HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DAC med PCM1792
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/22 :  10:29:53  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Efter att ha byggt ett antal NOSDACar med 18st stackade TDA1543, så fick jag en utmaning av en kollega :

quote:
- Inte en chans att den låter bättre än en DAC från Burr Brown!

Uppgiften blev således att bygga en DAC med ett sådant chip!

Valet föll på PCM1792 då denna är lite enklare att löda mot den annars tilltänkta PCM4104.

En adapter etsades för att enklare kunna labba:





/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/22 :  10:33:06  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Efter lite labbande såg det ut så här:



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/04/22 :  10:49:29  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
spännande!

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/22 :  14:15:08  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Kort beskrivning av kopplingen:

- Mottagarchip CS8412/8414 då jag hade ett sådant testkopplat sedan tidigare.

- DAC-chippet kopplat enligt datablad och eval.board (kopplat för att köras utan MCU)

- I/V gjord m.h.a. 1:1 trafo

- Filter, passivt R-C

- 3st LM317 för 3.3V digital, 5V digital och 5V analog

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/04/22 :  14:30:25  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Och hur låter det??

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/22 :  17:34:29  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Och hur låter det??

Jag tycker det låter mycket bra, men tänkte be några opartiska lyssnare komma med utlåtanden istället!



Att bygga "dead bug style" har sina fördelar, men ett kretskort underlättar montering i de tilltänkta lådorna.



/R



The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/22 :  19:06:09  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply

Bestyckat kort i låda:



Färdigt!





/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/22 :  19:11:14  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply

En bild på utsignalen utan filter.....



.....och med filter!



Utsignal 20kHz sinus



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2008/05/05 :  00:05:17  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message  Reply
Snyggt bygge.
Vad är det för låda förresten? Är ute efter något liknande.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/05/05 :  07:35:37  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Snyggt! Hur låter det?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/05 :  08:06:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Lika "enkelt" som alltid

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/05 :  08:15:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag är också mycket intresserad!

Vad kostar kalaset?

Kan vem som helt få ihop det? Har ju lött ett antal filter förr, men inte elektronik...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/05/05 :  08:57:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
"En man, en ton, en DAC" ????? Ska de bli en BrutalDAC ?

Skulle nog pröva ngt utan ytmonterade grejer först.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/05/05 :  09:42:37  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Flogiston: Lådorna är kylflänsar från skrotade batteriladdare som har kapats och eloxerats om.
Har frågat tillverkaren om de kan sälja lösa flänsar, men tyvärr vill de ha för mycket betalt!

Jonaz: Har inte hunnit ha den utlånad för test, men U1 och jag gjorde en snabb A-B jämförelse i helgen mot eoJeud NOSDAC med 18st TDA1543. Spontant har NOSDACen mer botten, men 1792:an verkar ha en mer homogen ljudbild.
Jag behöver nog inte säga att 1792:an mäter betydligt bättre!

johan.björklund: -Jepp, varför "klydda till det"!

PetterPersson: Lite beroende på var man köper sakerna (och hur fina trafos man vill ha) skulle jag tippa på 1500-2000:- inkl. PSU.
Har du inte lött ytmonterat innan, så är det inget projekt jag rekommenderar att börja med - det är tight mellan benen!

Magils: En balanserad "storebror" med PCM4104 finns i tankarna!

/r

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/05/05 :  10:51:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Transformatorerna var intressanta! Har du mer data och hur du gjort I/V med dem?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/05/05 :  11:01:56  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
PAC: Det som sitter i nu är lite - Trial and error!

Kan sätta ihop en skiss, så får ni komma med förslag på förbättringar!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/05/05 :  20:50:55  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Jag har PCM1792 i min CD-spelare och älskar det ljudet... Ett förstklassigt val!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/05/05 :  21:53:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Det som sitter i nu är lite - Trial and error!

Jasså, blev det inte bra?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/05/07 :  12:38:42  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Har du ett schema så lägg upp det.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/05/09 :  11:01:06  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Har varit tvungen att tanka om min dator, så har tyvärr inte Eagle just nu!

Lägger upp en skiss på trafokopplingen så fort jag fått detta på plats, men komplett schema orkar jag inte rita ihop just nu!

Koppling av PCM1792 och CS8412/14 är helt enligt databladen (förutom I/V biten).

PSU förreglerat till 12V via LM317, sedan en LM317 för var spänning 3.3V dig., 5V dig. & 5V analog - that's it!

OBS! Ben 10-13 på PCM1792 till DC via 47k om ingen MCU används - kämpade en del innan jag hittade detta!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/05/11 :  18:17:05  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Någon orsak till att använda pcm1792 istället för pcm1794?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/05/14 :  14:44:09  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
1 Är imponerad att daccen utan vare sig avkoppling eller ens stöd mot jordplan och de oändligt långa ledningsbanor på adapterkortet överhuvudtaget fungerar.

2 Till synes snygg sinusvåg behöver inte innebära att distnivåerna är särskillt låga. Disten kan vara flera procent trots att sinusvågen inte ser särskillt förvrängd ut.
Skulle vara kul att få se en regelrätt distmätning.

3 Skulle även vara roligt att få reda på hur fyrkantsvågen ser ut vid:
c:a 50Hz
c:a 10-15kHz
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/05/14 :  17:20:43  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ludo:
1. De "oändligt långa ledningsbanor"na är som mest 15mm och två sakar betydelse i denna koppling - de andra två är spänningsmatning.
Avkoppling finns - syns bara delvis på bild - resten av kondingarna på undersidan vid "adaptern"
Jordplan skulle det bli, men tyvärr var de dubbelsidiga korten slut och DACen behövdes till DIY-träffen i Gbg = det blev som det blev!

2. Denna är tänkt som jämförelse mot "utmaningen" som nämns först i tråden - det är liiiiiite skillnad!

3. Har inte kommit till skott att titta på mätprogram, men det kommer. Det har framkommit en del aspekter vid jämförelsen med NOSDACen som skulle vara kul att få mätvärden på!

Några förslag på program och ev. hårdvara?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/05/14 :  20:05:34  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Länk till mätprogram:
http://audio.rightmark.org/download.shtml
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/05/22 :  07:31:11  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
I/V-kopplingen för DACen.



(R3 & C2 är ett LP-filter)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/02/19 :  20:51:27  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Vart är bilderna?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000