HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Konsten att uppgradera med stil - Från grunden !!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/06/01 :  19:14:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nja....

det är inte så mycket som kommer att ersättas, det ska snarare fyllas på med mer grejer

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/06/01 :  19:20:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Riva upp grunden, gräva hål, mura 6 m3 bashorn, fylla igen igen

Om inte, så blir det säkert bra ändå
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/06/01 :  22:05:58  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Precis som Johan säger så blir det mest fler prylar och en del som bytes ut mot bättre.
Det är som ett fältslag det är mycket som skall beställas och levereras.
Nu gäller det att få USA,Frankrike, Japan,Sverige mfl.att producera och leverera.
För att inte tala om alla hantverkare mfl.
Om det flyter på som det skall talar vi om 2-3 veckor innan det är komplett.
Riva grunden och bygga bashorn är inte riktigt det som jag har tänkt mig.
Men det finns otroligt mycket som man kan göra med ett rum om man startar ut utan en massa förutfattade ideér!!
Jag kan trösta er med att det kommer att bli ännu mer kablar som skall in i systemet
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/06/02 :  11:53:27  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Jag vill också....
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/06/11 :  10:44:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Pga de blå väggarna så trodde jag först att ni skulle vara i Göteborg men eftersom det är eoJeud så är det ju inte så vilket visat sig längre fram i texten.

Det här blir säkert ett riktigt spännande,trevligt och inspirerande reportage som vanligt från den skånska hifidelen här på forumet.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2008/06/15 :  15:35:05  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

Ska bli kul att följa. Öka takten.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/06/15 :  16:10:59  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Hade det bara hängt på mig själv hade allt varit klart för länge sedan,jag gillar nämligen när det går undan!!
Men del av de nya komponeterna får skandinavien premiär så då tar det lite extra tid.
Men om allt stämmer så ryker heltäckmattor ut i morgon och sedan flytspacklas det och därefter blir det målarens tur att spackla måla m.m.
Om jag inte är helt fel på det kommer det lite mer reportage längre fram.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/06/19 :  23:25:02  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Skulle vara intressant att se hur ni förvandlar en källarbunker till något som man kan spela musik i!!
Lite bilder på ombyggnaden??

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/06/20 :  11:19:22  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Det kommer bilder!!
Dagsläget är att mattor är utrivna precis som hela förhöjningnivån där den bakre stolsraden stod ,alla "gamla" belysningar är nedmonterade och att 1,5 ton flytspackel har hittat ner i källaren samt att väggar är bredspacklade.
så med lite flyt kommer det att hända en hel del i slutet på kommande vecka.
Akustiken just nu med ett helt naket rum är riktigt läskig ungefär som när jag började min hembioresa!
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/06/20 :  11:24:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
1,5 ton flytspackel... så med lite flyt...


Ja med 1,5 ton spackel vill man i alla fall inte ha motflyt!..

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/06/22 :  09:19:38  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply

Det verkar som om hela sommaren skall vara i källaren. Det är väl svalare där nere.

Vilket land kommer apparaterna från?

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/06/22 :  15:55:45  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Nej hela sommaren skall inte tillbringas i källaren!! Svalare nja efter en timmes tittande med min gamla setup så har man gått
förbi 30 grader så där är numera en ac i biorummet.
Grejorna kommer att komma ifrån Japan/Frankrike, Tyskland,USA,Sverige,Franrike,England,mfl.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/06/23 :  09:14:00  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Ojdå, Frankrike. Kanske klar till jul då? ;-)
Lycka till med fransoserna.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/06/23 :  20:00:13  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Nej fransoserna har skött sig till alla delar liksom de flesta av de andra det som återstår är vissa hantverkare,mm.
men även den delen av projektet är i det närmaste klart.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/25 :  11:17:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Varför välja 1,5 ton flytspackel och inte gjuta betong för att toppa med flytspackel, är det bekvämlighet, eller gör det ingen som helst skillnad? Är bara nyfiken på principen bakom metodvalet.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/06/28 :  16:50:11  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply


Det börjar dra ut på tiden och JM Lab är otålig. Han får sätta sig ner i trädgården för en stund.




Men han håller masken . Masken är för övrigt skapad av Lisbeth.




Det börjar hopa sig med saker utanför dörren till det nya biorummet. Undrar om hanteverkarna börjar känna sig stressade




Så här ser det ut idag.




Men ytterligare spackel skall upp på väggarna. Jag har sett ritningarna och jag kan bara säga att det är långt kvar innan vi är i mål.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2008/06/29 :  00:50:00  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
hade det varit en bilstereobyggare hade de byggt ett skelätt i mdf eller liknande och bara spännt fleece över hela rummet och plastat fram rätt form. förstärkt med glasfiber :D



Kul projekt då JMlab normalt ligger på rätt sida av serigen :)

Kul projekt då JmLab ligger mp
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/06/29 :  10:45:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Undrar om hantverkarna börjar känna sig stressade


Skulle inte tro det antingen håller man masken eller är man klar tidigare .

Det är kul som tusan att se någon som bygger om utan att göra grovjobbet själv. Själv skulle jag svettats igenom hela sommaren för att få det klart.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/07/01 :  07:49:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Du har aldrig funderat på att gjuta en golvplatta ovanpå gummikuddar för att dämpa stomljudöverföring?

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/01 :  08:25:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag är precis nyflyttad så jag har fått lämna över en del av reportaget till Audionet, o han sköter ju sig !!

Ang stomljud, du menar för att man inte ska störa eller ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/07/01 :  09:01:21  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Enligt ritningarna kommer stora delar av inredningen +förhöjningssockeln att akustiskt kopplas bort/isoleras.
För övrigt kommer en rymdskeppsliknande skapelse att komma in för landning under denna vecka! Premmiär i skandinavien!!
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/07/01 :  09:54:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nån ny dCS pryl ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/07/01 :  11:35:35  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Nej Zalve det är ingen ny dcs-pryl!!
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/07/01 :  14:30:21  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Aahhh, bara att gratulera. Du kommer förstås bygga en Death Star. Eller gissar jag också fel? :-)
http://www.electronichouse.com/slideshow/category/1964/386
Är en smula nyfiken.
mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/07/01 :  17:56:50  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Onekligen häftig och "spacad" men det är inte riktigt åt det hållet som jag har tänkt mig!
Det kan finnas andra saker som får en att tänka på "rymdskepp"
Mvh
JMlab
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000