HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 svalander i kvadrat.. ish. Blev en strömsladd..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2007/10/25 :  23:01:51  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
Tänkte bara visa mitt senaste försök till att komma närmare hifi..
Det började med en tanke (som oftast)
en bild och så såg jag svalanders 4 fläta och tänkte att jag kanske kunde göra en 8-fläta.. och tja, det går faktiskt. Mycket tråd, stark hud, en dåres tålamod och lite teknik.

Det börjar med dessa två hemslöjdar-tjejer.



och med vad den inte fullt så snygga har i näven/ramen/klöven


en hög med felskickade strömkablar (tyska eller nått) en omskuren musmatta och...



ett par fölköl och snus..



the beheading begins.. strip the infidels...



får en härva..


sätter upp flätbrädan/musmattan som är omskuren..


kör deras flätar program och vips..


ja.. länken till pyssel tjejen och så kommer.



så.. från en massa härv




till en fin kabel..




jag kan bara säga att 300kr/m för en 8trådars kimber är billigt.. låt gud införa mono på allt.. för det kommer dröja innan jag sätter mig och flätar den andra kabeln i stereo-paret :-).. fan 14 liter fålkbärs.. blåsor... help me God!!!! :-D som sagt .... en dåres tålamod.


här är länken.. efter den är nerskriven.. så äter jag upp den..
http://www.youtube.com/watch?v=ivC_OMQeh6o



"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"

Edited by - dadygee on 2007/11/12 23:38:05

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2007/10/25 :  23:11:44  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Lol

Respekt !!
Har du lyssnat på monokabeln än ?
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/25 :  23:34:34  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2007/10/25 :  23:50:22  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
Väntar på fredagen då ett 6pack, fingrarna läkt och lusten kommer tillbaka :D

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2007/10/25 :  23:52:50  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
Får tillägga att det tog en kväll och jag börja med att försöka med 16 sladdar.. nu är jag klokare och tar de 8 som är kvar till den 2:a i ett stereo-kit

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/10/26 :  12:27:02  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Har själv gjort en 8-tvinn/flätvariant av EKK och de blåsorna satt kvar i ett par veckor
Undrar dock om det inte är mångtrådiga ledare du använt? Är det "godkänt" enligt svalander? Blir klart lättare att fläta iallafall!!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2007/10/26 :  15:22:57  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag gjorde 2st. 4 meters fyfläta till mina högtalare med 2,5 mm2, det tog sin lilla tid det också, men fan vad snyggt det blev :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/10/26 :  19:16:27  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Väntar på fredagen då ett 6pack, fingrarna läkt och lusten kommer tillbaka :D


Öppnat 6 packet och börjat fläta ?
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2007/10/29 :  21:46:40  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
quote:
Undrar dock om det inte är mångtrådiga ledare du använt? Är det "godkänt" enligt svalander?

Förr sålde han flertrådig silverpläterad teflonisolerad tråd till fyrflätorna. Han har börjat rekommendera solid kabel numera, men säger fortfarande att det är OK med "vanlig nätkabel".
Saxat från hans hemsida:
Tycker du att det är för arbetsamt att fläta den något motsträviga entrådiga kopparkabeln så kan jag med emfas rekommendera helt vanlig nätkabel som du flätar.
Orden "kan jag med emfas rekommendera" förekommer för övrigt ingen annanstans intill varandra i just denna kombination på nätet. Iallafall inte så att Google hittar dem. Tills nu iallafall. Ibland är det bra att lägga märkliga meningar på minnet...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2007/11/12 :  23:37:26  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
allright..
La ner mina högtalarkabel projekt för jag kom just på att jag hade ett par 23mm kablar/ormar som får värsta svetsaren att bli avundsjuk (hobbes vet vad jag snackar om.. :)

Anyways så tänkte jag även i samma tanke att det vore synd att kasta bort knäcket med min 1.2m kabel. Så jag bestämde mig för att använda den som den var ämnad från början. Ström. och jag hade denna lilla rackarn#180;som behövde en sladd. En ebay-importerad pre-amp.. mmm!




så jag plocka fram lite kontakter..




strippa, tvinna ihop och skruva in.. Fick småborra lite för att få in dem.. men nu sitter de.





så lite meck (ett par folköl aka diy-boost) och så har vi denna lilla krabat..





en uppmätning.. och den verkar inte trög iaf. En liten "ringning" för att eliminera att någon liten kardell har letat sig över till andra sidan..



och de verkar trivas ihop..




alla "lampor" lyser upp och ett projekt som började åt en riktning slutade i en annan.. Jag är nöjd iaf!

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

300b
Member

70 Posts

Posted - 2007/11/13 :  09:24:04  Show Profile Send 300b a Private Message  Reply
Skyddsjorden?
Go to Top of Page

Uffe
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/11/13 :  09:46:10  Show Profile Send Uffe a Private Message  Reply
Vill inte hacka och gnälla men du har använt kabel med endast grundisolering. Det bör vara en yttre mantel också ... för slitage och skydda vid dragavlastningen.

Som elektriker är man lite kinkig med säkerheten

uffe

- Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet -

Edited by - Uffe on 2007/11/13 14:12:02
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2007/11/13 :  14:49:11  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
Jo jag tänkte som så, Mina uttag (alla förutom köket) är ojordade och för att slippa blanda in en 3:e ledare i en redan flätad kabel så hoppade jag över den..

Dragavlastning: Jo jag tänkte först se om den presterar något innan jag knallar i väg till elfa och
inhandlar kabelstrumpa och rotar fram mina krympslangar. Sedan är kabeln hyffsat (kanske inte i elektrikers ögon) fastskruvad med en bygel i varje kontakt.

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/11/13 :  16:12:01  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
menade nog att du endast har ledarisolering och inte ytter isoleringen...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000