HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nya högtalare till hemmabion
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/13 :  18:33:30  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ska fixa till en dedikerad hemmabio och har funderat på följande uppställning och vill ha era kommentarer:

Frontar:
Larsen 6
Surrar:
Audio Pro Qube
Subbar:
Hemmabyggda Peerless XLS 10" med slav 10"

Drivning av frontar och subbar med Mackie M1400 steg samt surrarna ett InterM 500.

Processor är Sony TA9000ES. Bildkälla är för tillfället en relativt billig Pioneer DVD som kanske byts ut mot HTPC eller bättre DVD/Blåstråle-spelare vad det lider.

Blåstråle och HD-ljud är inte aktuellt just nu iaf, men kanske senare nu när grejerna börjar komma ner i pris.

Rummet är på ca 50 kvadrat.

Vad tror ni?

Center har jag lite svårt att hitta nån som matchar Larsen 6'orna och det kanske inte behövs någon med tanke på den speciella spridningen de har? Annars kanske en Carlsson/Sonab burk av vettig kaliber kan funka som center?

Hursom blir det fantomcenter till att börja med.

TV'n är en Samsung 46" LCD med full-hd, så blåstråle för bilden blir det nog iaf vad det lider...

Alla högtalare kommer bli vita och jag tror det kommer se riktigt snyggt ut samtidigt som det blir lättmöblerat och relativt barnvänligt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/13 :  23:16:11  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
För att komma in från vänster och slänga kommentarer då: skulle jag själv sätta igång med surround så skulle jag inte ha olika högtalare fram och bak. Jag skulle inte heller ha center.
Istället skulle jag köpa en ambisonicsprocessor (Meridian säljer, annat finns beggat), och ha 4 likadana högtalare i W, X, Y Z. Edit: för att kunna återge dessa, skulle det nog stå. Det ska vara minimum. Sen eventuellt bygga ut det till fler.
Gillar du Larsen 6-ljudet så kan du alltså skaffa ett par till. Subbarna är det ju lämpligt att behålla, eventuellt då att bygga två till, om de får plats. Men det blir kanske overkill. Beror på hur högt de delas.

Centerhögtalare, i "vanlig" surround, typ 5.1, skulle jag i alla avseenden vara misstänksam mot. En annan femma blir det om man kör ambisonics, då kan man, enligt vad det sägs, ha högtalarna som ett plus istället för som ett kryss gentemot lyssningsplatsen, om du fattar hur jag menar. Men det är en annan processor som jobbar på ett annat sätt då. Och jag skulle fortfarande inte ha en annan högtalare mitt i än på sidorna.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/07/13 23:35:08
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/14 :  14:29:11  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Lika burkar runtom är ju det optimala, men man måste börja någonstans och Qube är ju billiga och lätta att få plats med. Dvs, duger så länge och dessutom verkar de vara rätt lättsamma i ljudet utan något som sticker ut direkt.

Tack för tipsen dock!

PS. Larsen är tydligen på G med dedikerade surrar och center, men jag vet inte tidsramen för det projektet. DS

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/07/14 :  16:12:47  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Har läst att det som är viktigast att matcha är frontarna och centern.
Speciellt då man använder högtalare som audio pro quberna som förövrigt är många vardagsrums räddning då det gäller WAF och de funkar ypperligt som surrar(nämde jag att jag hade ett par)

Lycka till!!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/14 :  17:48:55  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Då får center vänta helt enkelt tills Larsen byggt klart sin egen...

Nu har jag iofs inte lyssnat på Larsen alls, så detta är mer "ritbordsplaner", men frugan gillade upplägget - föga förvånande!

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/07/14 :  18:06:46  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
ska denna anläggning även vara 2-kanalsanläggning?

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/14 :  18:32:41  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Det kommer den också behöva klara av, ja.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000