HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Troels C-17 revisited, nu med bild. (sida 3)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/30 :  14:40:19  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Såja, Vemsom här på forumet sa för ett tag sedan något i stil med "aldrig att jag startar en byggtråd innan det är klart". På ett ungefär iallafall.

Så, istället för att börja lägga upp bilder under sommaren så väntade jag ett tag och det var väl tur det, för det tog lite längre än väntat. Nu däremot så är det bara lite småsaker kvar och det ska mkt till för att det ska skita sig (ta-i-trä). Jag hittade detta lilla projektet under våren när jag bodde i Göteborg och började samla delar under våren, bygget började på industrisemestern och fortsatte nu under jul-nyår.

Iallafall så har iallafall en person här på forumet tjatat efter bilder så det är väl dax att komma till skott.

KOM IHÅG, INGET TJUVTITTANDE I BILDLÄNKARNA NU!

Nu är det klart och då man är en smärre mästerfotograf som kan fixa löpsedlar med mobiltelefon så kan vi vänta er foton av högska kvalité (det mina vänner kallas skitsnack).

Så, vad kan nu detta vara?


.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2009/12/06 09:30:50

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/12/30 :  16:24:43  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
en ny cd-hylla

fortsätt med bilderna!!

eoJeud
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/30 :  16:24:52  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/12/30 16:48:31
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/12/30 :  16:39:06  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Heja heja!

Ja bildtrådar triggar en så man arbetar som en tok helt i onödan, roligare att ta det i en långsam och lugn takt så man inte gör misstag, eller mindre förhoppningsvis


Jisses vad de måste vara lätt att få stickor av det där...

Fortsätt med bilderna

Lasse
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/30 :  16:47:10  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Hmm, så går det när man beställer måttsågat.


Som ni säkert ser så är det högtalare som är på gång och då jag glömde kameran under en viss del så får jag väl redovisa vad som finns och sedan göra ett litet hopp frammåt.

De där "måttsågade" bitarna fick ju ändras ganska drastiskt för att de skulle kunna gå att användas. Efter det så bestämde jag mig för att luta dem aningen bakåt och då fick man ju såga och slipa till detta.






Medan detta sågades så fick "CD-hyllan" stå och dra till sig. Som ni ser är det två vagt rekangulara delar, en med konvex och en med en konkav del. Med lite vilja kan man även få dem att passa mot varandra. Om man sedan lägger ett antal masonitskivor med en ordentlig mängd trälim emellan i mitten av dessa två hyllor och klämmer ihop dem så får man nått som ser ut i denna stilen.





Och här kommer den där gluggen där kameran fattades, tyvärr i just den delen som det började hända saker. Jag har lite bilder på mobilen som jag kan lägga upp om någon dag, när jag har kabeln i närheten

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/30 :  17:13:45  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
ha!
kabel fanns visst en här med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/12/30 :  17:19:49  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
-Så, kom igen med fler bilder då!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/30 :  17:47:19  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, vart var jag nu...

CD-hyllorna låg under tryck, så långt var allt frid och fröjd.
Nu började jag såga till lite andra roliga saker som var mer eller mindre nödvändiga. Först lite sånna här



och sedan ett par av dessa små sakerna, jacken som syns är bara början, jag fyllde nästan en 30-40cm lång bit med sånna så det var MKT sågande.



.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/30 :  18:06:29  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
De första delarna är stag till lådan, den vagt U-formade skall sitta bakom diskanten och den andra aningen lägre ner. Den där räfflade saken kommer vi till senare.

Nån som vågar sig på en gissning?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/12/30 :  18:28:40  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Sedär ja!

Fler bilder, fler bilder

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/12/30 :  18:42:47  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
böjpress alla kmj snyggt jobbat
kan ej gissa än så kom igen bilder

18 ska de va.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2007/12/30 :  18:56:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Såja, Vemsom här på forumet sa för ett tag sedan något i stil med "aldrig att jag startar en byggtråd innan det är klart". På ett ungefär iallafall.


Mjo,har börjat lära mig det..stress kännslig som man (läs jag) är..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/30 :  18:56:34  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, lite mer sågande, slipande och svärande senare så har jag kommit så här långt (i dagar vet jag inte riktigt, förde inte dagbok).



och ytterligare lite senare ser det ut så här



Nu börjar jag bli lite irriterad för allt går inte som det ska. Bitarna jag köpte från en av de lokala byggmaterialsleverantörerna var som sagt inte direkt exakta, det var faktiskt inte ens två av totalt fyra som ens var lika och efter det att jag fått såga med fogsvans och sedan slipa MKT så var det inte mkt bättre. För att ta det kort så lutade högtalarna men tyvärr inte riktigt så som jag ville. Ställde jag dem jämte varandra så var ovandelen på den ena runt en centimeter längre bak än den andra. Mer om lösningen på detta senare.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/30 :  19:26:55  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Äh, vi skriver på istället.
Efter lite lätt limmande av de där räfflade delarna så har jag nu ett par högtalarkabinetter samt två par andra saker, se bild. Här ser ni också vart den där räfflade delen skulle sitta. Tror ni inte att den t.om. nästan passade? Jag fick bara sätta några små bitar av överblivet fanér emellan.



Lite provfräsningar så ska vi nog få bukt med fronten med...



Mkt riktigt, det gick det med.





Efter detta så hoppar vi frammåt i tiden några månader och nu är det dagen innan julafton. Allt bärs upp från källaren och ut i garaget igen (kan tillägga att jag numera är belagt förbud mot högtalarbygge i farsans garage). Lite tjurig över dammet är han men med tanke på hur ofta han springer ut och tittar på hur det går så är han inte fullt så avigt inställd som han verkar.
Självklart städas garaget noga efteråt.

Följande steg finns inga bilder på men för att få de två lådorna att stå jämt så sågade jag till två identiska bitar plywood i samma höjd och djup som de halvt färdiga lådorna, minus någon millimeter. Först spände jag dessa två på varsin sida om högtalarlådan och slipade ner allt den där millimetern för att de skulle bli jämna och fina inför den kommande baffeln. Efter det så ställdes de med toppen ner och botten upp, proceduren upprepaden här så att när jag sedan ställde dem rätt så lutade de nästan exakt likadant.

Resultatet var vad jag hoppades och efter detta så passade jag på att lägga i lite dämpning, bitumen följt av ull. Lite surt var det när det nu var julafton och det blev brist på trälim. Samtliga fyra flaskor var antingen tomma eller klumpade. Det löste sig iallafall på annandagen efter en ordentlig bakfylla och butiksbesök.


.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/12/30 19:44:47
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:04:07  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
vad är det för element och har du gjort några simuleringar på systemet??

fortsätt med bilderna!!!

eoJeud
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:09:23  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Hallå du, diskanten är från Monacor och heter DT300, denna är parad med en sk "waveguide". 6,5" är ett par gamla och utgångna vifa med modellbeteckning C17WH-69-08. De finns fortfarande att få tag på även om det kan vara ganska krångligt. Jag köpte mina av han som gjort originalet till mitt bygge. Det som skiljer mina från hans är egentligen bara min lutning och något bredare baffel.

Simuleringar hittar du här
http://www.troelsgravesen.dk/C17_III.htm

Och därmed är också mysteriet om vad det är jag bygger löst. Det är Troels Gravesens C-17 MK3 med modifierat MK4-kabinett.


Jag har haft tur när det gäller ekonomin på detta bygget. Troels sålde sina överblivna element till mig och akktustakki här på forumet som säljer Monacor gav mig ett väldigt bra pris på diskanterna samt waveguiderna.
Komponenterna som ska sitta i delningsfiltret är också de hittade till bra pris men mer om dem när vi kommer dit.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/12/30 21:14:58
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:49:17  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Det får bli en tur till sydligare breddgrader när de är klara tror jag allt :)

Vad var det för känslighet på dem nu igen?

Det ser bra ut Ken!

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/31 :  00:03:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Vadå börja byggtråd efter avslutat bygge??? Det var det värsta jag hört. Då kan man ju censurera alla missar och få det att verka som allt gått som en dans. Näe, några veckors fördröjning borde få vara max.

Kul å se att nån kan lyckas med skiktlimmad masonite i böjd form. Grymt också att fräsa i Wave-guiden sådär....håll tungan i rätt mun bara!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/31 :  08:44:53  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Känsligheten ska väl ligga runt 92-95dB har jag för mig.

Censurera missar? Nää, man måste ju berätta dem så att andra tänker på det när/om de ska göra nått liknande. Det är ju så tråkigt med byggen som läggs ner halvvägs utan att det blir något av det så det är ju bättre att vänta till upploppet med att posta dem, om man nu vet att det kan ta ett tag eller är lite osäker på hur det kommer att gå.

Att skiktlimma masoniten var faktiskt inte så svårt, det tråkiga var att slipa den efteråt så att bitarna ligger riktigt mot det underlag de ska fästas på.

Och vid fräsningen av waveguiden så var jag allt aningen nervös. Jag ville INTE att den skulle spricka eller bli sne så det blev att fräsa riktigt sakta. Ett misstag jag dock gjorde var att när jag sågade hålet i försänkningen så gjorde jag det aningen för stort, det syns inte på dessa bilderna men det är inget som inte går att fixa.

Iallafall så hade vi kommit till fronten och limningen av den missade jag ju att ta kort på så vi hoppar fram till monteringen av masoniten.




.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/31 :  08:46:03  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
god morgon förresten, nu blir det fruktost och sedan ut i minusgradera för att städa ut några cm slipdamm ur ett garage.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/31 :  10:43:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Är det 3 eller 4 skikt masonite? Vilket lim använde du?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/31 :  10:51:44  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
jag använde tre skikt av 3 ller 4mm tjock masonit. Man ska bara vara noggrann med att slipa bort den behandlade ytan så att limmet kan hugga riktigt samt att hela utan täcks av lim, och för att citera Bubbel "snåla inte med limmet!". Jag använde vanligt trälim i orange flaska, har man inte brått samt har möjligheten att låta delarna ligga i press under torktiden så föredrar jag detta limmet då det är både segt och extremt hållbart.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/12/31 11:40:02
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/12/31 :  11:06:25  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Heja, heja! Ser bra ut!

"Learning by doing"
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/12/31 :  11:28:46  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
ser riktigt najs ut Kmj!
när de är klara och nere i skåne, om de inte redan är där!?, så får jag pila över o lyssna någon dag!!?

eoJeud
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/12/31 :  11:36:54  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Efter att sidorna limmats och fästs med kopparnubb få fick det stå ett flertal timmar för att torka innan nästa sida sattes på, jag ville INTE att de skulle börja röra sig i något kritiskt ögonblick. Jag hade medvetet gjort fronten lite högre st att den stack upp runt 4-5mm ovanför översidan, detta för att kunna lägga en träplatta ovanpå så att de där tomrummet mellan masoniten och själva kabinettet kunde täckas över. Att det är masonit som sitter på sidorna är inget att oroa sig för, tre lager gör det till ett ganska stryktåligt lager.
Iallafall så fäste jag den andra sidan och slipade ner dem så att en lock kunde fästas, även detta limmades och nubbades.
Så här blev det resultatet.



Kanterna på locket slipades in och efter detta var det dax för fanéring. Fram med kontaktlim, fanér och kniv. Jag hade velat använda trälim även här men att lägga jämnt tryck på välvda sidor under ett antal timmar är svårt. När jag som bäst stod och funderade på hur i helsike jag skulle lyckas att fanera dessa sidorna själv så bestämde farsan sig för att titta till hur det gick. "Titta till" är väl något mer i stil som "ta fram det, gör det, hjälp mig här" osv, så av den här fd golvläggaren blev jag snabbt degraderad från mästersnickare till hjälpreda och väl var det.

Här i detta skedet hittade jag även mitt nya favoritverktyg (efter excenterlipen, du uppfattade det va Zei )som visade sig vara den där kniven jag gjorde i träslöjden för så många år sedan. Maken till kniv har jag nog faktiskt inte råkat ut för, den kommer med till min verktygslåda!

Nåja, faneret applicerades och jag unvek nästa att få bubblor i det något bångstyriga fanéret.


Nu kommer jag till det jäkligaste och det är här modet tryter. Allt har gått så smidigt och om man bortser från svedsågade bitar så nästan som jag planerat. Det som skall göras nu är fronten. Meningen är/var att jag skulle handslipa den så att det följer samma krökning som sidorna men risken är då stor att det blir snett och illa, därför nöjde jag mig med att fräsa en avrundning på ca 6mm och nu är vi i dagsläget. Imorgon skall de köras ner till Lund och fronten skall få ett lager grundfärg och fanéret det första lagret med sidenmatt lack.
Samt att jag får ett tag att fundera på om jag ska låta det vara som det är eller ge mig in på att slipa mer.

Nu är detta resultatet.




80-talet och Zei
Själklart bjuds det in till lyssning, det som återstår förutom finish är filterlödning och en lätt moddning av diskanten.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/12/31 11:38:54
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/12/31 :  11:45:22  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
gött det ser jag fram emot! måste säga att jag, genom denna tråd, börjar få lite ångest över mitt eget projekt som just nu ligger i lådor och väntar . ska ta tag i det snarast..

men dina ser ut att bli riktigt fina och bra genomtänkta i utförandet, riktigt avis just nu faktiskt

eoJeud
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000