fram den här kronjuvelen. Mycket plastig look, men en plast som inte skäms för sig!
Ljudet? Testade med första bästa band. Har en helt annan pondus och musikalitet än mina NAD och Denondäck. Kunde inte sluta lyssna det var förresten 100% New Orleans R&B på testbandet...
Och bara DINkontakter så långt ögat når, t.o.m. hörlursutgången.
Skall plocka fram min VMPEmag defluxer och avmagnetisera däcket samt rengöa det. Då!!!
Här en tysk som också verkar förförd av N2521 www.makarateyp.com/MG/N2521/philips_n2521.htm

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/04/11 :  22:40:01  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Härlig inställning till Hifi, kör hårt. Jag tror det spelar bra hos dig.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/12 :  09:56:37  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Tack Iroise för uppmuntrande ord!

Blev lite fel på min länkning härovanför. Vågar inte ändra då kanske det blir ännu mer fel... Det går att trycka sig vidare och då hamnar man på en sajt visserligen på tyska men gjord av en turkisk entusiast.
Den är ganska intressant med fina bilder på bl.a. vintageB&O och Philips.
Fast han har några fel på N2521. Frekvensomfånget går knappast upp till 40000, runt 15000 verkar troligare.
Snarare än att man siktat in sig på säljande skrytsiffror har man lyssnat sig till att konstruera en apparat som presterar musikaliskt optimalt. Tror jag iallafall...
N2521 har också en liten indikator för när det är dags att rengöra tonhuvudena!
Inte dumt.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000