HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2008/04/17 :  11:44:43  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Usch! Detta vedervärdiga ämne! Är ägare till en Cd spelare Classé CDP.3. Denna är i sin tur kopplad till en stärkare av märket Roksan Kaspian M-serie 1. Högtalare Dynaudio Contour S.1.4. Cd och stärkare är hopsnörda med Harmonic Technology Truth Link. Nu har jag börjat funder på om kanske en Kimber av något slag vore att föredra? Har egentligen ingenting att anföra mot ljudet, men skulle det kunna bli ännu bättre genom byte till annan signalkabel?
Vänligen Jerry

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/17 :  12:46:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ljudet kan nog bli annorlunda, men om det blir bättre i dina öron är naturligtvis helt upp till dig! Testa...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/17 :  15:15:18  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Jerry_E: Kanske det då jag då inte hör nån markant skillnad på mina Truth Link med massa alufolie runt och ett par lakritsremmar från expert

Lite humor att en kabel för 3k inte låter bättre än skosnören

Lycka till

MvH

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2008/04/17 :  15:22:11  Show Profile Send ryst a Private Message
Hade också ett par Truth Link XLR tidigare, lät rent ut sagt bedrövligt i min anläggning. Bytte till MarcusCables Black Silver istället och nu spelar det på bra, även Silk fungerade bra i min rigg.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2008/04/17 :  16:32:06  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Hm... Tja det var väl detta jag var lite rädd för. Helt klart finns där människor där ute som, förmodligen inte vill! höra skillnader. I mina öron vet jag att skillnaderna finns, men självklart behöver det inte bli till det bättre. Skulle vara intressant om man hade möjlighet testa igenom ett antal kablar, även skosnören! Skulle man höra någon skillnad? Själv tror jag att jag skulle, men som sagt....
En annan sak, kanske ännu snurrigare. De flesta känner säkert till Vibb-eaters. Gör dessa någon nytta, eller är det bara en kul grej? Har försökt hitta priser men det är lygens.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/17 :  16:36:21  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Kanske det då jag då inte hör nån markant skillnad på mina Truth Link med massa alufolie runt och ett par lakritsremmar från expert

Lite humor att en kabel för 3k inte låter bättre än skosnören


Köp bättre kablar då!!! Så kommer även du se ljuset!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/17 :  19:38:39  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Är du inte klok!

Köpa signalkabel för mer än 3k, eller hur....

Vore trevligt dock om dom bringade lite snyggt ljus att titta på, eller hur menade du

Inbillade mig att antenn kabel lät lika bra som mina HT Pro 9 Plus, ska jag då köpa kabel för det dubbla då 30k så låter det bättre!?

Jaja, jag tror på en så kort kabel som möjligt med så bra avskärmnig som möjligt, kanske tvinnad!?

Glad att jag betalat växelgrus för dessa kablar och dom är ju vackra att titta på.

"Lovar att aldrig lägga mig i en kabel diskusion igen"

MvH
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2008/04/17 :  19:44:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Har försökt hitta priser men det är lygens.

Jaså? Tillverkarens egen sida har ju priser.
http://www.energy-transformers.se/index-filer/Page434.htm

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/04/17 :  21:05:01  Show Profile Send hman a Private Message
Prova billigare kablar med bra kontakter från:
http://www.bluejeanscable.co.uk/
http://markgrantcables.co.uk/shop/

Oftast handlar det om en anpassning mellan apparater. Tjocka ledare ger mer bass, tunna ger mer diskant. Kom ihåg att musiken är oftast mixad i en studio som använder Mogami Gold studio XLR (Neglex 2534) som kostar runt 400:- paret. En RCA kabel behöver bara en ledare och en skärm, varför en coaxial kabel brukar fungera bäst för obalanserade signaler. Även om du provar andra kablar kommer det inte bli några jätte skillnader. Det tragiska är att en billigare kabel kan låta bättre, vilket jag märkte när jag bytte ut min dyra digitala coaxial kabel mot en från Mark Grant Cables. Ljudet blev lite klarare helt enkelt. Att flytta omkring högtalarna är också ett tips.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/04/17 :  22:18:53  Show Profile Send Bardis a Private Message
Själva kontakten kan spela roll åxå. Gillar själv WBT-Nextgen och Bulletplugs.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/04/17 :  23:39:20  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kimber är bra men rätt avslöjande, har du en CD-spelare med tex lite jobbig diskant så hörs det. Jag har en Silver Streak som är en bra kabel. Även Silver Sonics Revelation är trevlig och jag har en mellan för- och slutsteg.
Go to Top of Page

JHS
Starting Member

24 Posts

Posted - 2008/04/18 :  01:06:40  Show Profile Send JHS a Private Message
Signalkabler er jo altid et kontroversielt emne, tror det handler i høj grad om synergi mellem de forskellige grejer. Når vi er heldige, at matche de rigtige grejer betyder signalkablerne mindre. Som jeg ser det bruges kabler ofte til at maskerer grejer, i kæden som stikker ud på grund af den uheldige synergi imellem vore apparater.

Just my two cent. :)
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/04/18 :  07:20:57  Show Profile Send sopwith a Private Message
Visst finns det skillnader på kablar, en ledare har diverse tekninska egenskaper som ihop med musikmaskinerna påverkar ljudet, vissa har även små lådor med komponeneter som korrigerar diverse parametrar såsom impedans/frekvenskorrigering, när jag bytte från lakrits till Supra blev det stor skillnad till det bättre, testade en lågpriskabel från Ullared!!! (tung, fräck, maffig) med hyffsat dåligt resultat, köpte även en Van Den Hul för tusen spänn, den lät med mina grejor bedrövligt, det absolut bästa som jag ahr hört med mina grejor (Thule), är en egentillverkad fyrflätad kabel av vanlig ringledning, kolla Svalanders hemsida, lite jobb, men testa.

mvh
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2008/04/18 :  09:17:41  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Själv sket jag i allt tekniktjaffs och lånade hem en bunt kablar från min handlare. Jag använde min öron och valde den kabel som jag tyckte lät bäst i mitt system.
Dina pengar och din anläggning = ditt ljud och din smak. Ingen annans!

Ett par konkreta tipps kan vara Clou Cable - Active Light eller van den Hul - Orchid
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/04/18 :  10:34:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
Om du är nöjd med dina grejer, varför köper du inte musik du gillar för pengarna istället?
Orora dig inte, allt är OK.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/04/18 :  11:07:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Allt du kan göra är att testa själv.

Harmonic Tech har jag dåliga erfarenheter av, men många andra bra.

Supra sword kan ju vara något att prova med. Den föredrog jag i ett system jämfört med harmonic tech truth link, med hästlängder. men det behöver inte betyda så mycket i ditt system.

Så, hitta en handlare som är villig att ge dig lite kabel att ta hem för att jämföra, det är
väl bästa rådet.

Jag har "blindköpt" kabel beg två gånger, det har gått bra, hade nog tur. Siltech sq38 och kimber monocle xl har gått bra, men då sökte jag mycket mycket info innan. Dessutom fick jag de till ett sånt pris att de var enkelt att sälja med några hundringar i förlust. Då är det värt risken för min del.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2008/04/18 11:09:59
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2008/04/18 :  13:44:57  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har använt både Truth Link, Truth Link Silver och fastnade slutligen för ProSilway MK II - gillar verkligen ljudet från Harmonic tech och anser att de är grymt prisvärda, men som vanligt handlar det ju om matchning och det är ju inte alls säkert att de funkar lika bra i andra anläggningar som i min...

Vad jag kan anmärka på just Truth Link är att den kändes något bastung och gosig - inte det sista i renhet och upplösning och sam vanligt får man ju vad man betalar för dvs Pro Silway MK II är en i princip dubbelt så bra kabel, tajtare och en skimrande upplöst topp, förmodligen är Harm. Techs ännu dyrare kablar ännu bättre - men jag sitter ändå nöjd kabelmässigt...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/04/18 :  14:16:30  Show Profile Send llerk a Private Message
Har du en just anläggning (som din är) är det all idé att lägga en bra slant på signalkablar. Detta gör väldigt stor skillnad om eletroniken är bra. En bra kommentar är "hade jag fått välja mellan ett par Nordost Valhalla för 70.000 och högtalare för 20.000 eller ett par högtalare för 70.000 och kablar för 20.000 hade jag valt kablarna"

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/04/18 :  15:10:23  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Det tar emot lite men måste nog hålla med; blev överbevisad när jag testade Valhallan o så blev det...
jag bytte innan det från TruthL till Pro S-way och skillnaden blev relativt stor.
en annan kabel jag tyckte var mkt prisvärd är Audience 24...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/04/18 :  15:54:13  Show Profile Send U1 a Private Message
hman:
quote:
Oftast handlar det om en anpassning mellan apparater. Tjocka ledare ger mer bass, tunna ger mer diskant.


Varför skulle det vara så? Menar du att detta skulle gälla även HT-kablar eller bra signalkablar. För signalkablar vet jag inte men för HT-kablar är det precis tvärtom om allt annat är lika (dock ej resistans som då bör öka eller minska i proportion med tjockleksförändringen)
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2008/04/18 :  19:17:39  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det här med kablar är vanskligt, jag vet kablar för några tusenlappar som jag hört haft bättre upplösning och mindre distortion än kablar runt 20000kr på ett mycket avslöjande system. Med det vill jag säga att dyrast inte alltid är bäst och vill även tillägga att många system inte heller låter som bäst när den nakna sanningen kommer fram utan kräver något mera förlåtande kablar för att bli musikaliska, när så sker ligger ju emellertid problemet någon annanstans i kedjan och skall inte skyllas på kabeln.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/04/18 19:21:19
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/04/21 :  09:03:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"En bra kommentar är "hade jag fått välja mellan ett par Nordost Valhalla för 70.000 och högtalare för 20.000 eller ett par högtalare för 70.000 och kablar för 20.000 hade jag valt kablarna""

Det tycker jag inte alls är en bra kommentar utan snarare visar på att man tilltror kablar större skillnader än de de facto ger.

Det finns dessvärre som jag ser det en klar övertro hos de som inte varit med inom hifin så länge att kablar skulle vara lika betydelsefulla som högtalare i ett system vilket inte är fallet fortfarande dock min åsikt i ämnet. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/04/21 :  09:49:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Man skall undvika dåliga kontakter.
Köper man impedansanpassad kabel dvs rätt kabelstandard för rätt koppling så är man i hamn.
Vad man vill betala för kablarna är ju helt upp till en själv men nog håller jag med whiskeyman.
Har testat massor med kablar genom åren och hört stora skillnader, för att nästa gång inte höra någon skillnad. Man hör det man vill höra. Störfält etc. runt kablar gör att jag ser en poäng med skärmad nätkabel, om man känner sig osäker på vad som passar så kan man ju kontakta respektive tillverkare av dom grejor man har hemma. Förvänta er bara inte att dom kommer rekommendera det dyraste i kablar.
mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/21 :  16:06:42  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Är du inte klok!

Köpa signalkabel för mer än 3k, eller hur....

Vore trevligt dock om dom bringade lite snyggt ljus att titta på, eller hur menade du


Ja jisses!!

Tagga ner lite vetja!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/21 :  17:49:49  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Var aldrig upp taggad bara lite besviken men det gör inget.

Som tidigare sagts så bör man ta kablar med en nypa salt. För skojs skull gjorde några bekanta till mig o jag en blind test. Summan var att jag torskade dit rejält flera gånger, olika varianter provades var av en var att dom aldrig bytte kabel en sväng o jag inbillade mig att det lät annorlunda...

Då testades även Truth Link mot lakritsremmar med alufolie runt. Hörde jag nån skillnad? inte ett dugg, men jag kan å andra sidan vara döv som mina bekanta också då uppenbarligen är

Var lite vaksam när det handlas dyr kabel, lyssna länge och väl. Som också tidigare sagts så hör man lite det man vill höra och det är en ordentlig bov i dramat.

Vore skoj om kabel hade mer inverkan dock....

MvH

Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/04/21 :  18:13:35  Show Profile Send short_cuts a Private Message
quote:
Vore skoj om kabel hade mer inverkan dock....



ja, gud va många experter det finns...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.05 sekunder. Snitz Forums 2000