HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Uppmätning av rummets akustik.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/01/19 :  09:17:25  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Hej på Er alla!


I senaste numret (nr1 2008) av tidningen "Studio" finns en artikel om hur man med mycket enkla medel (det mesta gratis) mäter ut rummets akustiska egenskaper.

Jag tror det kan vara värt att "slänga ett öga" på den om man inte redan har en utrustning för ändamålet.

Vänligen
Gubben i Kalmar


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - U1 on 2008/02/18 08:25:40

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/01/19 :  09:55:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tack för tipset!

Tar de upp efterklangsmätning?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/01/19 :  10:25:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Jo Pac, det är helt rätt.
Man använder "kostabilligt" (gratis) programmet DRC.

Jag skulle ha visat artikeln om det inte vore för upphovsrättsliga aspekter.
Men å andra sida ska artikeln kunna laddas ner från "Studios" hemsida för ett par tior. Och kiosken kostar tidningen 64 "spänn".

Det som jag tycker är intressant är att "alla" kan ha råd att göra en enkel beräkning av sitt "lyssnar rum". Och givet vis fördjupa sig erfarenheter och kunskaper.

Vänligen
Gubben i Kamar



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/19 :  12:34:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
DRC, som i det programet som är till för rumskompensering via Pc:n ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/19 :  12:56:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Fel tråd

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/19 13:05:52
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/01/19 :  19:18:33  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Ta det lite lugnt nu, grabbar.

Det är Kalle, min grabb som prenumererar på "Studio". Men när jag hade läst artikeln insåg jag att en "blänkare" på Forumet är ett måste.

I nämnda artikel redovisas ett sätt att "kostnadseffektivt" se hur rummet reagerar på ett sinus-svep, med den utrustning man kör det igenom.

Tekniken som används är inte tänkt att ersätta eller kompensera dåligt "gjorda" lyssningsrum. Fysikens lagar gäller även i "dåligt gjorda lysningsrum", eller hur.

Men jag kan få ett "relativt mått", som kan användas för att verifiera förändringar i lyssnings-rummet. Och det är här värdet av tekniken ligger.


Flera stora tillverkare av studiomonitorer använder DRC (digital room correction)i sina "top of the line", med stor framgång. Men som sagt, fysikens lagar........

För oss utanför "studiovärden" är detta att "plocka smulor som fallit ner från rike-mansbordet", att få tillgång till DRC-programmet gratis.


Har Ni några billigare och bättre alternativ? Vad använder Ni för utrustning?

Vänligen
Gubben i Kalmar





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/19 :  19:31:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag menade inget illa alls, utan frågade mest om det kunde vara det DRC som high fidelity pratade om för ett par år sedan. Det under var att jag skrev svar i fel tråd


Här har du en länk där jag trixade med det programet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=45600&SearchTerms=DRC

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/01/19 :  23:23:33  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det är lungt Mr.Björklund. Det jag läst av Dina inlägg, så förfaller Du vara en "hygglig prick".

Jag känner inte igen arbetsgången Du beskriver i tråden. Det kan vara så att det är en tidig variant av programmet DRC. I botten tror jag det är ett så kallat "kompetensläckage" från JBL.
För studiobruk finns det flera fristående lösningar på temat "digital room correction". I "studiosvängen" har det kommit i ropet efter som man strävar efter en så "ärlig ljudbild" som möjligt. Men dom kostar ca 3-4 tusen. JBL:s högtalare med inbyggd "drc" kostar minst det dubbla.
I HiFi sammanhang är jag annars lite skeptisk till "digitala finesser". Analogt ska det vara.

Metodik och metoder som ger lyssnings rummet goda egenskaper är alltid av stort värde. Och personer med bred och eller djup erfarenhet är en tillgång här på forumet. En "doktrin" som säkert kan stå sig länge.

Vänligen
"En ann" Mr.Björklund.







Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/19 :  23:33:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Heter man Björklund då är man snäll eller hur

DRC står väl för Digtal Room Correction, kom på det precis
Vilket förklarar en del om mängden prog som kallas för DRC.



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/01/20 :  10:00:48  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Bästa programmet jag känner till är de programm som bygger upp ljudet i rummet så att resonanserna kommer igång. Typiskt måste man spela i 1 sekund med alla frekvenser samtidigt. för att sedan klippa bort ljudet och lyssna med mikrofunen på efterklangen.

eftersom det finns störfaktorer i form av prat, jamande katter, mätningsrelaterade fel osv, så kör man brus skuren samt efterklangs/mätförloppet gång på gång kanske 20ggr och sommerar efterklangen från alla 2 mätningar.

Sedan analyserar man resultatet med programmet.
Det finns ett sådant programm gratis som heter TimDec
http://www.tolvan.com/timdec/


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/20 :  11:57:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag ställde frågan i XTZ:a tråden men du kanske missade det Esl. Hur långt ner i frekvens kan man köra med TimeDec ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/01/20 :  20:01:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Heter man Björklund då är man snäll eller hur




Jo vist! Namnet förpliktar!

Får säkert återkomma till ämnet "digital room correction", för det är intressant.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/01/20 :  20:23:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Direkt från Svante:
quote:
Hej!

Man kan ställa in hur djupt det mäter, men hur man än vänder sig så
finns det en avvägning man behöver göra här. Det är ju så att hög
frekvensupplösning, dvs smala analysband, kräver långa tidsfönster. Man
kan ändra analysbandbredden från de 500 Hz som är default, men då blir
tidsupplösningen sämre. Det i sin tur kan vara ett problem eftersom man
sysslar med ett avklingande förlopp på några tiondels sekunder.

Å andra sidan är inte begreppet efterklangstid särskilt väldefinierat
för frekvenser under Schröders gränsfrekvens. Det är en frekvens som
bestäms av rummets volym och efterklangstid och den brukar hamna runt
ett par hundra hertz för ett vanligt rum. I Timdec visas Schröders
gränsfrekvens med arr kurvan blir grå.

--
Svante Granqvist


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/20 :  20:40:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Man tackar !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000