HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Tråden uppdaterad 180122
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2007/12/15 :  19:40:14  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Hej

Jag heter Emil Ivarsson

Mitt stereo o hemmabio intresse började på alvar när jag började på gymnasiet. Det var en kille där som hade en plaststereo o kopplat in en separat förstärkare via hörlursuttaget o sen kopplat in kablen på aux ingången i förstärkaren. Kanske inte värdlens bästa kombination men den funkade. Jag gjorde således likadant med plaststereo o förstärkare. Hade en gammal Technicsförstärkare o ett par Genexxa Uniquick 5000 högtalare. Lät inte kul men man hade något att lyssna på plus att det dunkade
Senare skaffade kompisen Nad 314 o denon cd växlare o Cerwin Vega VS 10 högtalare. Jag ville ju inte vara sämnre så jag sprang o hämntde det oxå. Har fortfarande kvar förstärkaren o växlaren för övrigt (Snacka om att det e kvalite i Nads o Denons prylar) Senare upptäcke jag att högtalarna inte spelade fullt ut med den lilla förstärkaren så jag hämntade ett Nad 216 THX o det räckte för att driva dom som jag ville
Senare flyttade jag hemifrån o upptäckte det att man kunde bygga högtalar lådorna själv (Blir billigare än att köpa färdiga högtalare men med mer jobb). Nackdelen med den förstärkaren jag har nu e att den e lite för klen. Ligger visserligen på 2*35 watt i 8 ohm men tror jag behöver lite mer effekt för att driva mina sattelitter.
Har satt satteliterna på vibbrationsdämpande kuddar det blev bättre än jag hade hoppats på . Så nu e dom helt bortagna från basen. Har även satt gummifötter under bvasen nu så den får luft runt om.
Funderar på att skaffa spikes till subben o se om det gör någon skillnad. Hade problem med att bokhyllan flyttade sig mot baslådan när jag spelade. Men det löste jag genom att sätta gummitassar under hyllan så nu e förhopppningsvis det problemet borta Skall snart införskaffa nya kablar från Argon eller QED

Nu har jag äntligen hittat tassar till subben. Råkade hitta en trasig tvättmaskin och dom kuddarna mellan trumman o chassit funkar perfekt. Inte nog med att dom e stenhårda dom väger lite oxå så subben flyttar sig inte när man spelar

Har varit o köpt 4 st hockeypuckar till subben i dag. Hoppas bara att det ger önskad effekt oxå :)

Radion e nu mera inkopplad på hyresvärldens anten slipper ju på så sätt allt vad brus heter Nackdelen e att jag bara får sveriges radios kanaler

Har flyttat till lägenhet med loft o gissa vad stereon hanmade :)

Basen är utbytt med en låda med två stycker 8 tums basar det funkar bättre i denna lägenheten än en 12 tums bas som jag hade innan. Nu saknas bara lite tavler på väggarna o en bra kamera. Prövade först att instalera anläggningen ner men jag tyckte inte att jag fick den riuktiga stereo känslan där. Basen försvann o satteliterna lät konstigt så det tog tre veckor sen lyfte jag upp allt i hop i stället



Mitt system består av


Försteg
Advance Acoustic X-Preamp
Slutsteg
Advance Acoustic X-A 160 2 stycken
Cd spelare
Onkyo DX-C390 CD - Växlare
Högtalare
Monitor Audio Silver 2
Signal kablar
Supra DAC - X kabel
Kablar till satelitterna
Supra ply 3,4 S


Hemmabio

Dvd spelare
Pioneer BDP-180-X
Hemmabioförstärkare
Denon avrx 1200
Front och bakhögtalare
Dynavoice Definition DX 5
Center
Dynavoice Definition DC 5
Subbas
Dynavoice thunder T10
Högtalarkablar
Supra Classics 2,5
hdmi kabel
Supra 1,4


Skriv gärna o fråga om ni vill veta mer om min anläggning

Edited by - emilivarsson on 2018/01/23 10:31:47

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2008/01/27 :  22:21:42  Show Profile Send Nykmark a Private Message  Reply
Jag tycker helt klart att du ska prova med spikes till subben, gärna med en stabil platta under så den står stadigt och stilla!

Vi väntar på dom där bilderna!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!

Edited by - Nykmark on 2008/01/27 22:22:59
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2008/01/28 :  15:38:53  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Frågan e ju bara hur höga dom skall var o sen får dom ju inte bli hur dyra som helst..
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2008/01/29 :  21:30:57  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Frågan e ju bara hur höga dom skall vara
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/29 :  22:04:42  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Svårt att svara på. Det märker du nog bäst själv. Ett par centimeter?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/09 :  11:45:13  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
när jag hade sub och spikes till den så hade jag det så här: wettexdukar+stenskiva. wettexdukar för att inte repa golvet.
Sen sub med spikes. Och sen la jag på en tyngd ovanpå så man verkligen kopplar ner spikesen så att den inte står och smygskakar hoppar rundor.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/09 :  11:46:06  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
finns spikes man klistrar på med biltema har billiga som tusan med dubbelhäftande tejp på. justerbara med.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2009/05/09 :  11:55:10  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
MMMM Funderar på fyra hockey puckar. Nu har jag dämp kuddar från en gammal tvättmaskin visst det funkar men jag tror att det kan bli bättre
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/05/11 :  23:01:16  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Hej!

Jag tycker att du skall testa med SD-fötter under subben. Och under andra högtalare också.

Med avpassade mjukfötter står den mer stilla. Den varken vibrerar när du känner på den, eller ger vibrationer i golvet. "Vibrationsenergin" omvandlas till lite värme i mjukfoten istället för att fortplanta den.

Jag vet att det här kan vara ett "känsligt ämne", men jag vill dela med mej av min erfarenhet.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2009/06/08 :  20:10:44  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Vart hittar jag SD-fötter någonstans??
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/06/08 :  20:26:09  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
http://www.sonicdesign.se/sdfot.html
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2009/06/08 :  21:09:03  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Tack skall kolla dom :)
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2009/06/29 :  16:35:36  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Har varit o köpt 4 stycken hockeypuckar till subben i dag. Hoppas det blir bättre ljud nu :)
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2009/11/09 :  17:02:11  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
När kommer bilderna?? och hur vart ljudet efter du stoppat puckarna under suben?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2009/11/11 :  07:55:24  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Är det inte puckar som färgar golvet?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/11 :  12:20:55  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
n0p

Läs min tråd! Man skall köpa träningspuckar som är smetfria! Inga märken...


https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2009/11/11 :  18:25:19  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Jag har inte märkt att dom färgar av sig har inte kollat heller
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2010/12/23 :  15:47:06  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply


Hemmabyggda subben


Hemmabyggda stativare

Edited by - emilivarsson on 2010/12/23 15:50:42
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/01/01 :  16:36:32  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag tycker din tråd blir svårläst när du väljer att editera gamla inlägg istället för att lägga till nyheter/förändringar sist i tråden.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2011/01/22 :  17:44:01  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Vox skall tänlka på det
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2011/06/23 :  16:17:26  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Har hållit på o flytta runt subben o kommit fram till att den står bäst vid trappräcket jämnte soffan
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2011/07/19 :  13:20:53  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Nya kablar instalerade
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2011/08/19 :  19:30:39  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Ännu mer uppdatering

Nytt slutsteg nya kablar ny cd spelare o försteg
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2011/08/19 :  21:49:06  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
http://i.imgur.com/vhxvl.jpg
Ett av de senaste inköpen. Nad216 Thx.

http://i.imgur.com/jis0Y.jpg
Hela anläggningen.

http://i.imgur.com/POM8v.jpg
Tvn, med en hemmabyggd sub breve.
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2011/09/20 :  17:29:57  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Nya stativ inköpta
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2011/09/20 :  21:52:21  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Proson Stativ Heavy Duty
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000