HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Klass-A med lite effekt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/11/03 :  23:48:23  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Har tänkt ta tag i detta projekt en längre tid nu, men tiden har inte räckt till!

Idag blev det lite tid över, så började montera ihop sakerna.

Kylflänsen med moteringstillbehör:



De vilktigaste komponenterna på plats:



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2007/11/04 :  00:11:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Schema eller beskrivning av kretsen skulle sitta fint!
Snyggt jobb med hardwiringen förresten!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/11/04 :  08:36:05  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Fuling: Behövs schema på en så enkel koppling?

Det är en nerskalad version av detta steg:





Bias satt till 125mA och spänningen kommer att bli 15V eller 24V beroende på hur testerna går.
Steget är tänkt att driva mina HD-580 hörlurar!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2007/11/04 :  11:16:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Aha, det var en till sån fast mindre!
En sak du skulle kunna prova om du har några volt till övers på matningen: Kaskodkoppla mosfeten med en annan mosfet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/11/04 :  21:55:20  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply

Fuling: - Sitter och funderar på den lösningen, men tänkte prova som en ren Power Follower först!




Sakerna nu ihopsatta!







...nästa - nätdelen!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2007/11/05 :  12:51:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Snyggt!

Med kaskodkoppling menar jag att du kopplar en till mosfet "ovanpå" den första, lite komplicerat att förklara i text men syftet är att hålla spänningen över signal-feten konstant och på så vis minska skadeverkningarna av diverse interna kapacitanser.
Kopplingen gör nog mest nytta i föstärkande kopplingar men det skadar nog inte i en följare heller.
Bara en tanke...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/11/05 :  14:52:06  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Testkopplade ihop en nätdel med 2x12V/30VA trafo, två bryggor & 2200uF lyt => inget brum - helt tyst!

Sakerna redo att monteras i en låda:



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/11/05 :  14:55:23  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det slutade med en C-R-C filtrerad nätdel!

Var lindning av trafon har egen brygga och 4700uF - 0.33Ohm - 4700uF.

De två DC-spänningarna seriekopplas sedan för 32V ut!



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/11/05 :  14:59:26  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Just nu står den och spelar på labbänken,för att se att allt är stabilt och rätt dimensionerat!





/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/11/05 :  16:21:46  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Suck!

onödigt snyggt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/11/05 :  17:03:43  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
ja det är bara att hålla med! riktigt snyggt.. som vanligt!

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2007/11/05 17:04:03
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/11/05 :  17:27:38  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
onödigt snyggt


- Tack....tror jag!

Har inte lyssnat några längre pass, men det verkar klart lovande!

Skall testa mot min X-can, som jag använt som referens vid tidigare byggen, och se om den är bättre eller inte.

Ev. kommer jag att bygga in ett spänningsförstärkande steg, då jag kan lyssna på maxvolym utan att komma upp i skadliga nivåer med mina HD-580 lurar. (vilket ju i.o.f.s. är ganska bra! )

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/11/05 :  18:58:23  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Väldigt tjusigt

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/11/05 :  19:28:59  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
McGyver: Jag gav bara uttryck för avundsjuka i mitt föregående inlägg

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/11/06 :  10:23:18  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
- Tack för det uppmuntrande orden!

Gjorde lite A-B tester mot X-Canen igår och Hampen står sig väl!

Just nu tycker jag Hampen låter bäst, men då jag själv byggt den så vet jag att Herr Placebo förmodligen är på besök och drar i trådarna!

Finns det någon i Malmötrakten som lyssnar i lurar som vill ge sitt omdöme - så lånas den gärna ut!

/R






The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/11/06 10:24:05
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/11/06 :  17:24:00  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Hej McGyver skulle gärna vilja låna Hampen vid tillfälle och testa mot Harmony Design's Ear 90
Så ska jag försöka ge ett omdöme :)
Skulle bli fint brevid eoJeud NOS DAC:en där hemma ;)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/11/07 :  11:10:17  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Kilgore: - Du får gärna låna den och komma med en kritisk bedömning!


Stilmässigt passar den din DAC i alla fall!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000