HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 första bygget
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

spurren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/04/12 :  16:55:26  Show Profile Send spurren a Private Message  Reply
Jag är nu klar med grovarbetet på mitt första högtalarbygge. Modellen är efter Troels Gravesens Poor mans strad, som finns på hans sida www.troelsgravesen.dk. Elementen är Seas prestige.
Snickeriet har jag gjort själv i källaren med handjagarverktyg från Rusta. Till följd av detta men kanske mest pga av jag är total novis på snickeriområdet har det tagit sin tid, och de har sina skavanker och små-skeva delar. Delningsfiltret köpte jag färdigt från Troels själv, så jag har bara behövs löda på kablar.
De kopplades in igår, och det lät bra direkt tycker jag, men det tar väl sin tid innan intrycken balanseras. Dock behöver jag nog trixa lite med dämpningen och portlängden då basen inte är riktigt optimal känner jag. Sen är det ju en del arbete med slipning och finish kvar kan man ju säga.
lite bilder finns på http://www.minhembio.com/Doktor-d%F6d/181775/. Jag ska komplettera med lite mer bilder från bygget av den andra högtalaren så att man ser hur det ser ut invändigt också.

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/04/12 :  17:05:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Fint! Stor rejäl och avanserad för att vara första bygget. Applåderar!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

spurren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/04/12 :  17:39:14  Show Profile Send spurren a Private Message  Reply
Ja jag får väl säga att jag har haft mina stunder där det känns som jag tagit mig vatten över huvudet, men med lite envishet, och mycket funderingar innan varje moment så går det ju iaf.

Jag tar gärna emot lite funderingar om dämpning av lådorna. För tillfället har mellanregister-kabinetten en sorts ganska kompakt skumdyna 5-10mm inuti, plus 2 lager ägg-kartons-skum (alltså en sorts dämpmatta) plus lite löst utspritt polyseter-stoppning. Bakom basen är det samma kompkta skumdyna, 2lager ägglull, plus lite polyesterludd,
i botten och toppen på lådan är det äggkarongsgrejen igen, plus ganska kompakt stoppad polysterludd 10-15cm höjd. Resten av det invändiga är klätt med omväxlande äggkartongsgrejen och den kompakta skumdynan. Lite bitumen på några ställen också.
Problemet nu är att jag ev saknar lite bas i vissa frekvenser, det hörs bara i en del låtar tycker jag.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/04/12 :  18:08:19  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har du experimenterat med basportens längd? I en felavstämd basreflexlåda kan basen nästan utebli helt.
Råkade själv ut för ett fenomen med "kompakt skumdyna". Den visade sig vara helt kopakt, dvs. det gick inte blåsa genom den. Så den stal en del lådvolym. När den var ersatt av polyestervadd stämde portens läng bra med den uträknade. Men det tog ett tag att komma på det. Blev nästan tokig på kuppen.

Rummet de står i kan ha sina fenomen. Prova att flytta runt lådorna. avståndet till bakväggen är kritiskt.

Finns möjlighet att mäta högtalarna?

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2008/04/12 21:15:28
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/04/12 :  22:22:23  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
En viktig sak är att det måste vara fritt blås mellan baselementet och porten så ingen dämpvadd skymmer luftflödet.




Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/04/14 :  20:31:15  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hur går det?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

spurren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/04/14 :  20:40:31  Show Profile Send spurren a Private Message  Reply
Jag har nu kapat basrören några centimeter styck, och minskat lite grann på dämpningen i lådan, och tycker att jag hamnat rätt. Det låter riktigt bra! Nu ska jag ha det som det är åtminstone några dagar innan jag funderar på att tweaka mer. För övrigt känns det klart som ett projekt att rekomendera redan nu, jag tror jag kommer bli kanonnöjd med ljudet när jag får den andra klar och kan köra stereo. Att dom är relativt lättdrivna gör ju också att jag kan prova med många olika förstärkare framöver.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000