HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 JonasY's student-hifi (Uppdaterad maj '10)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/04/24 :  15:30:58  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Halloj,

Kan börja med en kort presentation. Kommer ursprungligen från Uppsala men bor för närvarande i Lund där jag pluggar första året till civ. ing. i industriell ekonomi. Intresset för hifi skyller jag på farsan som har en rätt schysst anläggning och som har bombarderat en med hög musik under hela uppväxten

Min anläggning består as of 27 april 2008 av:

* Macbook kopplad trådlöst till en Aiport Express
* Harmony Design DA9 (tidig årgång)
* Antique Sound Lab MGL OTL 32 DT (förförstärkare/hörlursdito)
* Acoustic Reality EAR 202
* Quad 12L som står på ett par sandfyllda Atacama Nexus 7 med SD-fötter mellan sig
* Kablar från Nordic Concept, QED och Elfa (). Föförstärkaren står på ett par Solidtech Isoclear och allting är inkopplat via en Supra grendosa.
* Beyerdynamic DT880 för senlyssning

Teaser:



Kan säga som så att min anläggning spänner från väldigt modern teknik till föregångaren till transistorn, som ni kan se ovan. Fler bilder kommer! Poäng till den som kan lista ut vad det är för pryl på bild ...

Kan meddela att rör har en väldigt hög imponator effekt bland kompisar. "Vaaad är det där??"

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2010/05/15 13:38:52

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/04/24 :  15:35:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Tja...det ser ju ut som en rör-förstärkare...
Vill ha mer bilder.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/04/24 :  16:03:25  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Lägg till ett "för" så är det rätt

Någonstans måste ju själva signalkedjan börja, och det är bland annat det jag menar när jag säger att min anläggning innerhåller vissa moderna inslag. Min musikuppspelare är nämligen byggd av ettor och nollor (ses här med min favoritskiva):



Naturligtvis måste ettorna och nollorna på något sätt ta sig ur dumburken. Detta görs, som sig brukligt i dessa tider, trådlöst via denna manick #8211; en Airport Express. Den med bra syn ser även en grendosa från Supra. Alla elkablar är dock modell standard.



Fler bilder kommer senare idag. Nu måste jag göra mig förtjänt av min lön från CSN!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2008/04/24 16:05:55
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/24 :  16:15:41  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ser trevligt ut och välkommen till skåne. Har du vägarna förbi gunensbo nån dag så är du välkommen på musiklirande. Kaffe på dagtid och annat på kvällstid .

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/04/24 :  23:00:45  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Tackar! Detsamma, om du har vägarna förbi Norra Fäladen.. Okej, låt oss följa signalen vidare Vi har fortfarande inte lämnat ettorna och nollorna, utan Aiport Expressen skickar dem vidare. Till D/A-omvandlaren:



Svensk hifi! En gammal DA9 som jag köpte begagnad för ett par år sedan. Har inte jämfört den med någon annan DAC så jag vet inte riktigt vad den går för. Troligtvis blir den omsprungen av en modernare.. men jag klagar inte. I bakgrunden syns ett nödvändigt tillbehör, dammvippa gjord av strutsfjäder.

Binds ihop med en QED Quenex 3 som jag också köpt begagnat. Faktum är att allting i min anläggning är antingen köpt begagnat eller demo

Nästa steg blir då förförstärkaren, som syns i mitt första inlägg. Det är en Antique Sound Lab MGL OTL 32 DT. Anledningen till att jag köpte just denna är att jag faktiskt var ute efter en hörlursförstärkare, snubblade över denna på Audioconcept i Stockholm och slog till - mycket tack vare att den kunde användas som ett försteg i en senare uppgradering till högtalare. Jag tackar mig själv för min framsynthet



Kontakterna som syns på framsidan är alltså uttag för hörlurar. Anledningen till att det finns två olika är för att den ena är optimerad för att användas AKG:s K1000-lurar. Jag har dock inte testat dessa, sägs vara ruskigt bra (dyra dock), men jag har läst att de fungerar bäst med mer kraft än vad mitt försteg levererar, dvs de behöver drivas av ett slutsteg (!).

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2008/04/25 :  00:01:48  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Om detta är Student-hifi... vad blir det då sedan
Mer bilder nu!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/04/25 :  00:12:30  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Mycket läcker rör-förförstärkare!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/04/25 :  21:41:41  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
FBK: Nåja, går inte ut förrän om fyra år Vad som händer sen vet man aldrig

Vi fortsätter, eftersom jag har separat för/slutsteg så är det väl ingen surprise att det just är det sistnämda som är på tur Kan ni gissa modellen utifrån denna modell? Ledtrådar: Iskallt och helt omöjligt att plåta



Poäng till den som kan lista ut kameramärke + objektiv. Kanske hjälper denna bild bättre?



Det är ett Ice Power-slutsteg, Acoustic Realitys minstingsteg - Ear 202. 2x100 iswatt i 8 ohm Är sammankopplade via en Nordic Concept Signal One kabel. Jag är dock sugen på att byta alla mina kablar mot vita diton pga estetiska skäl.

Den skarpögda ser lite vinylskivor i bakgrunden. Skivan som visas borde vara lätt att lista ut! Tyvärr har jag ingen vinylspelare ännu, det är planerat efter sommarjobbet (gäller att prioritera sina inkomster rätt!).

Här kommer en sneak peak på högtalarna:



Återkommer med restrerande bilder imorrn Vill också påpeka att jag skrev detta inlägg i soffan medan jag lyssnade på anläggningen, grymt smidigt med bärbar dator och trådlöst nätverk!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2008/04/25 21:50:57
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/04/26 :  10:40:53  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
En klockren anläggning! Funderar själv på lösningen med Airport och en Macbook.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2008/04/26 :  11:05:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Har du haft fest? Högtalarna ser Quaddade ut!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/04/26 :  18:26:49  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Fina bilder och fina prylar! Skulle vara kul att se helhetsbilder.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/04/27 :  12:14:42  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Nice,

Har ju själv Airpot Express, tycker den är utmärkt :)
Har även ett par Acoustic Reality monoblock fast i 1000w versionen, vad tycker du om dina steg då ?

Edited by - tian on 2008/04/27 12:15:12
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/04/27 :  13:17:24  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
lindvall: Tackar, gillar verkligen lösningen med Airtunes. Det enda störande är att man måste spela musiken via Itunes, det är det enda som funkar att strömma till Airporten. Så tyvärr funkar inte det fina Frontrow interfacet vilket är en bummer Möjligt att det finns hack för att gå runt detta dock!

ztenlund: Haha, rätt gissat!

tian: Jag är mycket nöjd med ljudet, förutom att jag märker att rummet begränsar en del. Jag har inte jämfört detta steg mot något annat så jag kan nog inte riktigt bedöma det.

Helhetsbilder var det, här kommer resten av bilderna. Först en bild på högtalarna, en teknolog kom också med på bild Det är alltså ett par Quad 12l mkI i svart pianolack



Och en överblick över elektroniken. Som stereohylla använder jag en Lack från IKEA.



Bild på mina high-end kablar De kommer från ELFA. Skall nog byta dessa ...



Översikt från sweetspoten som är en blå soffa. Ej i bild är en rätt tjock ryamatta. Det ser kalare ut än vad det är, rummet är rätt litet så det är bara ca 2 meter mellan soffan och högtalarna. Har inte fått upp mina bilder (mitt andra stora intresse här i livet) på väggen än.

Tyvärr måste jag ha skrivbordet mellan högtalarna vilket inte är det optimala naturligtvis. Skulle nog vara bra att få in lite mer skrot bakom högtalarna för att döda reflexer. Har bara bott här sen i februari så jag har inte fått ordning på allt än ...



Här är en bättre bild på hur datorhörnan ser ut. Man skymtar även mina Beyerdynamic DT880 till vänster om datorn..



Så hur låter det? Det som man först slås av är avsaknaden av några utstickande egenskaper. Det finns ingen überhögupplöst diskant och ingen avgrundsdjup bas, vilket gör att anläggningen saknar en såndär instant imponatoreffekt som man får hos vissa system.

Faktum är att det tog ett tag innan jag förstod hur bra det faktiskt låter Ljudbilden är en av Quadarnas främsta egenskaper. Sångaren är verkligen i mitten (eller var denne nu stod vid inspelningen...) och överhuvudtaget hör man inte högtalarna - svårt att direkt peka ut dem om man blundar.

Jag skulle beskriva ljudet åt det varma och mjuka hållet, utan att vara för luddigt. Samtidigt finns detaljerna där och basen slår till när den finns i musiken, även om den av naturliga orsaker inte går tokdjupt - vilket kan vara en fördel när man bor i korridor. Det går utmärkt att lyssna i flera timmar utan minsta antydan till lyssningströtthet vilket jag uppskattar.

Helt klart är dock att rummet påverkar negativt. Det blev dock ett enormt lyft att flytta ut högtalarna lite mer från väggarna.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd som det är, men det finns ändå ett par potentiella uppgraderingar att göra i framtiden. Vore till exempel väldigt kul att testa en riktigt fin DAC samt en sub (även om jag tror mina korridorkamrater inte tycker det samma om det sistnämnda ). Vinyl är som sagt det första som skall inhandlas, och rummet måste på sikt förbättras.

Mina Beyerdynamic-lurar har en helt annan ljudbild. Diskanten är EXTREMT detaljerad, det är helt makalöst vad man hör i dessa lurar. Nackdelen är att man lätt blir lyssningstrött vilket inte är så roligt. Men det är riktigt kul att lyssna på musik i dem, för det låter väldigt mycket hifi - skall man ha samma kvaliteter i en högtalare blir det väldigt dyrt.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/09/02 :  17:39:16  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Har köpt en del nya saker, så nu är det mesta till salu. Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75993

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/09/02 :  18:45:58  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Dina bilder är för jävla läckra! har du bra kamera?

P.S. Jag har också haft Quad 12L, dom är fin-fina!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2009/09/03 17:36:59
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/09/02 :  21:14:47  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Trevlig anläggning & stiliga bilder. Grym studenthifi :)

Har du vägarna förbi uppsala igen så bjuder jag på en bulle % saft..:)

[i][purple]
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/09/03 :  18:43:04  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Spännande!

Har numera också Airport express som ger signal till Tivoliradion i köket! :-)

Det finns ett program som skickar vidare ljudet från vad som helst, det heter Airfoil. Men det kostar pengar.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/09/03 :  21:35:31  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Airfoil är ju sjukt billigt egentligen, även om det kostar. En $20-30
vill jag minnas.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/09/08 :  11:06:46  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Ja, kollade upp priset på Airfoil, det ligger på 25$.
http://rogueamoeba.com/airfoil/mac/

JonasY: Ser fram emot fler fina bilder på dina nya grejor, vad nu det kan vara!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/09/09 :  22:32:31  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Hej, glömde bort att jag bumpade denna tråd. Bilderna är rätt inaktuella, har hänt en hel del även innan jag bestämde mig för att byta det mesta heh. Tyvärr är min nya anläggningen kanske inte lika visuellt tilltalande, men ljudet är på en annan nivå. Bilder kommer snart hoppas jag.

Hittade Airfoil för ett tag sedan, bra program! I nya anläggningen kommer jag dock inte använda Airtunes.

headonist: Tack! Foto är mitt andra intresse (eller första, beroende när man frågar ). Kameran är en D200 och till de coola bilderna har jag troligen använt mig av ett gammalt 35/1.4-objektiv.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2009/09/23 :  00:12:23  Show Profile Send Stridbeck a Private Message  Reply
Attans vad tjusigt: En gammal DA9 med graverad text och rostfritt chassie. Det finns 22 st DA9 med rostfritt chassie och knappt 15 st med graverad text på framsidan. Denna dac är tillverkad sommaren 98.
Är chassiet fint så kan man naturligtvis byta innehållet.
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/09/23 :  07:59:52  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Posta nya bilder :) !"

[i][purple]
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/05/15 :  13:38:30  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Länge sedan jag uppdaterade här. Inte mycket kvar av anläggningen ovan!

Första uppdateringen var min vinylsvarv som köptes hösten 08, har tyvärr använts lite dåligt på senare tid. Förra sommaren köpte jag ett par nya högtalare, Ino Audio pIP, och jag började då tänka om en del. Blev lite väl många lådor och jag använde hörlursförstärkaren för sälllan så istället satsade jag på en integrerad förstärkare, Musical Fidelity A1 (36w klass A!) som dessutom hade inbyggt RIAA och DAC. Och fjärr!

Tyvärr visade sig DAC'en inte hålla tillräckligt hög klass, utan byttes rätt omgående mot en Music Streamer+. Jag är oerhört nöjd med ljudet nu, har inte ägnat en minut åt att tänka på nästa uppdatering. Skönt! Jag är verkligen helt såld på de här högtalarna, de har ju många anhängare, men de överträffade ändå mina högt ställda förväntningar.

Anekdot: Köpte högtalarna medan jag bodde hemma i Uppsala över sommaren, fick köra 25 mil tor för att hämta dem i Hedemora (!). När jag kom hem möttes jag av en extremt skeptisk far, "va, vad är det där för mjölkpaket du prösjat för!?" I slutet av sommaren erkände han att de är avgjort bättre än hans golvhögtalare (i allt utom ljudtryck), av erkänt bra märke som får goda recensioner på forumet/tidningar och kostar ca 30 tkr nya.

Lite nya bilder:





På bilderna skymtar lite njutningsdrycker och min nya hobby, kaffe! Kvarnen på bild (Hugin Coffea) och en Aeropress ger helt galet bra kaffe, kan rekommenderas.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/05/15 :  15:42:36  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Läckra bilder på fina saker

Såg också att det står en Bombay i finhyllan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/05/15 :  16:25:35  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Snyggt och stilrent!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/05/15 :  20:25:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Visst var det snyggt och prydligt! Och säkerligen låter det även gött!
Stort + för fotot!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000