HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Vi öppnar en project phonobox SE.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/11 :  15:08:50  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply

OK i studiesyfte öppnas denna burk, tanken är att se om jag ev kan modda kortet och i alla fall fixa till en vettig stabbad nätdel ev batteriförsörjning.


Vi kikar in, försiktigt.


Så drar vi ut själva kortet, nät delen ser ynklig ut detta måste göras något åt.


Fler åsikter, ja det är ena gamla opampar, mer då.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/11 :  15:26:25  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Byt ut kondningarna kanske?

Wimafiera alla kondensatorer iallafall,det lär du inte ångra.
(En liten filmkondning på varje kondning.)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/11 :  15:28:08  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
kör så det ryker, trycker F5 hela tiden...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/11 :  15:45:34  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Javisstja,
dioderna skulle kanske kunna bytas ut oxå,till lite kvickare soft recovery-dioder.
Förutsatt att dom bytas ut med dioder som tål lika mycket,men det behöver jag väl inte säga...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/11 :  15:45:41  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det är ju så j***a smått bara, kondensatorerna, är det de där gula fulingarna, i så fall är det kört att få in nåot i mellan.
De grå typerna vad är dom?
Elektrolyterna är ju burkarna, är det läge att ev sätta dit Blackgate elle något annat kul?
Det här är ett framtidsprojekt så tyvärr blir det ingen moddning idag i allafall.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/11 :  15:53:40  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply


De röd-markerade är elektrolyter,
de gula är små filmkondningar,typ som Wima fast annat fabrikat,dom behöver du nog inte röra om du inte bytar ut dom mot Wima förstås.

Inte speciellt nödvändigt byte kanske.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/11 :  15:54:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Kan du ta en bild på undersidan med förresten?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/11 :  16:32:30  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nu fck jag vinylabstinens så den mekades ihop igen, men den ska nog få sen.
Hela 16Vförsörjningen, den långa raden av kondingar, transistorer och motstånd till höger, från de svarta kablarna(16Vmatning) till de sista 4 elektrolyterna blir väl entledigad om jag matar med de röda 15V DC trådarna? Det är där en extern nätdel kommer in i bilden.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/11 :  16:42:00  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Få se nu om jag har lite koll.
De gula är kondensatorer, kan bytas mot Wima.
Elektrolyerna ska ändå entledigas så de är inget att bry sig om, förutom de två som sitter på "signalsidan".
De fyra sista i nätdelen, används de om man matar 15VDC? Om man kollar på kortet kan man ju få det intrycket.
De grå fulingarna är de dioder eller?
Sen har vi de där bruna "nonstopen" brevid de grå och det vita paret?
Motstånden och OPampar har jag koll på och tror inte att jag ska byta och krångla med dom, ev opampar i framtiden.

Anledning till denna tråd är att hitta en kostnadseffektiv uppgradering av en i mitt tycke bra produkt som ev kommer att bytas om något/några år kanske aldrig om hela modningen lyckas, men det håller jag för osanolikt. Inte att det lyckas utan att den inte kommer att få maka på sig så småningom.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/11 :  16:52:53  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
de där bruna "nonstopen"

...år keramiska kojndningar,som Wima fast way sämre!

De svarta med en grå rand på ena sidan är dioderna.


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/11 :  17:09:10  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Aha, nonstopen ska bort mao, det verkar ju inte allt för omfattande. Är de svarta med grå rand dioder? De enda svarta jag ser är ju elektrolyterna, och de svarta på strömsidan är väl transistorer(trebenarna)?
Som ni märker kan jag aldeles för lite.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/04/11 :  17:11:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Dom 2 största e-lyterna i nätdelen kan/bör bytas mot större.De 4 mindre bör ju ha samm värde p.g.a att de sitter efter regulatorer,kan dock bytas mot bättre typer samt bypassas,Wima kanske duger.Opamparna måste nästan bytas!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/11 :  17:24:32  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Precis bakom de blå lytarna sitter 2 dioder.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/11 :  17:32:49  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Men hela den delen ska ju förbikopplas, strömförsörjningen ska bli något i stil med rannagarden PSU till hörlursförstärkaren, tänkte jag. Det sitter ju en DINkontakt med röda tåtar där man kan mata DC, och bypassa det mesta i strömförsörjningsväg på detta kort.
OK ryssen vilka OPampar rekomenderar du och varför, dessa är ju vanligt förekommande innom hifiprodukter så, så kass kan dom rimligtvis inte vara.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/11 :  18:40:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
dessa är ju vanligt förekommande innom hifiprodukter


inom audio-produkter i allmänhet mer.

Se det så här då...
Du sitter och kör i en gammal Trabant när jag drar förbi i min nya Ferrari LM6172 i 3000km/h.

LM6172 är nog den snabbaste opampen jag har erfarat.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/11 :  18:44:10  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vad fan, man vill ju inte ha en Trabant när man investerat i en Ferarrispelare och en LamborghiniPU, detta måste göras något åt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/04/11 18:44:49
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/11 :  18:51:34  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Now we`re talking!

Jag ser 2 single opampar och 4 dual opampar på kortet.
4580 är dual och dom 2 andra minns jag som tl071 från andra tråden,stämmer det tro?

Dom bägge ligger väl på en slewrate på ~7 nånstans.
Slewrate är snabbheten så att säga,OPA2604 har 20 tror jag,AD827 har
runt 300 osv...
Du är med?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/04/11 :  19:01:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,ok blir det för snabbt svänger det och kan brinna..Jag gillar AD827 skarpt, AD847 är enkelvarianten.
Ja,om du ska ha nätagget utanför,då behövs ju inte bytas lytar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/04/11 19:02:58
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/11 :  19:44:38  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Har inte kommit till svängnings-risken än,du hann före...

Vad tyckte du om min jämförelse ang opamparna...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/11 :  19:44:38  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tja, känns inte som om denna lilla krets och den plats som finns till förfogande räcker till riktigt. Nog låter det bra redan men kan man för en rimlig penning åstakomma en förbättring och dessutom känna stoltheten av att man har åstakommit något själv, ja då är det väl bara att köra när min första lön dimpit ner efter den pågående pappaledigheten.

Plats finns ju i själva lådan så ska man ändå löda på kortet kanske man kan använda den stabbade nätdelen på kortet, jag vet inte vad som blir mest kostnadseffektivt vs prestanda.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/11 :  19:52:21  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jo jag kopplade för skojs skull speedboxen till RIAAn, den trycker ut en ny fin sinus som åstakom en förbättring på min gamla spelare, själva verket alltså. Frågetecknet är vad som händer rent elektriskt, outputen ligger bara på 190mA a 16V, trafon ligger på 500mA. Ljudet blir faktiskt bättre, renare om man säger så.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/11 :  19:58:56  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Att koppla in nya snabba opar utan att köra med lokal avkoppling är som att köra ferrarin som går i 3000km/h, utan ratt
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/04/11 :  20:54:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Vad tyckte du om min jämförelse ang opamparna...?

Den var bra!!Alla förstår den.
Har varit med om "utan ratt"med so8 adapter/DIL det sitter avkoppling direkt bredvid DIL sockeln,men ej på SO8 adaptern,i alla fall kom det en rökpelare rakt mot mig..2 sekunder tog det..

quote:
outputen ligger bara på 190mA a 16V

Hur menar du?Var är outputten?
Montera hellst Ic socklar,då kan du testa olika opampar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/04/11 :  21:01:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Denna tråd hamnade nog fel.
Den är typexempel på varför vi skapade "Bildreportage - Teknik & DIY" så jag flyttar den dit.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/11 :  21:55:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Gott.

Då utryckte jag mig på det sättet jag ville,att ingen skulle kunna tänka fel..

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000