HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Big Vent Reflex.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/20 :  10:42:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Hej å hå kära Forumslingar!
Idag har jag slängt ihop nått kul. En BVR. Å nej Linnar, det är inte ett horn! Även om det har vissa gemensamma drag. Bra verkningsgrad i basområdet har den iallafall.

Edited by - PG Jeppsson on 2007/05/20 11:00:33

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/20 :  10:44:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Som vanligt när det är billiga expriment på G så är det med Klas Ohlssons Bil-coaxialer
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/20 :  10:48:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En låda på 12 liter. Porten är ca 45 - 50 cm lång beroende på hur man mäter. Expanderar från 20 cm2 till 180 cm2. Den verkar ha strong output ned till ca 50 hz och sedan faller den av snyggt. Elbas gungar på fint. Svenska akademien och Bob Marley låter ljuvligt levande osv. ( i basområdet)
Malin ville omedelbart ha dessa i köket, jag vill ha dem till datorn.....
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/20 :  10:50:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Första provspelningen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/20 :  10:51:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Å så ser jag att i stressen så hamnade denna tråden fel.
Snälla flytta den rätt någon som har makten och möjlighet.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/05/20 :  11:01:02  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Flyttad

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/20 :  11:45:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack PG!!!!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/05/20 :  11:49:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Sedär, redan så snart efter flytten börjar det poppa upp byggen, starkt jobbat!

Kul princip, jag känner inte till den såväl, det brukar ju vara en jämvikt melan det man vinner och det man förlorar, hur är det i detta fall ?


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/20 :  15:52:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tjaa, du Martinsson... Vet inte riktigt. Den är provlyssnad i en timme ungefärlish. Det verkar som att midbasen är lite tillbakadragen. Mer output vid 50 - 70 hz än vid 150 hz. Spelar jag lite dyster Nick Cave så går elbas och trummor fram mycket bättre än hans röst. När det gäller bas så har jag aldrig hört bättre från dessa element. Imponerande, men inte i nivå med min gamla mini-WO. Låter bra med tanke på priset. 400 kr för lådor, element, kablar å lim.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/20 :  16:13:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tror att jag har köpt identiska bilhögtalarelement till nått liknande projekt! Får se om dom kan åka upp på altanen/terassen framöver i sommar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/05/20 :  17:05:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Kanske ett riktigt trevligt sub/sat system tillsammans med din mini WO ?

Lovande att basen fungerar så bra, det talar ju kanske om llite om principen, så kila iväg och köp ett par 15CX40 illa kvickt och smäck ihop ett par schysta monitorer nu : )

EA : en "ny" genre skapades precis - Altanhifi -

Altanhifin's första regel :
utomhus krävs rejält med botten, så i detta fall så skiljer sig ju Altanhifin sig från den annars ganska vanliga "normal hifin" där man har gott om stöd i botten från rummet :)

(ursäkta ot't bäste circloman, editeras givetvis om så önskas)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/20 :  21:20:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jodå, detta är altanhifi.
Efter ett par timmar mer lyssning så måste jag säga att den är prisvärd.
Den låter riktigt skapligt. Det är ju inga Danleysoundlabs SH-50, men för 400 kr så låter den ruskigt bra.

Tyvärr Martinsson, min mini-WO är såld och borta... Men de står sig bra som ett par datorhögtalare, när väl nr 2 är klar.

Ett par B&C 15CX40 i nått liknande men mycket större skulle ju vara kul.
Det räcker nog med ett par 12CX32er.

Har stoppat in Beymas 12LX60 i liknande lådor i Hornresp med väldigt dåliga resultat. Helt klart verkar mina Beymor mutat Hornresp att visa dåliga resultat i allt som är mindre än 2000 liter vindshorn.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/20 :  21:25:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Min arbetsplats just nu.
När jag inte hänger på jobbet eller på forumet så bor jag här uppe.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/21 :  08:10:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Såhär ser det ut i Hornresp:


Det är beräknat på en Peerless bas med ganska högt Qts. Att få korrekta värden från Klas Ohlsson är ju inte så enkelt. Tror inte ens att det finns några värden då de antagligen skiljer sig åt mellan olika exemplar.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/05/21 :  20:48:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
"Har stoppat in Beymas 12LX60 i liknande lådor i Hornresp med väldigt dåliga resultat. Helt klart verkar mina Beymor mutat Hornresp att visa dåliga resultat i allt som är mindre än 2000 liter vindshorn."

Tur att jag inte har just sådana Beyma element men 2000 liter är väl liite i underkant? Vänta ett par veckor så får du se

Mycket spännande användning av hornresp förresten!? Cred till dig för nyskapande!

Edited by - PetterPersson on 2007/05/21 20:49:34
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/22 :  18:22:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack PetterPersson!

Jag vet inte om det är så nyskapande å så, men Hornresp är BRA.
Grymt fint program och underbart fint av David McBean som har skrivit det och dessutom ger ut det gratis.

Efter lite mer lyssning på en högtalare kopplad till min gammla Mission Cyrus 1 och min MP3 som signalkälla (OGG i hög bitrate) så kan jag konstatera att den ger bra med bas för sin storlek och prislapp MEN.....

Den har några småproblem. Den är ganska obalanserad. Mer output 50 - 100 Hz än resten. En del svacka i midbas - lägre mellanreg, men värst av allt, det låter ofta som om basen lever lite av ett eget liv. Väldigt levande å så, men kanske inte perfekt synkat med resten. Skulle vilja ha en större baffel på den. Typ 50 cm bred.
Problemen är inte jättestora (med tanke på priset - nästan obefintliga) men de finns där.

Dessa lådor kommer nog bli perfekta datahögtalare. Half-Life 2 kommer att bli skoj! Explosioner får nog en hel del slagkraft.
Håller på som bäst och försöker hitta ett bra sätt att stämma en liknande låda med mina Cervin Wega 10 tummare. Basen får ju en del hornkaraktär. Slagkraftig och dynamisk. Det gillar jag.

Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/23 :  17:55:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Idag har jag tätat med fönsterlist runt elementet då jag kunde känna med handen att det inte var vidare tätt.

WOOW!!! Vilken skillnad. Helt plötsligt börjar jag tro på allvar att dessa är nått att satsa på. Visst, det är 250 kr coaxialer för bilbruk, men vilken bas!!! Vilket tryck!!! Den är ju riktigt rolig. Midbas/mellanreg är tillbaka och den förmår att ge Yello lite tyngd och pondus. Det är ganska bra för en 5 tummare. Bob Marley och Svenska Akademien svänger gott. Det kommer att komma mer om dessa.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/23 :  17:58:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
En till som gillar bas - BASNALLEN.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/23 :  18:07:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Basnallen verkar ha ett visst beroende...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/23 :  18:16:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Klockrent bygge,,,, Nåt för alla sommmarkvällar.
Får nog kolla igenom garaget efter lämpliga försökskaniner...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/24 :  19:31:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nästa är på väg.

Sådana behövs
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/24 :  19:45:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Bilden talar för sig själv!
Allt för 249 kr!!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/24 :  19:54:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den enda fogen som kräver lite pill och slipning med rasp.
Fogar med Casco superset och 3,5 x 30 mm spånskruv.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/05/24 :  20:01:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Lite OT kanske, men här står matrial till ett par http://www.frugal-horn.com/spawn.html Harvey.


Edited by - Circlomanen on 2007/05/24 20:02:41
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/05/24 :  22:04:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Är det inte barnen du lurar in i basöppningen så tvingar du in deras mjukisar, jag antar att de ligger inte numera och skräpar överallt .

Jaså du skall snickra ihop en Harvey jag sneglar själv på en Bruce då jag har 8" liggandes och vänta på något kul.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000