HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bättre högtalarkablar än Supra Ply 3.4/S?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2008/08/08 :  12:20:17  Show Profile Send H-S a Private Message
Har suttit nöjd med Supra Ply 3.4/S under ganska många år och de har fått hänga med genom flera högtalarbyten. Efter min senaste uppgradering känns det dock som det kanske är värt att prova något dyrare. Mitt system består idag av:

CD: Cambridge 840 C
Förstärkare: Onkyo A-9755
Högtalare: Aurum Cantus V3M
Signalkabel: Clou Cable Red Jaspis

Jag är som sagt egentligen inte missnöjd med nuvarande ljud men det känns ändå som det kan bli bättre... Tror ni jag får ett lyft om jag byter till kablar i säg..prisklassen 300-350 kr/m vilket är ungefär vad jag kan tänka mig att betala (Supra kostar ju 90 kr/m)? Öppenhet, närvarokänsla, luftighet/rymd/bredd och djupledsperspektiv är viktigt och jag prioriterar bra mellanregister och (mjuk) diskant före bas. Är dock lite orolig för att det ska bli för analytiskt och ljust med dyrare kablar? Rekommendationer någon?

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/08/08 :  12:25:58  Show Profile Send Vox a Private Message
Måste det vara en dyrare kabel? Varför inte prova en eller flera kablar som är mycket billiga?

EKU (Ringledning) tycker jag du skall testa. Kom bara ihåg att den måste "spelas in" innan den presterar optimalt.

EKK(J) 4 x 2.5 är en annan kabel du bör testa. Även den kräver några timmars spelning innan den är på topp.

Båda kablarna finns att köpa på t.ex. Clas Ohlson för en billig penning.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/08 :  12:56:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Håller med Vox. Testa installationskabel först... Sök runt på forumet på just "EKK" så kommer du hitta många intressanta diskussioner.

De funkar inte kanon i alla system (säg en kabel som gör det?), men är förutsättnignarna de rätta kan det låta kanon! Jag tycker de är särskillt bra till att köra mellan stärkare och basmoduler/midbasar. Diskanten kan upplevas lite hård och kantig, men den dynamiska basen är i världsklass!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/08/08 :  14:19:03  Show Profile Send educk a Private Message
tycker vanlig nätverkskabel fungerar utmärkt. jag har dem i en tre fläta och vid änden flätar jag ihop ledarna

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2008/08/08 :  15:04:19  Show Profile Send H-S a Private Message
Tack för tipsen hittills... Behöver absolut inte vara dyrare kablar men det är bara det att den lilla erfarenhet av andra billiga kablar jag har inte är så bra (har provat testvinnaren QED Silver Anniversary XT och Tara Labs Prism Omni och de tyckte jag var klart underlägsna Supran).

"Diskanten kan upplevas lite hård och kantig" lät lite avskräckande men jag får väl testa EKU eller EKK i alla fall (någon som jämfört dessa med just Supra?)...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/08 :  16:59:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Den KAN upplevas som hård och kantig beroende på vad du kopplar dem mellan. Via min NAD S300 hade jag inte det bekymret, men med min Yamaha DSP AZ2 funkade det inte. Har du möjlighet att köra bi-wire kan man gott använda EKK till basarna/mellanregistret och köra en annan kabel till diskanten om man upplever den som hård.

EKK kännetecknas av min erfarenhet som totalt ofärgad och hypernuetral med ett jäkla dynamiskt ös. Den släpper igenom allt och "filtrerar" inte bort något. Någon vis man på kabelfronten har en gång sagt att en kabel kan inte lägga till något, bara ta ifrån vilket jag tycker var rätt intressant sätt att se på det. EKK tar inte bort någonting utan släpper igenom allt, på gott och ont. Det är iaf min erfarenhet av kabeln.

Sen är den ett veritabelt helvete att terminera pga de extremt hårda och oflexibla ledarna i solid koppar. Men har man bara tålamod och bra lödkolv/lödtenn och kontakter så funkar det. Det går även, med viss möda, att köra dem via skruvplintarna om de medger riktigt grov kabel.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

CharlieH
Starting Member

1 Posts

Posted - 2008/08/08 :  20:37:59  Show Profile Send CharlieH a Private Message
Tyvärr måste jag nog säga att det mesta måste nog vara bättre än Supra Ply. Jag har alltid ansett att kablar inte kan påverka så himla mycket, mest bara en nyck, man har dom själv men fick testa ett par Transprent av en kompis och det var som att vakna upp ur dvala. Aldrig har jag väl haft så fel? Nä, bara att erkänna mina tankar om kablar hade varit helt galna, tyvärr......

Inte vet jag om EKK är nåt att hänga i julgran heller, men skulle vara enkelt att testa.

Titta på Hifi-klubbens hemsida, dom har van den Hul i prislägen kring 300:- metern, eller så ett par Tara Labs Helix 6 tror jag är ett vettigt alternativ. Den kabeln jag provade kostar 20.000:- ny...... Supra känns för tillfället bara uselt. :(
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2008/08/09 :  02:22:49  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
(Välkommen till forumet CharlieH)
Jag har varit/är i samma sits som dig H-S.
Nog måste väl mina supra ply 3,4/S kunna bytas ut med gott resultat?
Men. Faktum kvarstår. Jag har jämfört med några kablage, vissa ca 50-70 ggr dyrare grejer. Hos mig låter det inte bättre, faktiskt. Tills vidare har jag gett upp. Ser ingen anledning att slösa pengar på något för att det ska se snyggt ut, eller imponera på vänner. Supran får hänga med ett tag till.
Jag har dock all respekt för att andra kommer till andra slutsatser i sina system. Som exempelvis CharlieH.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/08/09 :  03:26:26  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Supra ply är bra,men vad är det för fel på koppartråd som är lackad?

Den är lite knölig att använda men det är tåla mod gäller som vanligt när det handlar om våran hobby!

Köp en rulle på ELFA o testa.


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2008/08/09 :  10:24:12  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
Supra ply är bra,men vad är det för fel på koppartråd som är lackad?


Håller med. Kör sedan ett par månader tillbaka med Paul Speltz Anti-Cables. De måste vara en av de mest prisvärda kablarna på marknaden. Kanske inte i förhållande till vad materialet egentligen kostar, men eftersom jag inte pallar pula ihop kablarna själv så är de verkligen det!

Inte snyggt, inte användarvänligt(styva som attan), men för pengarna löjligt bra.

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/08/09 :  10:48:27  Show Profile Send Vox a Private Message
Som alltid är det en frågan om matchning med övrig utrustning. En högtalarkabel som spelar bra med t.ex. förstärkare A och högtalare B kan låta skit med förstärkare B osv.

Så mitt råd till dig H-S är att prova dig fram. Börja med de förslag som du fått här i tråden och fortsätt uppåt i pris. Kom bara ihåg att det kan ta många många timmar innan en kabel presterar på topp så det kommer att ta tid för dig.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/08/12 :  18:05:30  Show Profile Send AndersP a Private Message
H-S: Vad är det du vill uppnå med kabelbytet? Mer eller mindre av nånting?

Själv har jag också svårt att se nåt samband mellan pris och kvalitet på kablarna i handeln....

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/08/12 :  18:57:30  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Entreq kolla in deras kablar :)


eller audioquest

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/14 :  11:43:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag körde ekk i många år. Ekkn var klart bättre än en vandenhul royal jade i en kompis system. Hemma hos mig var den bättre än "mångtrådig" billig, "tjock" kabel. Sen har den fått bekänna färg mot supra sword och fått pisk i kompisen system, i mitt system fick den sig en match mot kimber monocle xl. EKKn har jag upplevt väldigt bra i basen, där har den inte fått stryk tycker jag, bara lite annorlunda. Mellanregister och diskant särskilt har den förlorat, så pass mycket att jag tyckt det varit värt att betala för. Supra sworden är annars klart värd att prova, den är verkligen prisvärd.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/08/14 :  12:01:40  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Här kommer mina intryck. För en massa år sedan hade jag supra classic och gick sedan över till supra ply, tyckte att det var en skillnad på ljud positivt sett, bytte lite fram och tillbaka. Tex framträdde stråkar mkt bättre med ply än den lite luddiga classicen. Däremot upplevde jag att ply var lite "kall" och hård i ljudet.

Mitt tips är Clas Ohlsons Ringledning som i mina öron låter bättre än båda ovanstående.

Byte av signalkabel har alltid gjort större skillnad i mina anläggningar. Kabelbyte har överhuvudtaget alltid inneburit väldigt lite skillnad per krona om man jämför med andra uppgraderingar/byten i mina öron.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000