HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Om HiFiForum
 HiFiForum.nu - Nyheter och information
 Skall vi ha ett eget forum för akustikfrågor?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/01/26 :  09:49:39  Show Profile Send TomasF a Private Message  Reply
Det kanske ska förtydligas var aktiv akustikkorrigerande elektronik hör hemma. /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/26 :  12:15:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Bildreportage Teknik - DIY är ju sålklart där en bildtråd om akustik ska hamna om det inte ska läggas i det nya forat.
Det behövs väl inte göras mycket tydligare än så ?

Det tråkiga är att många inte ens tittar vad som finns under Bildreportage Teknik - DIY, fast dom får ju nästa skylla sig själva.
En sak kan vara att börja en bildtråd med "Akustik" först på ämnesraden.


Rullar forat på så kommer allt att hitta sin plats automatiskt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/26 :  14:11:53  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Jag vet inte hur det går till, men flyttas trådar som redan är författade, till det nya delforat om de hör bättre hemma där?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/26 :  14:18:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om dom har hamnat helt fel så flyttas dom
Det brukar ske ganska tidigt med, inom den första dagen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/26 14:19:17
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/01/26 :  15:56:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Mullbenkt, ja vi kommer gemensamt att söka i både arkiven och i öppna trådar och flytta dem till det nya forumet.

Du kanske redan har några trådar på förslag? I så fall, posta in länkarna till dem i ett inlägg så slipper vi söka dem.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/27 :  14:35:35  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Ett mycket bra förslag PAC med ett "akustik forum" / slot på HF.

Jag kan inte se några nackdelar tvärtom. HF:s eget: Från koja till slott utan Martin.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/27 :  14:49:17  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Håller med om att en egen akustikdel vore bra. Tror att det är ett område som många vet är jätteviktigt men samtidigt inte har så bra koll på.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/28 :  15:50:43  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Att inte ha ett sådant vore lite samma fel som många av oss gör: Att inte satsa på akustik lika mycket som vi satsar på systemet i övrigt.

rolnor
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/01/30 :  12:19:22  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Hej!

Det vore väl vettigt, kanske.

Akustikfrågor kommer ju ofta lite i skymundan.

Apparater är ju roligare än avståndet mellan en vägg och en högtalare :-) Men kanske inte viktigare...

Jag håller på en del med att trixa med placeringar. Däremot inte så mycket med absorbenter och sånt.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/01/30 :  12:23:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Mullbenkt, tack för PM'en de underlättar framtida flytt väldigt mycket.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/30 :  14:16:10  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Ingen orsak!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/01/30 :  22:07:20  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
HiFi och ljudupplevelse bör man inte skilja åt.
Akustik är direkt kopplat till lyssningsupplevelsen.

En separat rubrik är helt ok att samla akustik under tycker jag!!
Bra att det uppmärksammas!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2008/01/31 21:40:40
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/30 :  22:46:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Ang. beskrivning...

quote:
Här kan du diskutera Akustikens inverkan på lyssningen och olika åtgärder för att komma tillrätta med den.
mja....

Här kan du föra dialog eller ställa frågor om hur musikupplevelsen kan förbättras med akustikinriktade åtgärder i rummet. Eller visa och berätta om hur du gjort.

Notera att jag medvetet använt dialog, som är ett långt bättre uttryck för hur man gemensamt utvecklar ett ämne.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/31 :  14:44:18  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Magils, håller med om att förädlingen av uttrycket blev till det bättre.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/01/31 :  19:20:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Japp, första delen är betydligt bättre.
På slutet blir det däremot lita snårigt. Man kan missförstå forumet som ett bildreportageforum. Hur kommer vi tillrätta med det


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/31 :  19:41:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Är det inte tydligt nog ?

Ex
Här kan du föra dialog eller ställa frågor om hur musikupplevelsen kan förbättras med akustikinriktade åtgärder i rummet. Eller visa med bild och ord hur du gjort.


Edit
Om man vill att bildtrådar med akustik ska ligga i det nya forat Dvs
Jag själv tycker att bildtrådar om akustik ska hamna i akustikforat.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/31 19:47:38
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/01/31 :  21:56:17  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
"Många bra svar och ett stort engagemang för frågan. Tack för alla synpunkter. Vi kommer att skapa en akustikavdelning".

Va bra! (inte sett denna tråden)


Även jag tycker bilder mkt väl passar att komma med på akustikforumet, när så önskas av trådskapare/kommentatorer.
Blir bara bökigt om just inlägg med bildexempel ska ligga nån annanstans.

Sen ska väl inget hindra att man lägger in akustikrelaterat stoff på "Bildreportage Teknik/DYI"-forumet i framtiden också...
När man vill 'rakt av' beskriva ett mätprojekt/bygge tex, eller om man av nån anledning vill ha med relaterade tankar i en för övrigt 'allmän' bild-tråd...


Edit:
Förtydligade lite

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/01/31 22:06:44
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/01/31 :  22:02:48  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Tycker johan.b fick in en bra formulering om hur kustikdelen kan formuleras.

För övrigt - med risk att vara tjatig: vi klarar nästan alltid av att placera trådarna rätt när de avhandlar ämnen som skulle kunna platsa under två - eller flera - avdelningar. Jag är fullkomligt övertygad om att vi kan klara det även när akustik är en komponent.

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/31 :  22:50:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Tycker johan.b fick in en bra formulering om hur kustikdelen kan formuleras.



Jag snodde Magils formulering förutom det i snedtext

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/02/02 :  21:06:12  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Jag saknar ett Akustik forum, givande att dela akustik frågor med andra och se deras uppsättning av åtgärder i sitt rum!!

MvH

Daniel
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/02/03 :  11:09:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Enda motpolen kanske?

Jag är skeptisk till ett separat forum för akustik. Nackdelarna är att dom som läser bara på HIFI inte får höra/läsa nått om akustik (som enligt mig är den viktigaste delen i musik-systemet).

En annan nackdel är att det är väldigt lätt att gå vilse och ge fel-råd kring akustik. Just nu känns det som att akustiken går samma soppa till mötes som "vanlig hifi".

Scchhheeptischkk, som han sa.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/02/03 :  11:35:58  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Håller lite med Engelholm här... men jag tror också att de som har HiFi som Hobby just har det som Hobby!

Nån kanske bygger ett par absorbenter och hör själv vilken stor skillnad det blir, ja då blir man kanske taggad att bygga några stycken till, för att man tycker att det lät så mycket bättre.
Så blir man kunskapshungrig och Googlar lite...

Vi kan ju hoppas att det blir självreglerande!
Sedan har jag ett förslag till och det är att vi har en underavdelning där vi skriver om hur man mäter samt vilka BEGRÄNSNINGAR mätningarna har.
Vilka filter man skall använda, vilka frekvensbegränsningar olika mätmetoder har osv...

Det kan bli riktigt bra!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/03 :  12:14:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Jag är skeptisk till ett separat forum för akustik. Nackdelarna är att dom som läser bara på HIFI inte får höra/läsa nått om akustik (som enligt mig är den viktigaste delen i musik-systemet).


Så är det redan till viss del, hur många kollar dagligen på bildreportage DIY teknik eller teknik Diy ?
Jag har hört det både 2 och 15 ggr när jag hänvisar till någon tråd där. Samma svar var enda gång - Vilket forum sa du ??
Folk är för lata för att titta i underfora som dom normalt inte
gör. Speciellt om det är "köpe" folk som ratar Diy.
Det är deras bekymmer tycker jag och då är ett separat nytt underfora den bästa lösningen. Akustik forat kan med fördel läggas under "HiFiForum.nu - Mångfaldens forum "


quote:
En annan nackdel är att det är väldigt lätt att gå vilse och ge fel-råd kring akustik. Just nu känns det som att akustiken går samma soppa till mötes som "vanlig hifi".

Sant !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/02/03 12:15:53
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/02/05 :  18:38:34  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Självklart ska vi ha ett eget akustikforum. Jag stöder förslaget och stöder även Johan Björklunds ståndpunkt om att man ska lägga trådar med förklarande bilder i akustikforumet.


/Stefan
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/05 :  20:56:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Jag snodde Magils formulering förutom det i snedtext


Johan, jag bjuder så gärna, du behöver inte sno

Ang. att de som bara hänger på Hifi missar akustik....ja då lär de väl rata akustiktrådar även under Hifi.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000