HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Dark Tranquillity - Fiction (723)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/05/28 :  21:25:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
DARK TRANQUILLITY - FICTION




Bolag: Century Media
Format: CD, Digipack-CD & LP
År: 2007

Tillsammans med band som At The Gates och In Flames så var Dark Tranquillity med att utveckla den genre som brukar kallas Göteborgsdöds, eller Melodic Death Metal som det heter internationellt. En hybrid vars grundpelare består dels av vanlig Death Metal dels av traditionell Heavy & Thrash Metal, influenser från band som Morbid Angel, Dismember, Iron Maiden och Slayer blandades ihop och låter ibland riktigt trevligt. Snabbt, aggressivt och melodiskt på en gång!
Det som folk brukar ha svårt med är sången, eller growl som det ju kallas. Gillar man inte det så kan man ju försöka fokusera på själva musiken först och ta sig an den vokala biten senare, kanske det hjälper om man inte ser på det som sång i vanlig mening utan mer som ett läte - ett instrument i mängden.



Utan att överdriva så vågar jag påstå att "Fiction" är Dark Tranquillitys mest variationsrika album hittills. Lyssnaren bjuds på sedvanlig klassisk Göteborgsdöds med överlag starka melodier, en del småproggiga partier och lite kvinnosång. Tempot är förhållandevis varierat, det förekommer faktiskt ett flertal partier med tvåtaktsmangel på bästa Black Metal-manér vilket jag tycker fungerar bra i så här små doser..
Musiken är oftast ganska rak och enkel, men inte lika rak och "pang på" som på "Damage Done" (2002) och absolut inte lika intensiv och komplex som på "Character" (2005). Oavsett vilken av de två föregående plattorna man har som favorit eller om man gillar de tidiga plattorna bäst så kommer man troligtvis att även uppskatta nya "Fiction".
De överlag mycket starka låtarna tillsammans med Mikael Stannes fenomenala growlande och den behagliga ljudbilden bidrar till att göra "Fiction" till ett av genrens bästa album. Det är imponerande att de lyckas kombinera en sådan aggressiv kraft med så pass lättrallade låtar, ett litet konststycke i sig.
Det som grumlar helhetsbilden något är låten "Miserys Crown", en riktig tråklåt som befäster det faktum att Stanne gör bäst i att avstå från att försöka sig på vanlig ren sång.


Mina personliga favoriter är inledande "Nothing To No One" och "The Lesser Faith".
En annan sak som är lite trist är att plattan inte riktigt håller i längden. Jag har spelat den kanske 25-30 gånger på raken och sedan gjort uppehåll och lyssnat på annat, men inte blir jag sugen att ta fram den igen - det är inte ett gott tecken!
Även om jag visst gillar den här plattan så föredrar jag ändå "Character", och jag kan inget annat göra än att rekommendera "Fiction" till alla som gillar lagom hård och melodisk Metal.

Mer info: www.darktranquillity.com

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=50631197

Lyssna: http://www.youtube.com/watch?v=yCeRS3nhSKE

http://www.youtube.com/watch?v=PKtIYdU3uRU (från Character)


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/06/09 23:53:19

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/06/04 :  22:49:19  Show Profile Send ztenlund a Private Message

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:36:22  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hjälp vilket bristande intresse det var...

Är det bara jag som har längtat efter den här plattan?
Om det inte är någon som vill läsa om Hårdrock på "Veckans skiva" så ska jag kanske sluta med det?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2007/06/09 :  01:54:11  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag har inte sett recensionen förrän nu men uppskattar den verkligen. Tackar och bockar!

Jag vet att det finns en del hårdrock/metaldoldisar på forumet (även en del verbala sådana) och tror att det nog finns folk som kan tänka sig att chansa på en ny skiva efter en seriös recension.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/06/09 :  14:14:53  Show Profile Send Hornta a Private Message
Klart det bästa från Dark Tranquillity på många år, har dock inte hunnit lyssna så mycket...

har "?Projector?" som favorit skiva... länge sen jag lyssnade på göte-metal

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/06/09 :  18:13:05  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
opethic du ska naturligtvis inte sluta med dina recensioner.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/09 :  18:13:06  Show Profile Send nin a Private Message
Har fullyssnat på den ett tag och den är bra. Funderar på köpa vinylen på den snart. Bra recension
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/06/09 :  23:21:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tackar!
Det värmde lite, fortsätter väl då.

Jag kan ju tillägga att "Fiction" ju även finns i begränsad upplaga som Digipack-CD och LP.
Digipacken är riktigt läcker och LPn innehåller även en poster samt hela plattan på CD!
Och som vanligt så är det ju nästan uteslutande Tradera och eBay som gäller om man inte bor Stockholm eller Göteborg...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/06/09 23:29:13
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/06/09 :  23:33:03  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Släpptes inte "Damage Done" 2002 och
"Character" 2005 ? Eller är jag ute och simmar?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/06/09 :  23:50:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Du har så rätt Bynne, det är jag som är ute och cyklar.
Hur sjutton kunde jag missa en sådan enkel grej? Blackout!

Åtgärdat

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/06/09 23:52:13
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/06/11 :  18:10:49  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Köpte den för ganska exakt en månad sedan.....den har rullat en hel del.

Intressanta fakta du hade!! hade inte en aning om att de var med och bröt ny mark med At the gates.

Jättebra recensiom!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2007/06/12 :  07:25:25  Show Profile Send ayayay a Private Message
Fortsätt ge oss hårdrockstips!

Jag har varit ifrån Hififorum ett bra tag nu.
Och det är skönt att se att hårdrocken har fått en större plats inom hifi.

Har inte hunnit köpa skivan ännu, men det kommer.
Skall själv försöka bidra med lite hårda tips

Rock on!

"To ride, to shoot straight, and to speak the truth"

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Edited by - ayayay on 2007/06/12 07:25:56
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2007/06/12 :  10:10:11  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Äger alla DT-skivor (utom den första) och tycker personligen att Fiction är det bästa de givit ut sen "Damage Done" från 2002.

Precis som "opethic" säger är det frågan om deras mesta variatonsrika skiva på länge. Trevligt att även A.Jivarp funnit rätt ingredienser i sitt morgonmål, då jag upplever att han hamrar på bättre än på länge på denna skiva.

Det enda jag inte kan kommentera är ljudet, då jag varit "systemlös" i snart 9 månader pga. ett remont-projekt, har alltså varit tvungen att lyssna i bil och hos bekanta. Någon som kan ge sitt utlåtande om ljudkvalitén på skivan?

Oavsett är det lätt att rekommendera "Fiction".

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/06/13 :  00:16:37  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ljudet ja, det här är ju ett hifi-forum.
Tja, vad ska man säga? För att vara ett relativt extremt Metal-album så är det riktigt bra ljud, men som vanligt lider det ju CDn av bristande dynamik (pga. masteringen?) Men i grund och botten är ljudet som sagt bra, mixningen är perfekt och alla instrument låter som de "ska" göra - inget som stör alltså.
Men jag ska nog sprätta av plasten på min vinyl och jämföra någon dag.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/16 :  01:13:00  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag håller med övriga, sluta inte med dina recentioner!!!!

Hårdrock har jag alltid gillat, men metall kom på senare dagar så det är mycket tacksamt att någon orkar/vill skriva recentioner. Just DT har jag bara hört en dubbel-CD av som sonen köpte, kommer ej ihåg vad den heter.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000