HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Renovera en köksradio - BeoMaster900K
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/01/07 :  22:07:30  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Hade dagen ledigt, så passade på att åka runt till stadens olika loppisar på jakt efter en marmor eller skifferskiva.

På en hylla hittade jag följande fynd istället!



En BEOMASTER 900 i kosmetiskt helt ok skick.

Betalade 80:- för kalaset och tänkte att även om den inte funkar, så kan jag bygga in något annat kul i chassiet!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/01/08 22:07:36

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/01/07 :  22:22:47  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Kom hem och kopplade in ström: -Heureka, den funkar!

Dock kommer det ett fasligt brum ur högtalarna.

Tänker att det säkert är kondingarna i nätdelen som är slut, så monterar isär sakerna:



Den blå saken till vänster i bild är den mistänkta boven.

Mätte med scopet och det visade allt annat än DC över kondingen.

Kopplade in 10 000uF parallellt för att testa och då försvann allt brum!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2008/01/07 :  22:40:34  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Härligt fynd.

Hittade själv en utav samma modell men utan de inbyggda h-talare, men (givetvis) fanns det 2 orginal B&O till den.
Ypperligt avlappnade ljud strömmar från den då och då.
Dock så är "Automat" steroe lampan trasig (den gröna) Eller hela steroefunktionen. Har inte kikat in i den för ännu men kanske det inte är något svårlöst. Men verkar som det hursomhelst.

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/01/07 :  23:30:23  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Kryddstek:

Tanken är att renovera upp den till min flickvän som vill ha en Tivoli Audio i köket - tänkte ge henne "the real stuff" istället!

Är dock lite sugen på att behålla den själv just nu!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/01/07 :  23:32:07  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Den "blåa" kondensatorn i nätdelen är märkt 1000uF/50V.

Detta var vad den mätte!




0.0146uF !! Inte mycket kvar av den kan man lugnt säga!

Nu sitter det en 4700uF kondensator där istället och radion brummar inte längre!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/01/07 23:35:13
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/01/07 :  23:41:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
I ett litet brunt kuvert i radion hittade jag detta!




Layout och komplett kretsschema !

- Det VAR bättre förr!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2008/01/08 :  17:55:19  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply

Jaha tror du inte flickvännen blir lite sur, pga att den är cirka 4x större. :P Skulle nog själv välja en hederlig B&O istället för en tivoli. Men det är jag det.

Ja precis, hade någon gammal dux stärkare där "kartan" fanns med. Det värmer i hjärtat.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/01/08 :  22:07:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Idag var det dags att se över skicket på elementen i radion !

Det sitter svenska Sinus 3.2Ohms bredbandare i!

Båda elementens kanter coatades med solution för att få lite mer spänst.

Det högra elementet hade två små "hål" pga åldring av kanten, så dessa förstärktes på high-tech vis - solution + gladpack!



Har slipat höljet och lackat 3ggr, för se hur resultatet blev imorgon.

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/01/08 :  23:05:22  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Är det 4x6" element så har jag några gamla Sinus 4ohm bredbandare liggandes..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/01/09 :  01:09:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
En sådan B6O radio har jag letat efter ett bra tag nu jag tycker att den har stil jämnfört med det som finns i dag.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/01/09 :  09:22:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tobbe L:
Tack! Bra att veta att det finns. Det verkar dock som om lagningen blivit riktigt bra, men tiden får utvisa hur länge det håller!

Bubbel:
Jag var faktiskt på väg att köpa en på annons för betydligt fler kronor.

Hoppas lacken har torkat ordentligt till ikväll, så är det bara polering kvar - sedan är den klar!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2008/01/18 :  15:44:30  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Bara en fråga. På min gamla B&O är det trä på alla sidor förutom fram & bak.
Undrar hur du kom in i din, vågar inte chansa allt för mycket. Har två ordentliga skruvar i botten kan det vara nått?
Först lossa vred och dylikt på fronten sen lossa botten skruvarna och dra ut hela paketen från baksidan?
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/01/18 :  18:57:20  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Efter tre lager lack, så blev den klar!

Har lite strul med PCn hemma, så bild på färdiga resultatet kommer!

Kryddstek:

På min var det bara att lossa 4st skruvar i bottnen, skruva av rattarna på fronten och sedan skjuta hela paketet bakåt!

Tog nog säkert minst 30s att få isär sakerna! (ännu en till ...det var bättre förr..? )

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2008/01/18 :  22:42:48  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Ok tack för svar, då lär det vara så men att det bara är två på undersidan + två på baksidan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000