HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Anvil Speaker Stands har anlänt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/04 :  13:51:30  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Efter strul med ett fraktbolag i en vecka är nu min nästa uppgradering här.

Som några av er vet har jag vänt lyssningsrummet med det resultat att de bakre högtalarna i min hembio, Acoustic Energy AElite 2 (stativhögtalare) åkte ner i lådan igen.

Jag ville låta frugan hitta och välja stativ till mina högtalare, då jag gav bort de förra stativen som ej passade AElite 2.

2 månader gick och sen riktade jag frugan in till bokhyllan och fick henne att läsa alla tidningarna och då hitta sex alternativ till stativ.

Kraven var estetik, form, och höjden på 80 cm.

De som hon pekade ut tillverkades av ett företag i UK som heter Anvil och annonsen fanns i Hifichoice nummer 291 (på sidan 124).

Deras hemsida är:

http://www.anvilsound-display.co.uk/xcart/home.php

Det fanns dock ett par problem.
De gjorde inte stativ i 800 mm (de gör 500-600 mm) men det stod på deras hemsida att man kunde göra en förfrågan om andra modeller.

Kontaktade Anvil och frågade om de kunde göra ett par stativ 800 mm långa.
Fick svar att det kunde de. Frugan blev superglad, diskussionen fortskred.

Anvil och frugan (hon valde dem så hon fick sköta kontakten) hade en livlig mailkontakt och de rekommenderade att göra bottenplattan större då standard ej skulle ge tillräcklig stabilitet. De rekommenderade att gå från 200*200 till 240*240 vilket jag gärna ville. Kostnaden för detta var gratis, de bjöd på spikes och en custom topplatta med.
Skälet till en del av gratis sakerna hör ihop med frakten som blev dyr pga vikt och stolek som de tyckte var för dyr själv trots det var det billigaste alternativet så vad skall man göra?

Topp plattan var standard 155*155 men detta räckte ej det kändes för smått så jag fotade mina stativhögtalare och skickade in bilderna. En timme senare kom en ritning på hur de kunde göra en custom platta till mina AE2. #8221;Fast service#8221; får en ny innebörd.
Jag ville naturligtvis ha detta men hade lite betänkligheter om jag skulle byta högtalare vad skulle jag göra med topp plattan då?

Jag/vi la in en fräckis om jag kunde beställa en till topp platta att byta med om jag beställde nya högtalare någongång.
Jupps det gick hem det med, och kostnaden för detta blev bara materialet.

Antiksilver blev färgen, och justerbara spikes i botten.
Stativen är sandfyllda (Biltemas blästersand).
På frågan hur mycket man kunde fylla i svarade de 35+ kilo (stabila jo det kan man lugnt säga).

Blev lovad bilder (om jag ville) under konstruktionen av just mina stativ, klart jag ville.
Hur många tillverkare fotar olika delar av tillverkningen av sina produkter och skickar ut uppdateringar? jag har aldrig varit med om det men jag gillar det stort.

Vilket jag sa till dem med.

Under processen har jag fått bilder och uppdateringar med följdfrågor om smådetaljer om jag vill ha kabelhål tex vilken diameter osv för att anpassa dem direkt till mina individuella behov.

Jag har fått exakta tidsangivelser när de gör det ena och andra och allt ligger alltid i tid. Följt med foton kan jag inte bli gladare att komma hem på kvällen och se mail från Anvil.

Frugan är glad hon med, dessa stativ är dyra pga frakten (ca 4900 allt inbakat) men med mina specialönskemål är det klart värt det.

När jag och frugan diskuterade kostnaden var jag osäker men hon sa att nu gör vi detta. Och iofs hon har rätt. Så länge vi har hembio högtalare (dessa stativ är till bakre högtalarna förresten men står fritt i rummet) så kommer vi ha dessa stativ. Nu med möjligheten att byta topp platta beroende på högtalare är det klart värt det.

Jag kommer posta bilderna jag fått (med tillåtelse från Anvil).

Frakten blev försenade pga Parcelforce, de tappade bort uppgifterna halvvägs på vägen vilket inte är speciellt seriöst av en fraktfirma. Anvil har dock stöttat mig under hela tiden och fixat fram telenummer och kompensation pga fraktbolaget.

Bilderna:
















.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/05/07 19:30:44

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/04 :  14:20:40  Show Profile Send Nykmark a Private Message  Reply
Stabila pjäser! Snygga också Anvil måste vara en underbar firma att ha att göra med

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/04 :  14:25:25  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Tack så mycket.
Ja de har verkligen varit en drömfirma att göra affärer med, rekommenderas stort.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/04 :  14:30:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
5000kr på stativ 2kr på högtalarkablarna ;D
Tjusigt blev det iaf!

Edit: 2krs-kabel kan vara minst lika bra som en dyrare.
Inga statements här inte! Mina kablar kostar inte mer.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/05/04 14:57:13
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/04 :  14:51:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Helt rätt tycker jag. Designen på stativen är klart viktigare än utsmyckningen av högtalarkabel.
Kul att ni hittade en firma som har bra att ha att göra med,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/04 :  15:47:25  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Tack för svaren och det är sant ringledning som kablar fick ersätta mina Ixos SW511T som jag hade där innan. Funkar dock riktigt bra.
Stativen är precis det vi ville ha form/funktion och möjligheten till custombygge betyder mycket.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/05/04 :  23:29:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Grattis till snygga stativ. Den där firman har ju helt klart tagit begreppet service till en helt ny nivå. Jag är förvånad över att bottenplatten kunde behålls såpass liten som den är. Jag hade trott den behövde vara större för att vara stabil. Någon som har någon idé vad och hur det styrs?

J. Ullberg
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/05 :  00:03:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
tyngden hjälper nog till där
Massivt bygge minst sagt Morgan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/05 :  08:18:55  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Se där, då var de på plats, ser riktigt snyggt ut!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/05 :  10:38:31  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
tack för responsen. Trevligt. Service nivån är helt i topp, jag blev faktiskt rent paff när de gav mig möjligheten att detaljstyra allt ifrån längd, plattor samt kabelhålen. Kul att se att det finns sådna firmor kvar ännu.
Tror jag skall låta dem bygga ett centerstativ i framtiden med faktiskt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/07 :  23:05:40  Show Profile Send Nykmark a Private Message  Reply
quote:
Tror jag skall låta dem bygga ett centerstativ i framtiden med faktiskt.


Och där ser vi effekten av god service

Mvh

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/07 :  23:24:05  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
absolut, håller fullt med.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000