HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Fria händer i nytt spelrum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/08/12 :  22:54:48  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Jag har gått och köpt mig ett gammalt kapell. I prediksalen tänkte jag inreda vardagsrum och spelrum men innan jag kommer till den angenäma uppgiften ska jag dra in vatten, ordna avlopp, ordna värmesystem, bygga kök och badrum.

Som ni förstår är jag ändå ivrig att fantisera om mitt kommande vardagsrum. Jag är fri att göra om vardagsrummet precis som jag vill. Grundförutsättningarna är följande:

1) I ena kortänden av rummet finns en liten uppbyggnad. Kalla det altare eller scen. Uppbyggnaden är ca 30 cm hög. i den änden av rummet tänkte jag placera högtalarna (stereolyssning). Den kortsidan har inga fönster.

2) Den andra kortsidan består av en skjutvägg. Tar man bort den blir rummet 5 m längre. Den kommer att vara permanent bortvikt. Ovanför skjutväggen ska jag bygga ett loft för min säng.
Någonstans mellen dessa väggar ska jag inrätta lyssningsposition.

3) De båda långväggarna har fyra fönster vardera.

Här kommer måtten på rummet. Betänk också att jag kommer att ha skjutdörrarna öppna så längden är egentligen 5 m ytterligare men där är det bara 2,9 m till tak.



Utvändigt ser kapellet ut så här





/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/08/12 :  23:02:46  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Som jag skrev så har jag fria händer. Det innebär också att jag skulle kunna ta bort innertaket i spelrummet och höja takhöjden i rummet. Jag lägger upp en skiss så ni förstår.



Ovanstående bild beskriver den ena möjligheten.

Här kommer en bild på ytterligare en möjlighet.



Ursäkta assymmetrin men det var lurigt att få till det i Paint.

Nu kommer min fundering.

Vilken av de olika lösningarna bör jag välja för välljudets skull? Jag förstår att det kan bli tal om att anpassa högtalare till den stora volymen förstås.

Är det något av förslagen som är mera problematiskt att få till än de andra?

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/08/13 :  10:44:42  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Häftigt.......blir kul att se hur det utvecklas.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/08/13 :  11:30:20  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Kul! Ligger det i Kristinehamnstrakten?

Nedersta förslaget är väl bäst. Ju färre raka vinklar desto bättre...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/08/13 :  11:59:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Hör efter med Svanå. Matts brukar passera trakten lite då och då.
Han kan nog hjälpa dig för en liten penning.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/08/13 :  14:46:29  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Det ligger i Kristinehamn. Precis utanför detaljplanerat området. Kan cykla till jobbet på 10 minuter.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/08/13 :  14:47:25  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Tack för tipset Zalve. Ska kontakta Svanå vad det lider.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000