HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HKS - första träff, grill-/hififest hos Double A
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2007/07/16 :  10:54:41  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Hehee..det räckte med en gissning alltså...

Skall bli klart intressant att se vad ni tyckte. Så Zalve har rakat sig...

\\K-man
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/16 :  11:11:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Rakat sig ?
Det är ju ingen sämästär, så då kan man inte vara orakad.

Ett rum med potential (efter att det har kommit tapeter, möbler, mattor och gardiner.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/16 :  13:17:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det var fyra välpolerade killar. Även min prostata-mustach försvann ju för en tid sedan...och tur var nog det: fy fan som jag såg ut. Det är illa i vanliga fall...men med mustach!

Ikväll lägger jag upp bilden som visar varför Double A är så glad!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2007/07/16 :  17:00:05  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Ja det var prostataköret jag menade....man har ju sett bilder...hehee!

\\K-man
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/16 :  19:33:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja nu händer allt fort...

Double A är glad...

Han frågar: "Har ni lyssnat? Låter det OK? Inte? Skall vi byta till en annan högtalare? Jag har det också!". Tonen övergår nu i bossig stil...


Du tar den, flytta den dit, jag springer in här...

Det skramlar och rasslar i det som kallas "ombyggnationen"...vips är Double A tillbaka med något märkligt: 16 stycken klockradios staplade på varandra...




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/16 :  19:39:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kvarstår fin-trimningen på högtalarna och vips så spelade 16 st kevlar-3-tummare!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/16 :  19:42:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Zalve sen då...

Skenet bedrar... Lugnt bläddrandes genom cdskivorna:


Plötsligt stiger fokus och nått skall rattas in...


Det är som vi redan konstaterat XTZ-subban:


Double A "lyssnar"...


En av kvällens höjdpunkter var när jag blev tillfrågad fall det mätte bra varpå jag svarade:
"Ni mätnissar...man måste lyssna, man kan inte bara mäta"!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/07/16 :  21:02:32  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ja den nya mätmjukvaran verkade minst sagt lovande - tyvärr är ju rummet väldigt kalt och svårt just nu - men tyckte ändå det gick att få hyfsat njutbart ljud...

Mer mät/lyssningsbilder...

Gäsp eller sång - ja vet inte
...men var det min musik så var det nog ingen gäspning - den brukar hålla de flseta vakna...








Upp och justera...


Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/07/16 :  21:46:09  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Vem är "hifi-flickan" som sitter på gaveln vid matbordet?
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/07/16 :  21:54:07  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Det skulle nog kunna tänkas vara Double A: s dotter, ålder? mitten av tonåren kanske...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2007/07/16 :  21:59:04  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja att kalla min "lyssnings plats" för rum just nu är väll att ta i. Det hela är en rätt dammig byggarbetsplats utan inredning. Så ljudet är väll där efter, men jag måste säga att XTZ DSP subben verkar mycket trevlig, helst i kombination med mätmjukvaran! Jag tror inte den helt och hållet ersätter fysisk rums-akustisk reglering men man kan helt klart minska rumets negativa påverkan i basområdet.

Hur mina olika högtalar experiment låter får dom andra HKS:arna redogöra för (om dom vill/vågar/kan)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2007/07/16 :  22:04:11  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jo "Hi-Fi flickan är min underbara dotter! Och hon är mitt i "Tokio Hotel" åldern :)
Gissa den ni!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/17 :  00:32:42  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Mys mys må jag säga. Får man fråga vad det var för mätutrustning som nyttjades?

J. Ullberg
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/17 :  09:48:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Mätutrustningen kom från XTZ och Zalve kan nog detaljerna bättre.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/17 :  12:29:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det är en kommande analysmjukvara och mikrofon. För att INTE SPAM'a tråden med reklam, så hänvisar jag till hemsidan.
http://www.xtz.se/produkter/ra.html


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:10:22  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
quote:
Hur mina olika högtalar experiment låter får dom andra HKS:arna redogöra för (om dom vill/vågar/kan)


Ja vågar gör jag definitivt, vill oxå - frågan är väl om jag på ett rättvist sätt kan beskriva hur det låter? - Men jag gör ett försök...

Om vi börjar med den färskaste av konstruktionerna:








Denna högtalare har jag även hört i Pärs akustikreglarade rum, och självklart så spelar rummet en jätteroll här - I Pärs rum så lät högtalaren som en mkt bra stativare, bra klipp i anslagen, lite tunna nedåt givetvis och en diskant som är bland det bästa jag någonsin hört - tonerna hängde svävande i luften och påminde om Martin Logan när det funkar som allra bäst.

Nu så lät det lite rörigare, lite mer stick i diskanten, dom lät också något tunnare i klangen - men samtidigt så fanns det ingen tvekan om att dessa högtalare har fina egenskaper...

När Basen kopplades in - så lät det mustigare och bättre på de flesta spåren, men på något spår ökade rörigheten - efter uppmätningen och injusteringen av basen så blev det mkt bättre...

Nästa högtalare - är klockradioelementhögisen - denna kördes tillsammans med diskanten från de tidigare högtalarna - de stod alltså intill varandra och tog hand om olika frekvensområden...






Denna högtalare ser helt sjuk ut - men spelar otroligt svängigt, tycker det blev mer "stampa takten" och när basen kopplades in - så lät det inte fel alls. I övrigt så fanns även här lite begränsningar vad det gäller lågbas och dom lät lite tunna nedåt kanske...

Vilka som låter bäst - svårt att säga båda har en massa tilltalande egenskaper - de första är nog mer hifi, de sista mer rock'n roll...

Vi diskuterade lite Double A och jag om han inte skulle gå upp lite i element storlek och även använda sig av lite dyrare element för att matcha de sanslöst trevliga men också sanslöst dyra diskantelementen - de ideér som Double A la fram, tycker jag låter klockrent - och jag tror nog att det kommer stå en nya spännande konstruktion färdig inom kort - denna högtalare kommer att kombinera de olika egenskaperna hos de båda tidigare, samt åtgärda ev. kvalitetsbrister i elementval och framför allt ge ett mustigare ljud i bas och mellanregister...

Om Double A vill så får han gärna utveckla planerna - men jag tror nog att han kommer hålla lite på dom

Detta var vad jag tycker - övriga deltagare får gärna fylla i

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/07/17 13:24:12
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:15:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Denna högtalare har jag även hört i Pärs akustikreglarade rum, och självklart så spelar rummet en jätte roll här - I Pärs rum så lät högtalaren som en mkt bra stativare, bra klipp i anslagen, lite tunna nedåt givetvis och en diskant som är bland det bästa jag någonsin hört - tonerna hängde svävande i luften och påminde om Martin Logan när det funkar som allra bäst.

Ja det stämmer! Hemma hos mig har dessa prototyper spelat i två varianter där skillnaden varit lådvolymen.

I mitt rum, med min elektronik (Prelo, Krell...) och med mina öron spelade det ruggigt bra. DrKim slår huvet på spiken i liknelsen till Martin Logans spelstil och karaktär.

Utifrån leendet att dömma var nog inte Double A helt missnöjd han heller...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:54:25  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Fina högtalare Double A.
Nu blev jag lite nyfiken på elementen, speciellt diskanten.
Är det möjligen en Aurum Cantus G3?
Och vad är det för midbasar den spelar tillsammans med?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/07/17 :  19:09:25  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
quote:
Vi 4 HKS'are har en viss nördighet inte bara inom hifi utan också foto/kamera.

Detta sagt av Engelholm tidigare i tråden - ska vi titta lite hur just den nörden jobbar med sitt plåtande?













Jaha hur blev det nu då...


Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2007/07/17 :  20:09:52  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Kilgore: Du har nästan helt rätt beträffande diskanten, det är Arum Cantus G1 (deras största), en mäktig pjäs på 3.8 kg st! Ett element som jag troligtvis aldrig gör mig av med.
Midbasarna är Peerless HDS Exclusive 4", ett litet trevligt element som är avstämt till 70Hz.

Double A

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/17 :  20:14:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag har inte lika många idolbilder på DrKim som han har på mig... Men en bild kan jag släppa på!

Koncentrerad lyssning av DrKim med Double A verkar allmänt glad...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2007/07/17 :  20:17:18  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Hehee...antar att det är en ring i DrKims öra...och inte i DoubleA:S läpp...men fotokonsten kan förvilla...kul bild!

\\K-man
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2007/07/17 :  20:29:50  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag får ju passa på att tacka drkim och Pär för dom fina orden om mina högtalarexperiment, jag håller med i mycket av era tankar.
Vid en jämförelse så tycker jag att "stativaren" låter lite kallare? eller kantigare än dom "gula-fula". Nu ska det ju sägas att det går att göra m y c k e t mer innan man är klar, är tex. bara på första filtret ännu.
Drkim var inne på lite tankar och idéer som susar runt i skallen på mig just nu, och dom behåller jag nog (nästan) för mig själv ett tag till.
Men hur det än blir så lovar jag att lägga upp en byggtråd när det är dax för "skarpt läge"



Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/17 :  21:47:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mitt råd till AA, skulle bli att vänta med ombyggnation av lådorna, tills rummet är hyfsat klart,
Nu spretar det lite, och bandet prestation i rummet är långt ifrån vad det kan,,


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2007/07/17 :  23:53:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Trevlig tråd med mycket bilder = kanon!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000