HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva (751): VIRGIN BLACK
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/12/13 :  14:16:55  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
VIRGIN BLACK - REQUIEM, MEZZO FORTE



Bolag: Massacre (EU), The End Records (USA)
Format: CD
Utgivningsår: 2007



Virgin Black kommer från Adelaide, Australien och består främst av Rowan London (sång, keyboards & piano) och Samantha Escarbe (gitarr). Övriga bandmedlemmar har varierat en del. De albumdebuterade 1998 med "Trance". "Requiem Mezzo Forte" är bandets fjärde album och den första i en trilogi - andra delen "Requiem Fortissimo" lär släppas någon gång i början av nästa år.

Musiken på "Requiem Mezzo Forte" liknar inget annat som jag tidigare hört. Jag råkade läsa en pytteliten artikel om Virgin Black i Sweden Rock Magazine, det visade sig att de hade varit förband till mitt favoritband Opeth. Jag lyssnade lite på bandets MySpace sida. Sedan beställde jag ett gäng skivor av en kontakt jag har i Canada, så jag fick hem "Elegant... and Dying" (2003) och "Requiem Mezzo Forte" samtidigt.

Nu ska jag ge mig på att försöka beskriva hur musiken på "Requiem Mezzo Forte" låter, det liknar som sagt inte något annat som jag känner till. Jag brukar ju skriva om Hårdrock ibland, visst lyssnar jag på en hel del annan musik också, men det är ju liksom Hårdrock och Metal som är min grej. Men det vete tusan om det här kan klassas som Hårdrock. Visst, musiken har ibland en attityd och en atmosfär som har likheter med band som Burzum, Candlemass, Therion och Sunn O ))).
Lägg massor av keyboards, programmerade samplingar, en liten kör och en symfoniorkester till detta och vi får Epic Ambient Black/Gothic/Doom/Drone Metal (!?) Och då har vi ändå bara skapat oss en väldigt suddig siluett av hur "Requiem Mezzo Forte" verkligen låter. Men jag skippar nog försöket att stoppa Virgin Black i en genre. Ibland kan jag höra vissa likheter med något av verk av Richard Wagner. Och det är möjligt att en person med en annan utgångsvinkel än jag själv kanske hade kallat det hela för filmmusik med hårdrocksgitarrer?

Musiken tar sig på ett långsamt, suggestivt, ibland nästan sävligt sätt framåt. Ibland blytung - ibland fjäderlätt. Och fastän det ärligt talat inte händer så värst mycket så är det hela tiden dramatiskt och spännande på ett drömskt sätt som är svårt att sätta fingret på.

Är du redo för något nytt? Prova Virgin Black!

Läs mer: www.virginblack.com

Lyssna: www.myspace.com/virginblackofficial

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/12/18 22:37:30

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/12/18 :  22:33:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Opethic slår till igen! Tack!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2007/12/19 :  21:45:12  Show Profile Send TNT a Private Message
Tack - men nej tack ;-)

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/12/22 :  19:18:35  Show Profile Send hal a Private Message
Bra recension
"Epic Ambient Black/Gothic/Doom/Drone Metal (!?)"

Låter intressant, dessutom från "down under". Det här får jag kolla upp, återkommer med intryck.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

steelth
Starting Member

21 Posts

Posted - 2008/01/01 :  19:25:24  Show Profile Send steelth a Private Message
Missa inte skivan "Sombre Romantic"! Kom innan "Elegant... and Dying" och är i mitt tycke mycket bättre.
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2008/01/23 :  23:58:02  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
"Walk without Limbs" från 'Sombre Romantic' är en mycket intressant låt - inte bara ur musikaliskt perspektiv. De lägger onekligen mycket tid på produktionen, det är nåt magiskt att lyssna på Virgin Black. Har dock fortfarande inte fått tag på den senaste men den kommer med nästa beställning, helt klart!

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/01/24 :  20:12:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Requiem Mezzo Forte finns på Ginza för 79kr.
Nya Fortissimo har inte släppts ännu, men snart så...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2008/01/24 :  22:52:21  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Deras skivbolag har även en grymt bra webshop om du är ute efter hårdrock, http://www.theendrecords.com.

Bra priser, bra produkter och ju lägre dollarn står, desto bättre för oss... ;)

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000