HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Vad händer vid diffusering bakom högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/07/22 :  15:55:11  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Jag läste någonstans om en kille som hade diffuserat väggen bakom högtalarna med Golden Horn. Han upplevde att djupet ökade och nu funderade han på att flytta högtalarna 20 centimeter bakåt så att det skulle bli som förut.

Mina stativare låter bättre i basen om de flyttas bakåt men låter bättre på andra sätt när de står långt fram. Alltså står de långt fram (ca 110 cm).

Är det en fiffig idé att diffusera bakom och på så sätt kunna flytta högtalarna närmre vägg för att få mer stöd i basen?

Hur mycket av bakväggen behöver man diffusera i så fall?

Gör diffusering något mer än att öka djupet?

Kan jag kombinera diffusering och dämpning?

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/07/22 :  20:15:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Örat brukar inte vara så känsligt för vad som händer bakom huvudet men lite gör det väl. Jag skulle istället fokusera på hur det ser ut runt själva högtalaren med dämpning och/eller diffusering. Det ger mycket större effekt.
Om du vill ha stativarna nära vägg för basstödet så gäller dämpning för att ta bort de negativa reflexerna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2008/07/22 :  20:28:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Micke, jag tror nog att det vara att diffusera väggen man tittar på vid lyssning (om man nu inte beter sig underligt eller blundar förstås) som avsågs.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/07/22 :  20:37:05  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Det är bara högtalarväggen som jag funderar kring.

Nu har jag dämpat en bit bakom och ca 80 cm in mot mitten vid varje högtalare. Däremellan finns ett fönster.

Ljudbilden ligger bakom högtalarna och flyttar jag högtalarna närmre väggen så krymper scenen. Därför vill jag på något sätt öka djupet men samtidigt kunna flytta högtalarna bakåt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/07/23 :  08:44:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ahhaaa

Då räcker nog inte diffusering och du måste dämpa med ett draperi eller dyl. Diffusering ger en lite dämpande effekt men reflexerna blir ganska starka när högtalarna står nära väggar och då behöver man dämpa.
Fördelen är att det är billigt och kan göras snyggt. Kamprad har många billiga tyger och gardinstänger som funkar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/23 :  09:17:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har testat både bakom talarna o bakom lyssningspositionen. Jag lägger hellre mer krut bakom mig än framför mig utan tvivel. Väggen bakom högtalarna har idag 4 dacron skivor o bakom soffan en STOR diffusorvägg + dacron.

Det ger i mina öron en jämnare klang i rummet plus att det blir ingen reflex alls från väggen bakom soffan som kommer tillbaka !

*edit*
Felskrivet!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/07/23 12:08:01
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/07/23 :  10:07:39  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Tackar för svar!

Dämpning är bra. Jag har ju redan en del men får fundera på hur jag ska kunna dämpa en större yta på ett snyggt sätt.

Kan man säga att diffusering fungerar bäst vid ett större avstånd från högtalaren?
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2008/07/23 :  10:10:13  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Du kan ju alltid sätta upp ett akustiktak av Dacronskivor.
Har jag själv gjort och det funkar kanon.
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/07/23 :  10:24:55  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Tack för ditt förslag Digger. Eftersom jag bor i en hyreslägenhet så vill jag inte göra allt för stora ingrepp.

Men ditt förslag kom mig att fundera över vinkeln mellan tak och vägg bakom högtalarna. Kanske den är viktig att åtgärda?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/23 :  12:11:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Kan man säga att diffusering fungerar bäst vid ett större avstånd från högtalaren?


Inte en aning
Men mina öron gillar diffusering då rummet inte blir lika dött.
För mig är annars huvudsaken att det inte blir några elaka reflexer från väggen bakom mig som studsar runt i rummet.

Varför jag har valt Dacron vid väggen bakom talarna är också en grej jag har lyssnat mig fram till.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/07/23 :  19:54:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Jag läste någonstans om en kille som hade diffuserat väggen bakom högtalarna med Golden Horn. Han upplevde att djupet ökade och nu funderade han på att flytta högtalarna 20 centimeter bakåt så att det skulle bli som förut.

Mina stativare låter bättre i basen om de flyttas bakåt men låter bättre på andra sätt när de står långt fram. Alltså står de långt fram (ca 110 cm).

Är det en fiffig idé att diffusera bakom och på så sätt kunna flytta högtalarna närmre vägg för att få mer stöd i basen?

Ja det låter som att det skulle passa alldeles utmärkt!

quote:

Hur mycket av bakväggen behöver man diffusera i så fall?

Gör diffusering något mer än att öka djupet?

Kan jag kombinera diffusering och dämpning?

Alltid svårt att rekommendera såhär på håll, men säg ca 2 kvm så är det bra i hamn! Detta täcker då upp det värsta från högtalarna, det täcker upp både mellanregister och diskant ända ner till Schröderfrekvensen!
Ja, det är enligt mina erfarenheter inte bara djupet som blir bättre utan även en massa andra egenskaper som timre, högtalarnas kvaliteter, instrument-äkthet, etc!

Det går att kombinera diffusion och absorption men jag höjer ett varningens finger för absorptionen som fungerar som en EQ och ändrar tonkurvan med risk för tappad homogenitet över audiobandet!

Jag passar även på att citera MickeY
quote:
Diffusering ger en lite dämpande effekt men reflexerna blir ganska starka när högtalarna står nära väggar och då behöver man dämpa.

Välgjorda diffusorer (dvs jämnt bredbandiga och lågabsorberande) dämpar reflexen med ca 15 dB plus att reflexen sprids tidsmässigt!

Du talar om hårda reflexer men jag förstår dig inte riktigt. Nog för att en diffusor är hård, men reflexen upplevs inte som hård tack vare av ovan nämnda egenskaper!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000