Author |
Topic  |
Ryssen
100.000-klubben

8900 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 22:00:27
|
quote: Dom skiter ju i vad du har i ditt eget "album"... ;-)
Ja,de e sant! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
nahoj
Member

1542 Posts |
|
myskankan
Member

177 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 23:01:39
|
Jag behöver lite hjälp av forumets fotoexperter.

Den här bliden är tagen med en Canon S5is utan stativ på kvällen, runt 17.00. Orginalet är alldeles för mörk. Jag har lekt lite med bilden i Photoshop. För mycket kanske??
Iso 80 slutartid 1/320s F/3,5
Slutartiden måste vara kort. Kanske jag skulle ökat Iso och minskat bländaren? Att ta med ett stativ är finns inte på kartan.
Eller så vet ni "trick 47" med Photoshop som löser det hela =)). Det tunga biten är så klart att jag måste köpa en bättre kamera... |
Nature never did betray the heart that loved her...
Nästan alla mina skivor Min anläggning |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 00:59:35
|
Varför "måste" slutartiden vara så kort???
Vill du "bara" ha kortare tid räcker det att höja ISO. Du kan låta bländaren vara (förbli) stor (3,5) Om du minskar bländaröppningen (tex till 5,6 eller 8) är du ju "tillbaka" pga att slutartiden då åter blir längre.
Vad ser du själv som otillräckligt med bilden så som den är visad?
Jag tycker du kunde ha en lite längre tid och om du isåfall panorerar så tätt/följsamt du bara kan efter skoterns rörelse, så får du lite mer "action" pga att bakgrunden då suddas ut, mer sudd ju längre tid du lyckas få till.
FÖR lång tid är ju inte meningen, då blir det supersvårt eller närmast omöjligt få skotern (huvudmotivet) i tillräcklig skärpa, men jämfört med ditt angivna "80 ISO, 1/320 sek & F:3,5" kanske runt "80/100 ISO, 1/100 sek & F:8" skulle gett denna ökade actionkänsla...(?) (Antar att skotern rör sej *aningen* fort...hehe)
Just ISO kan ju behöva vara inställt lite annorlunda vid annat väder/ljus än när du tog visad bild, men tid/bländarekombinationen är ju det som skapar antingen "fryst" rörelse eller viss "action".
Jag är inte nån P-shopexpert, så några goda vassa råd om det får du inte av mej... Att så noga du kan justera kontrast/ljus/nivåer/mättnad är iaf en början .
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2008/03/15 01:07:57 |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 07:53:29
|
Var verkligen orginalet för mörkt? Var det åkaren som var för mörk? För nu är skogen lite för blek och urvattnad. Jag skulle vilja ha mer svärta i skogen. Det går att fixa i bl.a. kurvor. |
 |
|
myskankan
Member

177 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 11:36:18
|
Roq och Edison.
Tack för tipsen =)) Bara till att ge sig på det igen. Inte helt lätt att fotografera skotrar i rörelse. På den bilden är jag inte helt nöjd med skogen. Som Roq sa, blek och urvattnad. Slutartiden måste inte vara just 1/320s. Menade bara att det är svårt att få skärpa annars.
|
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 11:49:58
|
Jo, det kan vara svårt att få skärpa på t.ex. snöstänket om du tar längre tider men om det räcker med att få skärpa på skotern kan du göra som nån redan föreslagit - panorera - d.v.s. följa skotern med kameran redan innnan den kommit till platsen där du vill ta bilden. Sen knäpper du av. Det förutsätter i och för sig att skotern rör sig ganska rätlinjigt, d.v.s den får inte hoppa uppåt och neråt för då blir det oskarpt :-) Vid en panorering kan du säkert köra 1/100s eller kanske ändå ner till 1/80-del om du vill ha bekgrunden "rörlig" och fin men då ska du ha flyt. |
 |
|
nahoj
Member

1542 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 16:41:51
|
En bild sedan i somras i Norge Tunat den lite i lucisArt
 |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
Edited by - nahoj on 2008/03/15 16:42:38 |
 |
|
nahoj
Member

1542 Posts |
|
Marc
Member

759 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 19:18:48
|
Mysankan, snygg bild du fått till på skoterhoppet!
Som någon redan nämnt tror jag också att bilden vinner på att öka kontrasterna. Jag tog mig friheten att göra två enkla "ingrepp" i din bild bara för att visa. Säg till om du vill att jag ska ta bort bilderna.
1. Det första var att få det svart riktigt svart och inte bara mörkgrått. Det gjorde jag genom att gå in på Bild>Justeringar>Nivåer... och sedan flytta det vänstra reglaget åt höger tills det kommer dit de mörkaste pixlarna i bilden finns. Jag satte den till 35.
Då blir bilden så här:

2. Svärtan finns i bilden, men den ser ändå lite gråaktig ut. Som om det är väldigt molnigt. Eftersom kameran exponerar som om motivet är 18% grått blir vit snö ofta underexponerad. Därför gick jag in på samma sätt på Bild>Justeringar>Nivåer... och justerade det högra reglaget åt vänster. Jag satte det till 240. Resultatet blir att de ljusaste pixlarna förskjuts åt det vita. I det här fallet försvinner en del av nyanserna i de allra ljusaste, vita tonerna men jag tycker inte att det gör något - vit snö är ofta kritvit. Resultatet blev så här:

Mvh Marc |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 21:36:47
|
Nahoj! Det var väldigt vad sned vattenytan var när du var i Norge. |
 |
|
nahoj
Member

1542 Posts |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2008/03/16 : 00:08:33
|
Ja jag misstänkte nästan det, men jag ville inget säga. |
 |
|
Brus91
Member

71 Posts |
Posted - 2008/03/16 : 16:36:11
|

Den här tog jag i morse, har inte gjort nåt med den förutom att krympa den lite (för mycket ) |
/Martin |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2008/03/16 : 20:40:37
|
Kanske lite för beskuren ja brus91. Annars är den snygg med en diagonal som bildas av bössan och höger arm. |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/03/17 : 12:53:23
|
Jag jobbar med bilder varje dag och då blir det som med allt annat att man blir blasé och det ska rätt mycket till för att man ska höja ögonbrynen. Igår var det ett fantastiskt ljus, Fruan var iväg och jag ensam med barnen. Var lite sugen på att plåta småtjejerna vid stranden och det är de alltid med på med "om vi får glass..." Sagt och gjort, på med kläder och iväg. Ut på bryggan och "tänka till"! Det var rakt motljus men med naturligt filtrerat med lätt dimma. Storasyster får stå still och posera medans lillbusen får springa hela vägen ut för att vända om och springa allt vad hon kan mot pappa. Mäter ljuset i träet på bryggan och drar iväg tre exponeringar. Det räcker. Detta är en sådan bild jag fastnar för. Komposition är min styrka men det är ändå låååångt ifrån varje gång man lyckas med en bild som engagerar, som verkligen syns och som (inte minst viktigt) håller även om 25 år. Detta blev en sådan.
 |
Artphotography |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2008/03/17 : 13:05:17
|
Fantastisk bild Dan. Snygg efterbehandling också. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2008/03/17 13:12:40 |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2008/03/17 : 13:06:33
|
Trevlig bild 
Är vignetteringen medveten ? |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/03/17 : 13:12:10
|
Tackar 
Vinjetteringen var ofrånkomlig med 16mm men eftersom den ger bilden ärlighet och bara är positiv lät jag den vara helt tydlig. |
Artphotography |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2008/03/17 : 13:42:04
|
quote: Vinjetteringen var ofrånkomlig med 16mm men eftersom den ger bilden ärlighet och bara är positiv lät jag den vara helt tydlig.
Håller helt med Dig - samtidigt undrade jag om det var något du gjort i efterbehandlingen  |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2008/03/17 : 14:00:00
|
Otroligt jäkla snygg bild Dan! Härligt med såna inspirerande bilder. |
 |
|
Marc
Member

759 Posts |
Posted - 2008/03/17 : 21:20:43
|
Snygg bild Dan! Den påminner lite om Maria Miesenbergers bilder. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
 |
|
myskankan
Member

177 Posts |
Posted - 2008/03/17 : 21:53:05
|
Marc
Tack för hjälpen. Det verkar som man mest arbetar med nivåerna om bilderna ska ljusas upp. Jag gick kanske lös på för många saker i PS, finns mycket att dra och ändra i där =)) |
 |
|
Mahler
Member

1782 Posts |
Posted - 2008/03/18 : 09:31:50
|
Jättetrevlig tråd och inspirerande helt klart.
Men skulle inte alla som lägger in bilder här ochså kunna bifoga lite info om hur bilden är tagen??
Typ: Vilken kamera ni använt, bländare, slutartid, blixt eller inte?? Bilden behandlad i Photoshop??
På så sätt lär vi oss kanske något nytt MEDAN vi ser på alla fantastiska bilder!!  |
----------------------- Tabula Rasa! |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2008/03/19 : 01:07:22
|
Här kommer en ny klump med bilder som jag tagit sista tiden. Mahler önskade bildkommentarer också...

Bägge från kvällens lilla fotoutflykt i mörkret.

Den här bilden ville jag inte missa då jag såg den skarpa skuggan som solen gjorde bakom kaffekoppen på frukostbordet en morgon. Jag roterade och beskar den för jag fick associationen att koppen var en "kaffesol" som strålade svart ljus  (f/11, 1/320s)

Lite lättare att se vad det är... Minimal efterbehandling.

Ett vanligt motiv som jag aldrig provat tidigare. Fjärrutlösare och stativ. Dock lärde jag mig att extremt små bländaröppningar (här f25) tyvärr ger diffraktion vilket resulterade i att bilden inte blev så superskarp som jag önskat. Det hade varit roligare om ljuset hade varit fint men jag fick nöja mig med gråmulet den här dan.

Avslutningsbild från i kväll. Riktig lekstuga...  |
Edited by - Roq on 2008/03/19 01:12:15 |
 |
|
Topic  |
|