HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test av Musical Fidelity kW500 och kW550
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/24 :  11:31:05  Show Profile Send KennethH a Private Message  Reply
Jag har nu hunnit äga två av Musical Fidelitys (MF) förstärkare i kW serien. Båda lika bedrövliga , nä nu skojade jag med er. Läs mer nedan...


MF kW500

Inledning
Detta är en integrerad förstärkare med två kanaler och extern nätdel. Det är en s.k. rörhybrid, med militärspecade "ultratysta" rör på lågnivån, s.k. muvistorer och konventionellt transistorslutsteg.
Den levererades i dubbla kartonger för att den inre, med loggan på skulle vara hel och fin när man packar upp apparaten. Det första jag lade märke till var att den var stor och fruktansvärt tung. Detta gjorde att den både blev svår att packa upp och installera i stereobänken. F.ö. håller den inte heller "standardmåtten", utan är både bredare och djupare, vilket föranledde ett byte av stereobänk innan köpet.
Naturligtvis måste insidan beskådas och inuti huvudenheten kan man konstatera följande; försteg och slutsteg sitter helt separerade, likaså vänster och höger kanal för båda stegen. Signalvägarna ser korta ut och till synes mkt högkvalitativa skärmade kablar har använts, där man inte kunnat gå direkt pin-to-pin.
Den andra lådan innehåller nätdelen, som ser ut som alla andra nätdelar, fast större. Dessutom innehåller den en extra trafo till försteget. Man skulle kunna säga att det är som separata för- och slutsteg, båda i mono, men man sparar en slant på att inte ha fyra apparatlådor, bara två. Jag vet inte data på nätdelen, men gissningsvis är det kanske 2x1000 VA eller större.
Finishen är oklanderlig, men inga extravaganser, vilket kanske betyder att det är mestadels insidan man betalar för. Enda onödiga grejen är de lysande apparatfötterna, som ändrar färg på sitt sken, beroende på hur pass uppvärmd apparaten är. Fjärrkontrollen är en rätt trist historia, i svart plast med gummiknappar och dessutom av den riktningskänsliga sorten som inte fungerar om den pekar åt annat håll, men gör sitt jobb.

Test
Dags för provlyssning!
Det var en ganska kort mjukstart/tillslagsfördröjning (kanske 3-4 sekunder), vilket gjorde att min automatsäkring på 10 A (trög), som bara försörjer detta vägguttag, löste ut direkt. Det blev att byta till 16 A! Då gick det bättre, men resterande förbrukare på samma fas dippade lite när man slog på förstärkaren. Efter ca 30 minuter indikerade fötterna att rätt arbetstemperatur nåtts. Det går bra att spela innan dess, men man vill ju att rören ska vara varma.
Ska jag vara ärlig (och det ska man ju), så var jag inte extremt imponerad av hur det lät. Det lät bra, men inte extremt bra. Jag ringde min kontakt på MF, som förklarade att av olika anledningar hade denna produkt dels en rätt lång inspelningsfas och dessutom oerhört stor skillnad på ljudet "out of the box" jämfört med fullt inkörd. Efter en månad blev jag varse detta! Det lät verkligen mycket bättre, framförallt varmare och mjukare och ännu mer detaljerat. Det var precis samma karaktär som i butiken, fast bättre totalupplevelse.
Nu till det svåra, att beskriva hur den lät. Den lät (efter en-två månader) väldigt, väldigt bra. Jag hade tidigare separata för- och slutsteg i klassen dryga 15 000 kr per del. Denna var alltså drygt dubbelt så dyr, men det var värd sitt pris, utan tvekan. Ljudet kan sammanfattas som mjukt, men ändå detaljerat. Ena stunden försiktigt finlir med bra svärta, för att nästa stund dra fram stor-släggan och bara mata på. Kontrollen kan beskrivas som ett skruvstycke, men ändå finns en bra värme och en djupbas och pondus som jag aldrig hört ur min anläggning förr, dessutom även vid låga ljudnivåer. Om man talar om egenskaperna på andra sidan så har jag aldrig trott att mina två-vägare kunnat spela så högt och kontrollerat. En varning utfärdas dock. Tänk på att även om distorsion är den vanligaste orsaken till att man förstör sina högtalare, eftersom förstärkaren arbetar över sin förmåga, så kan högtalarna gå sönder även om det inte låter illa! Detta handlar om så höga effekter att det finns stor risk för att högtalarelementet inte klarar av att kyla bort värmet. En högtalare har dålig verkningsgrad, runt 1 %, resten blir som bekant värme. Lämnar förstärkaren styvt 500 W, så blir det en del restvärme att ta hand om, så några längre spelningar över på över 50 % volymläge är nog inte att rekommendera för de flesta högtalare. Mina har klarat sig, men det gäller att tänka sig för och ta hänsyn till hur "energirik" musiken man spelar är (exempelvis långa bassvep).

Summering
Fördelar: Ljudet (upplösning, lågfrekvensegenskaper), mycket effekt(!) och kontroll, gediget bygge.

Nackdelar: Inga ljudmässigt! Svårhanterlig, passar inte i de flesta stereobänkar, fjärrkontrollen är trist, volymen ändras i för stora steg vid manövrering med fjärrkontroll.


MF kW550

Inledning
Detta är i grunden samma koncept som kW500, men med nytt försteg, mer effekt och större nätdel (hämtad från slutsteget kW750).
Effekten har höjts till 630 W i 8 ohm, men den har kubmätts i pressen till närmare 700 W! Den har fått en ny design med fasade hörn, ny panel, nya knappar och ny volymratt. Fjärrkontrollen ser också något mer sober ut med ny svart/mörkgrå färg.
Något som jag inte riktigt begriper, annat än brist på muvistorer, är varför försteget nu har mer konventionella rör (6SL7) än tidigare. Rent spontant känns det som ett steg nedåt, även om 6SL7 är ett utmärkt förstegsrör och det sitter provmätta och matchade rör av mycket god kvalitet i försteget.

Test
Det första jag märker är att tillslagsfördröjningen och troligen även mjukstarten är ordentligt förlängd. Det tar nog drygt 10 sekunder innan den slår till utgångarna, vilket också verkar ge en mindre belastning på säkringen (se föregående test ovanför så förstår ni).
Jag gillar det nya utseendet! Den ser mer välgjord ut och den blev mindre vass att lyfta ur kartongen, vilket kan vara nog så viktigt för en förstärkare på 55 kg. Volymratten är också snyggare och knapparna är nu lite titangrå. Jag tog för givet att även denna förstärkare behövde en lång inspelningsperiod och det verkade vara korrekt.
Efter ca tre veckors inkörning tyckte jag att det började bli dags för test.
Skillnaderna är inte så omärkliga som jag först trodde, utan det är definitivt mer värme i denna, inte överdrivet mycket, men mer. Den extra kraften märks också mer än väntat. Jag tror få personer har upplevt hur ett extremt överskott på effekt kan påverka lugnet och pondusen i ljudet, på ett positivt sätt, redan vid låga ljudtryck. Jag vågar påstå att effekt är något man inte kan få för mycket av, så länge inget annat blir lidande. Vad det beror på att 500 W låter bättre än 50 W, när man bara utnyttjar 1 W, kan jag inte svara på, men enligt min erfarenhet är det så (om man generaliserar hårt). Missförstå mig inte, jag har hört rörförstärkare på 10 W som låter väldigt bra, men inte på samma sätt. Tyvärr har hög effekt några baksidor. Den uppenbara är elförbrukningen, och man vill ja ha den påslagen om man vet att man ska lyssna nästa dag igen. Nästa sak är bruset, vilket i och för sig troligen inte påverkar när man spelar musik. På tomgång kan bruset höras betydligt mer, om man lyssnar nära högtalarelementen, än från andra mindre förstärkare som jag haft. Ju fler transistorer, desto mer tomgångsbrus. Som sagt, har jag aldrig hört det när jag spelar musik, men det kan ju knappast vara en fördel.
En irriterande egenskap som kW500 har, som de nu rättat till, är att volymen ändras i betydligt mindre steg när man styr den via fjärrkontrollen och de har behållit den accelererande egenskapen, som låter den rotera snabbare i tre olika hastigheter beroende på hur länge knappen hålls nedtryckt.
I övrigt påminner den naturligtvis väldigt mycket om kW500, eftersom den är baserad på densamma, men skillnader finns. En sak som också är värd att notera, är att kW550 blev ca 10 000 kr dyrare utomlands, jämfört med kW500. Så blev inte fallet i Sverige, utan den ligger kvar på samma pris.

Summering
Fördelar: Ljudet (upplösning, lågfrekvensegenskaper, "värme"), mycket effekt(!) och kontroll, gediget bygge, snygg.

Nackdelar: Inga ljudmässigt! Passar inte i de flesta stereobänkar, fjärrkontrollen är fortfarande ganska trist (speciellt i jämförelse med den till min Esoteric, som är av aluminium och svart skinn).

Slutsats
Båda förstärkarna måste jag bedöma som prisvärda, hur nu någonting så dyrt kan vara det. Det är mycket bra ljud för pengarna, effekten får du på köpet. Nackdelen med dessa två, är att de är lite beroendeframkallande. Det kommer att bli svårt att byta till en mindre förstärkare och därmed har jag även avslöjat att jag har kvar min kW550. Det kan bli lite som att byta från en Audi A8 med 6 liters W12 motor till en Lupo med trecylindrig diesel, på 900 cc, båda gör sitt jobb, men på helt olika sätt.

Kringutrustning
Signalkälla 1: Esoteric DV-50s (Referensen i detta test. Också utvärderad här på forumet.)
Signalkälla 2: Pioneer DV 737
Signalkälla 3: Akai AP002 (vinylspelare)
Högtalare: MonitorUnlimited 2.8SE
Stativ: Atacama Reference R7 (blyfyllda)
Signalkabel: 2x0,5 m Kimber Select med WBT nextgen
Högtalarkabel: 2x2,5 m Kimber 8TC bi-wire med Rodium bananer
Bänk: Schroer & Schroer

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.

Edited by - KennethH on 2008/01/24 13:06:28

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/24 :  11:36:33  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
uj jag tackar jag.

Från vilken färg till vilken färg?

"Efter ca 30 minuter indikerade fötterna att rätt arbetstemperatur nåtts"

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/01/24 11:38:56
Go to Top of Page

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/24 :  13:04:48  Show Profile Send KennethH a Private Message  Reply
Hej,
de är först röda tills mjukstarten och self-check är klart, när utgångarna slås på fadar de till orange/gul. När den är varm har de fadat till klarblått sken.
/Kenneth

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/24 :  13:06:46  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
spännande. Har gillat MF under lång tid och denna test gör inte saken mindre intressant.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/01/24 13:07:53
Go to Top of Page

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/01/24 :  13:47:04  Show Profile Send KennethH a Private Message  Reply
Hej,
Jag har haft olika MF produkter (bland annat), sedan 1999. De har alltid varit bra och jag har därför aldrig varit borta från märket mer än några månader kanske.
Se din message inbox.

/Kenneth

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2008/02/04 :  19:46:10  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Jag har ägt 4 st olika MF produkter.

Startade med A3,2 förstärkare dito cd, gick från Sony ES till denna kombo som öppnade upp mina dåvarande högtalare Alison one till att bli superhögtalare.

Bytte högtalare till Dynaudi Contour 3,4 och där räckte inte riktigt A3,2 riktigt till.

Bytte till A5 förstärkare dito cd, gav ett otroligt behagligt ljud med vinylkänsla antagligen tack vare nuvista rören.

Fick för mig att byta upp mig på förstärkaren och det var inte lätt, det enda som lät bättre var McIntosh, men den kostade mer än dubbelt så mkt.

MF är mkt prisvärda produkter med kraft..

Go to Top of Page

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/02/05 :  16:57:50  Show Profile Send KennethH a Private Message  Reply
Hej igen,
Jag har inte angivit priserna på dessa produkter. Jag kom på det när jag läste föregående inlägg.
kW500 och kW550 kostar 69000 kr.

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2008/02/17 :  18:21:01  Show Profile Send Karla a Private Message  Reply
Tack för intressant test! Kw 550 har funnits i mina
tankar ett tag. Har ett par JBL Array, som skulle må
bra av mer kraft och rör någonstans i kedjan. Jämfört
med McIntoch så får man nästan kalla den prisvärd
Finns den i nån stockholmsbutik?

Edited by - Karla on 2008/02/17 18:23:37
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2008/02/17 :  19:14:47  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Reference Audio på Götgatan har MF Kw produkter.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000