HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 I Läderlappens kula....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/01/03 :  22:31:14  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Per, och det viktigaste? Hur lät den?


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/01/03 :  22:53:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vi lyssnade mest på vinyl.

EMT938 är en riktigt seriös skivspelare. Parat med VK40 och VK500 rockade det på ordentligt

Batman håller fortfarande på att ställa in grejorna. Att placera ett par Magnepan 3.6R kräver känsla, kunskap och starka nerver. Jag har fått gråa hår av allt högtalarflyttande hemma hos mig och jag misstänker att Batman kommer att ha några fler grå hår innan han tämjt rummet och 3.6'orna.

VK500 är mycket imponerande. Det var verkligen "en järnhand i silkesvante".




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/03 :  23:06:11  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Vad är det som skiljer EMT 938 och 948. Jag har nämligen en 948 med två TSD15. Jag har bara sett 938 på bild.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/01/04 :  00:11:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ser man på, fler stolta EMT ägare!
938 är en "integrerad" maskin. 938'an är inte byggd på ett racksystem med lösa kretskort. Den har allt, både styrelektronik och audioelektronik, på två kort. Det finns altså inga separata kort som i din. Vad det gäller fjädringssystem och drivmotor och skivtallrik lär 938 ha delar och teknologi från 950. 938 var den sista skivspelaren som EMT designade.

På Stefano Pasinis hemsida (http://www.stefanopasini.it/) kunde man läsa detaljer om skillnaderna, men Stefano verkar vara inne i en svacka och behöver lite uppmuntran för att öppna den igen. Skicka honom gärna ett mail med lite uppmuntran.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/04 :  00:22:49  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag är glad att jag aldrig köpte en EMT 927 på sin tid på 70-talet. Jag tittade då på både 927 och 930 men jag tycket att dom rumblade på tok för mycket. Dom var nog bra för mono men inte för stereo. Dessutom vägde 927:an vådligt mycket, kanske 65 kg. Jag minns att den hade en optisk ljusskala som man med hjälp av en sinnrik spegel och lampa kunde avläsa var puppan befanns sig på skivans yta.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/01/04 :  09:22:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Optiskt ljusskala? Menar du luppen i pickupskalet?



De äldre maskinerna hade också lupp. Den är bra om man vill sätta pickuppen på pricken rätt i spåret.

Edit: Eller när jag tänker efter så menar du nog belysningen av spåren som de äldre maskinerna har. Sorry för mitt missförstånd.

Både 927 och 930 är mellanhjulsmaskiner, men att de skulle rumbla är nytt för mig. Det var intressant. Hur kom du i kontakt med dem?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/01/04 :  21:22:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply




Det lirades många plattor.



Men som sagt, vi nötte betydligt mer vinyl än CD och hårddisk.

I ett svagt ögonblick lutade sig värden fram och undrade om jag hade några bra tips på hur man lurar ner plattor från vinden än vad frugan vill... Det verkar som om Batman kanske har en liten guldgruva undanstuvad från när det begav sig.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/01/04 :  21:28:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mellan lussekatterna, skivorna och kaffedrickandet så flyttade vi högtalare.

MG3.6R är inte för de med svagt hjärta och lite tålamod. Den högtalaren kräver att man ställer den på rätt plats i rummet. Om man inte gör det blir resultatet mediokert i jämförelse med hur de kan spela. Så det lyftes, flyttades och skiftades sida för glatta livet.

Till slut hamnade de så här



De lät riktigt bra med diskanterna utåt, hyffsat avstånd mellan och en hel del invinklade. Det går säkert att flytta vidare och hitta ännu bättre placering. Några centimeter mer luft bakom kan vara värt att prova. Men som sagt man måste ha tålamod med dem. Har man det så ger det lön för mödan då man hittar rätt.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/05 :  17:40:40  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Optiskt ljusskala? Menar du luppen i pickupskalet?
Nä jag menar en optisk skala som satt till höger på själva skivspelare. EMT927 var en otroligt stor och tung spelare. Skivtallriken var gjord för 16":s lackskivor så tallriken bör totalt ha varit nästan 50cm. Dom här skivspelarna satt ofta två i en konsol på t.ex SR och dom var gjorda för att på den tiden kunna spela av radio hörspel eller en konsert som var inspelade på flera lackskivor. Då skulle sändningsteknikern kunna synka upp nästa skiva när den föregående skivan närmade sig slutet. Man kan jämföra det här med hur biografmaskinisten gjorde på den tiden när en långfilm bestod av flera akter.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/01/05 :  18:57:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Klart intressant gcs. Det där får jag nog söka mer info om.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2008/01/06 :  16:08:46  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Hur har det nya året börjat Batman? Hur många millimeterflytt och tejpremsor har du avverkat
Jag ville bara önska god fortsättning och tacka för gott fika och ett trevligt besök.
Jag tycker det gick från bra till ännu bättre när vi flyttat om lite, och till slut lät det riktigt bra.
Den bas du får ut ur "de där tygpanelerna" ihop med VK slutsteget är riktigt imponerande. Hade det bara varit glödlampor i slutsteget, istället för transistorer, så hade jag köpt ett direkt!

Cg

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/01/06 :  16:56:30  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Lindome, vad tycker du om VK-500 + MG3.6R? ... i jämförelse med Respons!? (Jag har för mig att du har Respons )

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2008/01/06 :  17:41:14  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Hej Steen och tack för besöket! Det har blivi nån meter till! Nu har jag flyttat båda högtalarna 30 cm till vänster så att de är centrerade i rummet. Med bibehållen invinkling har jag också bytt höger/vänster så att jag nu spelar med diskanterna inåt. Detta efter konsultation från Sceptic och Magnepans bruksanvisning! Och så har jag dämpat med 4 stolsdynor från sommarmöblerna! Låter inte alls så dumt! Men för att förbättra signalkablarna har jag beställt Transparent plus balanserade samt Cardas jumpers till Maggisarna. På väg är också Myestands från Canada!
Jag ser fram emot att få besöka dig då jag förstått att du har en grym anäggning med en massa rör och dessutom är du ju en nörd när det gäller absorbenter/diffusorer!
Bästa hälsn o god fortsättning
Batman

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/01/07 :  07:31:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Jag gör som Steen och tackar för att jag fick komma och titta, lära och känna.

Jag har en känsla av att jag kommer att få anledning att återvända med kameran i högsta hugg eftersom det komme ratt hända fler spännande och intressanta saker i Batmans stuga.

God Fortsättning!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/12/28 :  09:32:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vi gjorde ett återbesök i läderlappenskula i sommras, det känns som att jag borde lagt ut de bilderna för länge sedan. Men, tiden har sprungit ifrån mig så jag kör nu istället.


På väg ut till Batman stannade vi till och tittade på en riktigt Highend anläggning...



Altså, riktigt gammal Highend, antikviteter...



Den här gamla skönheten hade Anders snokat upp hos en antikhandlare.




Det var mer känsla för utsmyckningen på den tiden.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/12/28 :  09:38:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu när det är kallt, isigt och midvinter känns det rätt skönt att få lägga ut en bild ifrån högsommaren. Vyn är ju inte direkt dålig...




Blommor, havet och ett prunkande landskap, aaaaahhhhhhh, härligt!!!! Det kan kännas fjärran så här års, men det kommer igen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/12/28 :  10:28:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Inne i Batmans grotta hade det hänt saker sedan förra träffen.






Det har börjat leta sig in akustikprodukter. DIY BAD-paneler bakom högtalarna och ...


...en Svanå helmholtz i hörnet. Anders tycker att kaffet och ljudet är OK.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/12/28 :  10:31:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Och så kommer vi till dagens frågestund.

Vad finns det för skvallrande kännetecken på golvet om att man är hemma hos en människa som tar ljudåtergivningen från sin anläggning på allvar


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/12/28 :  10:32:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Låt mig ge en ledtråd.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/12/28 :  11:27:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Om man skall få ett par Magnepan 3.6R att spela som de kan måste man gå metodiskt till väga. Eller som en klok gubbe i en TV-serie sade; "Det finns inga genväger till det perfekta ljudet"

Tejpbitarna på golvet är olika högtalarplaceringar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/12/28 :  11:52:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tejp är en bra uppfinning

Jag vill se mer bilder

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/12/28 :  12:25:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja skall man ha någon koll på hur man flyttar högtalarna så är tejp ovärderligt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/12/28 :  12:29:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

På apparatfronten hade det hänt en del också.

Högtalarna har fått nya ställ. Orginalen är "svajiga", de nya som Batman skaffat är bomstyva!




Här syns också den nya Cardas kabelsatsen för MG3.6R.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/12/29 :  13:59:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

På CD-sidan hade Ed Meitners Dac6 och CDSD flyttat in i racket.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/12/29 :  18:22:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
En mycket tidig Lyra pickup ser jag


anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000