HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 eoJeud har ledigt från jobbet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:26:48  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Eftersom det är helgdag idag, så har vi eoJeudare fått pyssla med lite hemarbete!

Vi börjar med en "efterbild":


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:28:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Precis! Man börjar med att såga i sönder ett par gamla hornhögtalare

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:28:55  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Hörde av Vemsom att ni hade en väldigt trevlig dag samt att resultatet blev bra. Fram med lite bilder nu!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:28:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Vemsom tittade hem till mig för att utvärdera ett litet experiment :



En Fostex FP-203 bredbandare i öppen baffel!

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:31:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Njaa.. nästan sådär.. Bafflarna bestod bara av en planka och stod ovanpå basarna som kan skymtas bkom högra och till vänster om den vänstra högtalaren.
Basarna ett par slutna lådor med... random element?
Resten ett par bredbandare från Fostex samt en liten horndiskant.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:36:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
-Här hinner man inte med!

Vemsom började i vanlig stil att modda direkt - fram med Biltema eltejp och på med mer baffel!


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:40:13  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Haha precis.. Varför nöja sig?

Det lät bra. Men det var en ruskigt hemsk låda under högtalarna som jag skrev tidigare.
Det får vi göra något åt!

Stora bafflar hjälpte basen en del, men det var inte mycket bas man lyckades peta ur en Fostex-8tummar (var den åtta?)
Ken (som också var med) lyckades inte ens höra basen. Inte bra!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:40:15  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Fredrik hade dessutom med sig 8st 12" avsedda för ett annat högtalarprojekt, men tyckte vi skulle prova att lägga till ett par basar!

Så det var bara att ta fram fräsen:



..... och sätta igång


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:44:16  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Efter att ha fått spån i ögonen x-antal ggr, så blev det till slut tre hål i baffeln:


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/05/17 22:57:51
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:45:34  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Fredrik greppade skruvmejseln och satte sedan igång att montera element!


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:46:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Tjusigt. Regnet låg i luften, men vi klarade oss!
Snygga bilder förresten, undrar vem som tagit dem ;)

(edit: syftade på bilden två poster upp såklart


Ergonom som man är så satte jag mig på golvet i hallen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/05/17 22:49:08
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:50:15  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Resultatet!

De gamla baslådorna fick agera baffel, då vi inte hade så många skivor hemma!


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:51:44  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Baksidan på damen!


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:54:30  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
-Vi måste dela basarna lägre sa Fredrik och försvann in i verkstaden!

Lödröken låg tätt, vad pysslade den mannen med egentligen


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:55:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Första versionen

Spelar mycket bra faktiskt, men det saknas såklart en del. Basarna spelar på tok för högt i frekvens.
Endast delade med två drosslar som ni ser där på golvet.
Bradbandaren spelar som tidigare; fullregister. Vilket inte är något problem eftersom de inte spelar någon bas ändå.
Ljudbilden i mellanregistret och diskanten saknar dock lite djup. Men det går att åtgärda.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:01:24  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Efter att ha lyssnat i några minuter, så kom idén för nästa modd - Funkar ju på Orion, så varför inte här!



Bakåtriktad diskant, magnetiskt monterad!

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/05/17 23:01:57
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:02:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Patenterad upphängning.

Påverkar säkert elementet en del. Men med tanke på vetenskapen som ligger bakom resten så gör det nog detsamma. Låter det bra - Då är det bra

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:04:28  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
När katten är borta.... eller vad är det man brukar säga!



-Jag är faktiskt bara 3-år och mekar du högtalare hela tiden så får du skylla dig själv!

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:08:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hehe.

De små rackarungarna skruvad upp ljudet på datorn i takt med vi på stereon varpå de säger
"Tysta! vi hör inte". Sött :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:14:11  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
KMJ tillbringade mycket tid i garaget jobbandes på ett annat bygge!

Det genererades inte så mycket sågspån, men desto fler metallspånor - mer info kommer senare kanske!?



The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:15:03  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Ken (som också var med) lyckades inte ens höra basen. Inte bra!


ey!
sparka inte på den tydligen halvdöve hårdrockaren!
( förövrigt så var det inte möe bas i den låten alls tycker jag.....)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:16:14  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Som normalmixad hårdrock med andra ord? ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:21:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Som normalmixad hårdrock med andra ord? ;)


Öh... va ... stopp nu !
Så låter det inte hemma hos mig !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:23:46  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jo.. när du spelar hårdrock. (som hårdrock brukar mixas. Högpass 3dB/oktav över hela frekvensspektrat.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:25:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nope

Kom hit o lyssna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:25:41  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Som normalmixad hårdrock med andra ord? ;)


ska man testa basskillnader så måste det även va bas i musiken tycker jag. Jag måste ju skylla på nått :)

quote:
Det genererades inte så mycket sågspån, men desto fler metallspånor - mer info kommer senare kanske!?



kan ordnas, kubism och resestereo är det som byggs, liten, smidig och flexibel var det tänkt.




två av dessa ska innehålle ett sånt hät tillsammans med en ringkärna.


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000