HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Allemans-OB:n den enda högtalare man behöver ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/07/11 :  19:39:52  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen gjort klart 'Allemans-OB' MKII efter DIY-träffen i Göteborg. Det har blivit lite finputsning men så här ser det ut:



Här spelar den i jämförelse med mina Magnepan 1.5. Baffeln är nedsågad och påbyggnaden behållen men nu ligger bredbandselementen bättre i förhållande till varandra. Jag har spelat med högtalaren dagligen i 8 månader och tror knappast att den går att förbättra mycket mera nu.

Konstruktionen är helt passiv och väldigt enkelt uppbyggd: En bild på MK I varianten, som spelade vid AÖ:s DIY-träff i Stockholm, visar hur den ser ut:



Huvudbaffeln är 110 X 40 cm 28 mm tjock med 60 (höga) x 30 cm (djupa)18 mm tjocka vingar som sitter i 90 grader mot huvudbaffeln. Bafflarna är gjorda av limfog i gran köpta på Bauhaus. Baselementet, A&D 1524, sitter med centrum 25 cm upp från golvet mitt i baffeln. Bredbandselementen, Monacor SP130X/8, är placerade 15 cm in från kant med centrum på 84 cm:s och 98 cm:s höjd. Bilderna visar högerhögtalaren, den vänstra är spegelvänd. Elementen är inköpta hos Thomas Herget (kommunicerar på engelska) på High-Tech Hi-Fi i Tyskland: http://www.traumboxen.de/ .

Frekvensgång i mitt vardagsrum, ser ut så här, i stort +-5 dB 45 - 20000 Hz mätt med mikrofon på 1 m avstånd 95 cm över golv mätt på bredbandelementens axel:



Jag gick över till två bredbandselement för att få högre ljudtryck och kunna utnyttja bashögtalarna optimalt. Känsligheten hos OB:n är 96 db/1watt. Jag använder en Trends Audio 10.1 T-amp för spelning.

Lite egna lösningar finns. Elementen är inte skruvade i baffeln utan inspända med Ögle-skruv och persiennsnören. Så ser det ut:



och så här:



Elementen vilar på tätningslist mot baffeln. Baselementet på 15 x 8 mm och bredbandarna på 5 mm tjock 8 mm bred. Förhoppningsvis blir man av med mycket vibrationer på det här sättet. Det som finns kvar spelar granen med på ett sympatiskt sätt.

Bredbandselementen har filtklätts på insidan av chassiet mot högtalarkonen för att undgå reflektioner genom konen. Utsidan av bredbandschassierna har klätts med bitumen, den litet tunnare sorten som bildelsfirmor säljer, för att få bort så mycket resonansljud som möjligt. Det gör verkan ! Även instrumentdefinitionen blev bättre. Man måste tänka på mer när man arbetar med billiga element. Baselementet är mycket gediget byggt med gjuten korg.

Delningsfiltret är enkelt, uppbyggt med Linkwitz-Riley karaktäristik 12 db/oktav. Det ser ut så här:



Elementen är kopplade i fas. Jag har, eftersom jag inte själv är någon större slöjdare eller elektriker, byggt så enkelt som möjligt. Hela bygget borde klaras med en sticksåg, några skruvtvingar, lite lim och en skruvmejsel. Filtret är helt enkelt hopskruvat med hjälp av 'el-sockerbitar':



Det är ju en Allemans-OB och kan också byggas av alla. I delningsfiltret sitter en lite exotisk kondensator från Diy-HiFi Supply:http://www.diyhifisupply.com/diyhs_ob_caps.htm . Det är en oljefylld Obbligato, som hålls i hög kurs av många, lite av en fattigmans Rolls-Royce i de här sammanhangen, se Tony Gee´s kondensator test: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html . Spolarna är köpta på Ljudia, liksom den bipolära elektrolyten. 12 mH spolen består av två st 6 mH i serie. Med de valda delningsfrekvenserna kommer den effektiva delningen att ligga vid ca 250 Hz, att det blir så beror av baffelns inverkan på frekvensgången.

Kostnaden för ett högtalarpar ligger runt 3400 - 3500 kr. Är de värda så mycket ? Eller som jag lite provocerande antyder i tråd-rubriken, den enda högtalare man behöver ?

Jag har ju kunnat jämföra med mina Magnepan 1.5, som ju är en mycket bra högtalare. De här olika högtalarna spelar faktiskt väldigt likt varandra kalibrerade för samma ljudtryck. Magnepanen är lite mer tillbakahållen i sin karaktär. Det är också det som jag tycker väger över för Allemans-OBn: öppenhet, spelglädje,dynamik, stereoperspektiv, lite mer av rumsinformation och kanske lite mer av instrumentkaraktär också. Skillnaden är dock inte så stor som det kanske låter här. Men tillräcklig tycker jag för att väga över till Allemans-OB:ns fördel. Det är min subjektiva bedömning men jag talar ju i egen sak ! (Nu hoppas jag bara att bilderna också kan ses på forumet !)

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/07/27 23:30:42

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/07/11 :  20:17:03  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Lyssnade på dina byggen på Göteborgsmässan. Jag är klart imponerad. Att man får så bra återgivning med enkla och billiga medel.
När nu allt mödosamt konstruktionsarbete är gjort är det bara att snickra och njuta.
Har fått några förfrågningar om att bygga högtalare till bekanta. Det faller ofta på att ingående komponenter är för dyra. Detta kanske är ett bra alternativ. En audiofil folkvagn.


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/07/12 :  00:22:13  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Snyggt scorpion! Och MkI lät ju trevligt redan de!

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/07/12 00:23:01
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2008/07/12 :  16:50:56  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
OB är otroligt prisvärda om man ser i förhållande till pris/lättbyggda kontra hur de låter. Är själv mycket nöjd med mina NoBox. Hur stor är egentligen skillnaden att avkoppla elementen från baffeln (persiennlösningen ) mot att skruva fast dem. Är det något du tycker jag skall prova. Har också varit inne på att sätta två bredbandare (Visaton B200 ) i varje baffel men det föll på att dessa är på 6 Ohm och jag är inte killen att fixa hur jag skulle koppla dessa ( 3 eller 12 ohm?) samt justera delningsfiltret så att det blir bra.

Tommy
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/07/12 :  18:49:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag missade dig totalt på diy-träffen Erling även OB-folkisen missade jag () jag tänkte prata lite OB så att jag blev övertygad att sätta mina Coral flat8 2 i arbete men det står mellan mer horn eller OB men det sistnämnda ligger närmast.

Det är väldigt intressant att du använder två bredbandare men förmodligen så blir det inget av det för min del då jag kör med rör sedan jag har sneglat lite på Alpha 15A att använda istället.

quote:
Det som finns kvar spelar granen med på ett sympatiskt sätt.



Gran använder man i en hel del akustiska instrument så det spelar med på gott och ont men jag tror nog att det är till fördel.

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/07/12 :  22:09:11  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Hej Erling,
Hur stort rum spelar de i? Har sjalv +50 kvm, sa ar tveksam om en 15 tum racker. Spelar visserligen inte sa hogt men....

Mvh,
Peter
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/07/13 :  21:36:46  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Tack för lovorden ! Det är alltid roligt.

MKII tål lite högre ljudtryck, har spelat över 100 dB i hela registret. Trends-förstärkaren distade lite tidigt i 8 ohm. Oftast är det ju inte i basen man hör sådant utan i högre register med t ex körer. Med två parallella SP130-element för 4 ohms last går det bättre.

GotmogII:
Jag har persiennupphängning även på B200, men det elementet är ju väldigt stabilt uppbyggt, så skillnaden är mindre. Men jag håller på med att försöka få till magnetfästen ā la Linkwitz fast mycket enklare. Jag tror det blir större skillnad med att endast lätt toucha baffeln med chassiekanten, både för påverkan på baffel och element. Jag undrar om inte två B200 kan bli för mycket av det goda på en baffel, du får 6 dB höjning i nivå.

Bubbel:
Jag delade ett av de mindre rummen med Martinsson i Göteborg. Det var ju synd att vi inte fick tillfälle att prata Öppen Baffel. Det är alltid kul.
Coral Flat är ju legendariska element som passar både till horn och OB. Men OB kostar ju så lite att testa. Jag har inhandlat 4 st Alpha15 från Autema. De ska sitta i två H-dipoler för bas, se Martin J King's OB artiklar (rekommenderas): http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Theory.html . De simulerar så här i 80(h) x 40(b) x 40(d) cm H-baffel:



Delningen är beräknad till 135 Hz L-R 12 dB/oktav, då kommer de att falla av snyggt för delning 250 - 300 Hz mot kommande element. Jag har redan testat Alpha15 i Allemans-OBn (rakt byte med R1524) med gott resultat. Dessa dyker nog upp på Uppsala-träffen i höst.

Peter:
OB har ju en exellent förmåga att fylla rummet med vackert ljud även om du måste sitta i stereo-sätet för att få bästa möjliga upplevelse.
Mitt rum är 35 kvm och här räcker Allemans-OBn mer än väl. Jag tror nog att en 15" per sida räcker för 50 kvm också. Med lite planering kan du ju alltid börja med ett element och sedan ev komplettera.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/07/27 23:19:08
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/07/13 :  22:02:00  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Ok, har planerat som du foreslar, att borja med ett element per baffel. Har hittat tre!! butiker har i Brno som saljer Eminence. Det blir faktiskt billigare att kopa Alpha 15 an att bestalla samma som du har fran High tech pga av frakten.

Mvh,
Peter
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/07/14 :  17:38:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag delade ett av de mindre rummen med Martinsson i Göteborg.


Jo jag har förstått det förmodligen så har jag bara missat det när man traskade omkring där.

Jag provade Coral elementen lite idag monterade på en kartong baffel som gav mersmak för framtida projekt.

Såg att autema har en butik i skåne, perfekt det är bara att hämta hem ett par så är man igång.

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/07/14 :  20:40:45  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Trevligt bygge måste jag säga!
Jag har faktiskt tänkt att bygga ett par OB enligt Martin J King's lilla doc. Planerna slog mig efter att jag fick höra dina "plankor" spela med mitt slutsteg på AÖ's DIY träff i höstas. Verkar vara mycket, (MYCKET), välljud för lite pengar! Känns som att man iaf måste testa!
Dessutom har jag ett par Alpha 15A element liggandes så det är bara att ösa på! Tänkte införskaffa ett par Fostex FE103E och ett par träbitar nu under semestern och testa, inte riktigt som ditt bygge utan helt enligt MJK's men du verkar ha hämtat ganska mycket därifrån, om jag förstod dig rätt?
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/07/14 :  23:01:44  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Bubbel,
Visst i Södra Sandby, men ring eller maila först, jag fick vänta ett par veckor på mina, så de kanske inte finns hemma.

dahlfalk,
Ja, de spelade utmärkt med dina och Hoktunas rör i Solberga.
Det var faktiskt jag som fick Martin King intresserad av Jamo-bafflarna och passiva OB-lösningar, sedan har han gått vidare och simulerat fram och dokumenterat några passiva OB-förslag. De har byggts med gott resultat världen över. Jag använder hans Math Cad modeller, som åtminstone på OB-sidan inte har någon helt likvärdig konkurrent, för dagen åtminstone. Från början nådde de ju berömmelse för horn, kvartsvågs och transmission line modeller.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/07/15 09:58:33
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/19 :  19:32:59  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Nu flyttar jag mig över till denna tråden istället.
Vad är skillnaden att sätta fast elementen med skruv istället för med snören?
Vinner man något på att försänka ned elementen i baffeln?
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/07/20 :  08:05:51  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Man minskar risken för resonanser, antar jag. Hur hörbart bättre blir ljudet, är det värt besväret? (skjuter jag in i samma fråga)

Edit: "Vinner man något" är ju nästan samma fråga...ser jag nu. Tack för en inspirerande tråd!

Edited by - Sundström on 2008/07/20 08:09:35
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/07/21 :  01:33:16  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Två frågor.

1. Man minskar risken för att vibrationer från elementen ska sprida sig och påverka ljudet. Men helt vibrationsfritt blir det inte eftersom snörena måste spännas hårt för att hålla elementen på plats. Men det blir bättre än att skruva fast elmenten. Jag jobbar nu på en lösning med superklister och en helt egen elementförankring för att hålla ganska lätta element på plats och endast lätt nudda en tätningslistbeklädd kant, alltså en variant av 'magnet-mount'. Se Linkwitz' Orion rev 0.1: http://www.linkwitzlab.com/orion-rev1.htm

2. Ang försänkning. Om man inte speciellt eftersträvar en precis kompensation för tidsföskjutningar mellan elementen, så spelar faktiskt inte en element försänkning någon roll för ljudet. Det är mer en myt, men detta gäller inte generellt beträffande diskantdomer. Här kan en exakt försänkning ha betydelse för hur ljudet upplevs. För konelement har det faktiskt ingen större betydelse.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/07/21 06:03:26
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/07/21 :  15:46:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag kan intyga att de här spelar fantastiskt bra för den mycket låga kostnad som vi talar om här. Bygget är ju dessutom ganske enkelt så många som letar billiga högtalare borde följa den här tråden NOGA.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/21 :  16:48:59  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Scorpion:
Det fanns alphor på Autema. Hämtar på måndag för de har semester. Kommer att köra med coral flat 8" som topp.
Kan man inte limma dit högtalarna med silikonlim? Då blir fogen stark och flexibel.
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/07/21 :  19:58:02  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Du ska nog fråga någon annan än mig om lim o dyl. En anledning att jag tog till persiennsnörena här är att SP130X/8 har väldigt veka chassier. Hård skruvning skulle lätt kunna deformera dem. När jag talade om superlim tidigar, så menade jag att limma magneterna mot någon form av hållare inte element kanten.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/07/21 22:38:28
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/22 :  08:18:32  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Scorpion:
Superlim vågar jag inte använda för då sitter det för alltid. Med silikonlim tänkte jag mig att först lägga en sträng som får torka. Detta för att få en packning. Sen ytterligare en sträng silikonlim och dit med elementet. Silikonlimmet kan man skära upp med kniv om man vill lossa elementen igen. Nu tänker jag alltså på elementkanterna och inte mot magneten.
Jag tyckte att på Linkwitz sidan, såg det nästan ut som om han limma dit högtalaren/magneten med silikonlim.
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/07/22 :  08:47:56  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Intressant, beroende hur hållbart man kan få det så är det kanske ett bra förfarande. Jag tycker du kan maila Siegfried Linkwitz och fråga. Det brukar aldrig vara något bekymmer.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/22 :  12:55:13  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Man limmar ihop glasskivorna till akvarium med detta silikonlim. Inte silikontätning utan det är limmet man skall använda.
Mvh
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/31 :  10:38:33  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej Erling!
Alphorna inmonterade och det spelas. Hur länge skall man spela in dem tror du?
Mvh
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/07/31 :  13:28:02  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Hej Per !

Jag brukar köra testtoner i basregistret ganska nära Xmax konutslag, för Alpha +/- 3-4 mm, 50, 100, 150 och 200 Hz i några timmar. Det blir egentligen bara 50 Hz som flyttar konen ordentligt och mjukar upp upphängningen. Men det är väl bra att gå igenom det område som högtalaren ska spela i. PM:a mig om du har problem med testtoner.

Här en omtalad högtalare som använder silicon-gel för kontakten mellan chassie och hölje: http://www.timedomainaudio.nl/uk/home/index.html .

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/07/31 13:38:55
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/07/31 :  22:44:15  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Coolt. Ett par Linkwitz Pluto i kommersiell tappning.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/06 :  21:05:07  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej Erling!
Jag monterade in högtalarna med hjälp av silikonlim. fungerade perfekt med hjälp av tändstickor för att hålla ett litet avstånd mellan högtalare och baffel. Själva OB ble av körsbärsfanerad 22 mm spånplatta. Översta biten där Coral 8an sitter, svänger med. Nu är det lite funderingar på att limma på en mineritskiva för att dämpa spånskivan.
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/08/06 :  21:35:49  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Hej Per !

Innovationer minsann, låter mkt intressant. Jag har till och med hört talas om kakel som baffeldämpning, kanske räcker med Bitumen !
Får vi höra lite om lyssningsintrycken.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  23:12:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kakel har man ju använt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000