HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Edison 12
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2007/12/19 :  23:21:51  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag söker efter kopplingschemat på en edison 12 och även eventuella modifieringssatser som kan ha sålts till denna stärkaren.
-tips någon?


edit:
Nätdelen förefaller vara modifierad på mitt exemplar, den multipoliga filterkondingen i nätdelen är utflyttad till ett antal mindre kondingar på ett separat kretskort, tyvärr har jag ett visst brum på utgången..

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2007/12/19 23:24:06

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/12/20 :  08:22:04  Show Profile Send Guru a Private Message
Har ok från Erik i ett gammalt mail att lägga ut schemat på forumet.

Orginal ritning:


Edited by - Guru on 2007/12/20 08:27:21
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/20 :  08:46:04  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tack Guru för att du lade ut schemat. Det är nu c:a 20 år sedan Edison 12 lanserades. Kopplingen härstammade från 50-talet, det nya var att jag frångick traditionella rörtyper som: ECC 83, ECC82, 6SN7 etc, och i stället för första gången använde högbranta ramgallerör i denna traditionella koppling. Bla genom detta förfarande erhölls en extremt god detaljupplösning och klarhet i ljudet mätt med dåtidens mått. Detta var före Singel-end förstärkarnas återinträde. Edison 12 såldes som byggsats i tusental inte bara i Sverige utan till och med i Fjärran östern.

Edison 12 var billig! Av den anledningen snålade jag in på nätdelen och använde där en kombinationselektrolyt som bla användes i Luxors TV-apparater. Med facit i hand kan det konstateras att detta inte var helt lyckat, då detta elektrolytpaket visade sig ha spökapacitanser mellan sektionerna. Det är därför en bra ide att ersätta kombielektrolyten med separata elektrolyter, det finna gott om plats för det i chassiet.

Den nu aktuella förstärkaren tycks vara åtgärdad på den punkten, men då skall den naturligtvis inte brumma om allting är riktigt utfört.
Den skall i stället vara helt utan brum.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/12/20 08:50:40
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/12/20 :  08:51:10  Show Profile Send Guru a Private Message
Finns det någon info om utgångstrafosarna ? Är det samma som i Edison 18 ?

Mvh
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/20 :  09:06:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
De skilde litet men inte mycket, Edison 12 trafona var ruslindade i 3 sektioner medan Edison 18 vilken arbetade i Klass-AB1 krävde en mer noggrant lindad trafo. Någon hörbar skillnad har jag dock inte funnit mellan dessa båda.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2007/12/20 :  11:04:03  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Tack Guru och Erik för er input!

Lustigt nog sitter det PCC88 i mitt exemplar men det borde inte göra nån skillnad, dom vill ju ha 7V på glöden istället, tyvärr är "förstaröret" väldig mikrofoniskt, jag får gräva fram några E88CC i källaren istället.
Finns det någon åsikt om pentod vs triod-koppling?
Någon som har dragit ner på återkopplingen med gott resultat? frekvensområdet lämnar väl litegrann att ta av tycker jag det ser ut som ;-)
Jag skall syna av nätdelen och, eventuellt eftersom det finns gott om utrymme, lägga till DC-glöd istället.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/20 :  11:39:44  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
PCC88 går att använda då EL84:an endast kräver c:a 7 volt för full effekt. Men det kan aldrig skada att leta fram en ECC88. Om motkopplingen minskats kan det vara ide att triodkoppla, om inte resultatet blir det önskade är det enkelt att koppla tillbaka igen.
Det beror ju på kringutrustningen också.

Att likrikta glöden skall inte behövas i ett slutsteg med indirekt upphettade rör.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/12/20 :  13:53:48  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ang. triodkoppling så låter E12 mkt bra om man tar bort motkopplingen, ECC83an samt 0,1u kondingen efter densamma. Skicka in signalen på första 88ans galler.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/20 :  14:31:24  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hi-Hi! Det finns ingen ECC 83:a I Edison 12, däremot 3 st 88:or

Om man går in direkt på andra rörets galler, behövs ett försteg med gain, om inte utspänningen från ev.CD är tillräckligt hög.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/12/20 :  17:22:27  Show Profile Send reVintage a Private Message
Sorry, retsticka!
Var får du idéerna om ytterligare gainsteg ifrån??
Ett överslag ger vid handen (om vi förutsätter 7V på EL84an för full utstyrning, 1x gain i fasvändaren och 25x i ingångssteget) att det borde räcka med ca -10dBu. Det klarar vilken normal signalkälla som helst av.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2007/12/20 :  18:49:52  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag skall allt prova hur steget låter vid triodkoppling och med bruten återkoppling, rapport kommer så snart jag provat ;-)

edit: ljudmässigt låter det redan rätt bra, speciellt för 1500 pix som jag gav med fräscha NOS-rör

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2007/12/20 18:50:55
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/20 :  19:11:48  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
reVintage: Den teoretiska värdet brukar ofta inte stämma 100% med verkligheten det finns en hel del förluster att ta hänsyn till.
Ett sätt att höja förstärkningen blir att öka anodmotståndet på andra steget, men då måste anodspänningsmatningen ändras osv.
Men om motkopplingen urkopplas helt kanske det räcker med förstärkning, beroende på källan och högtalarens känslighet. Det är mycket enkelt att testa. Det är det fina med rörförstärkare att det går att använda olika lösningar utan att hela klabbet packar ihop.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2007/12/21 :  22:27:43  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Sådärja!
Nu har jag gjort min edison 12:a julfin och triodstrappat EL84:orna och kapat feedbacken, ett fylligt ljud, kanske lite "nervösare" i mellanregistret men lika fast basfundament som innan tycker jag, svårt att säga om det vart bättre eller sämre egentligen
Nu har jag även pluggat i tre TFK E88CC, fint skall det vara!!

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2007/12/21 22:28:43
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/12/22 :  12:44:53  Show Profile Send reVintage a Private Message
Lyft den ända av 0,1u-kondensatorn som går in på andra rörets galler. Dra en bygling från ingången och in på andra rörets galler via en gridstopper:



Du slipper nervositeten i mellanregistret, får lägre brus och en ingångskänslighet som passar de flesta signalkällor. Låt ingångsröret sitta kvar så att du inte ändrar arbetspunkterna för driverrören.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2007/12/22 :  13:06:37  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
toppen, detta skall testas nästa gång lödpennan är varm!
Min signalkälla svingar ca. 4V RMS så alltför låg drivnivå lär det väl inte vara..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/02/13 :  09:43:25  Show Profile Send Guru a Private Message
Hissar denna lite...Jag skulle behöva ha mer info om utgångstrafosarna då jag har ett par liggandes. Finns det specar eller går dom att mäta upp på något vis ?

Mvh
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/13 :  10:12:21  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
9 kohm anod till anod med 6 ohms sekundärbelastning, passar utmärkt till push-pull kopplade steg med 6V6, EL 84, ECL 86, 6AQ5 mm mm.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/02/13 :  11:06:20  Show Profile Send Guru a Private Message
Tack Erik, det är verkligen guld värt att du finns på forumet
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2008/03/11 :  10:58:43  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hallåj,
Hur stor behöver utgångstrafon vara egentligen? Klarar man sig med en 8W Hammond 125C t.ex.?

mvh,
Zoggy
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/06/06 :  13:40:40  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag har ju faktiskt glömt att avlägga en rapport på hur det gick med projektet
Jag byggde om litegrann, jag började som sagt med att triodstrappa EL84:orna därefter tog jag bort motkopplingen och steget användes så ett tag

Men har man en gång börjat så..

Då var det dags igen fast den här gången byttes EL84:orna mot 6N14P vilket är en rysk motsvarighet, ingångskänsligheten sänktes med reVintages metod, vilket självklart fungerade fint, 22 ohm lades till på katodresistorn (330R) i andra röret på schemat för att kompensera att jag lyfte ur första röret, en kompensation till för det förlorade röret skedde när jag bytte ut E88CC:orna mot 6N1P som är ryska ECC88:or fast mera glödtörstiga än europeiska dito

Skall tillägga att de 6P14P jag tryckte i var perfekta matchar (en qaud som jag delade) och även mina 6N1P var interna matchar så steget förvandlades från ett odjur till en skönhet (nåja, jag får nog lacka om lådan, men jag menar ljudmässigt alltså... )

->Zoggy
Jo, det skulle nog funka, men jag skulle nog hellre rekommendera en trafo från www.fragjanzuerst.com 8k P-P trafo ATH131 och lämplig nättrafo, typ TRA200 kanske räcker..

-> Guru
blev det nåt bygge?

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2008/06/06 14:02:12
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/06/21 :  15:12:20  Show Profile Send urban a Private Message
en fråga från en amatör, finns schemat i en version med dom beteckningar angivna som finns vid lödpunkterna på kretskortet ? Jag är ingen stjärna på att läsa elscheman och ledningsdragningen är inte alldeles enkel att uttyda på schemat kontra innandömet på förstärkaren.
OK, OK, !! jag hör någon säga att om du inte kan läsa ett elschema så ska du inte pillra i en förstärkare men jag tror faktiskt att jag skulle klara av att tex triodkoppla min Edison 12a om jag kunde med säkerhet identifiera dom komponenter som berörs.
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2009/06/23 :  10:43:29  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
en fråga från en amatör, finns schemat i en version med dom beteckningar angivna som finns vid lödpunkterna på kretskortet


Tveksamt men kolla med Erik Andersson.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.95 sekunder. Snitz Forums 2000