HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fel på öronen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/21 :  12:03:33  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Satt 2 timmar igår och försökte hitta en anledning att spendera ca: 8k på en cd spelare, en Rega Jupiter. Har en Sony CDP-212 jag kör med nu.
Efer dessa 2 timmare var det bara att konstatera att Regan tillförde ingen magi alls, inge bredare, djupare eller klarare ljud. Trodde det skulle bli en enkel match för Regan men inte. Trodde också att det skulle vara stor skillnad på hur ett piano eller aukustisk gittar återgavs, inte det heller....

Regan hade en annan karaktär men plusade inte på något på ljudet, drog heller inte av något.

Jag inbillade mig att Regan va lite varmare i mellanregistret, röster var lite rundare och vissa instrument fick en annorlunda klang åt det lite klarare o ljusa hållet, dock väldigt marginelt! ( inbillning ) Fruktansvärt tråkig men också rackarns kul att min gratis CD jag fick av polarn hänger med en maskin för 8 gr pengen. Blir ingen Rega för mig..

Nån annan med likvärdig erfarenhet?

Regan har väl fått bra kritik!?

Daniel

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2008/08/21 :  12:33:52  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Beroende på hur bra övriga komponenter i systemet är kan man ibland råka ut för såna här saker, dvs att byta ut en enskild komponent kan ha väldigt liten verkan, alt är inte regan bättre, prova ett par spelare till och blir resultatet ungefär detsamma ligger nog flaskhalsen på annat ställe i systemet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/08/21 :  16:03:53  Show Profile Send Snutten a Private Message
Som Goldfinger säger, och har du inga planer på att uppgradera resterande anläggning så slipper du ju lägga ut pengar i onödan .
Men lyssnar du i en hi-end anläggning lär du definitivt hitta skillnader mellan olika spelare är min erfarenhet.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/08/21 :  17:00:43  Show Profile Send Jamo a Private Message
Även rumsakustiken kan vara en flaskhals ...

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/21 :  18:34:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är Regan helt ny? Är det första CD-spelar bytet du testar?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/21 :  19:28:52  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Akustiken är åtgärdad. Alla förstareflexer är borta, även tak. över 3 meter till bakvägg och inget eko, stående vågor eller resonanser. Mitt rum påminner om Micke Y:s rum klangmässigt men med lite mer energi, inte riktigt lika dämpat.

Rätta mig gärna Micke om du misstycker.

Har provat med olika DVD:s, Consonance 120, AA MCD 203, Sony CDP-212, Vincent S3 och Rega Jupiter men ingen har försvarbart pris kontra ljud mot min Sony.

Min utrustning: Silveriris i OB, Edison 60 nyligen uppad och om byggd av Erik själv med större trafo, xtra drossel i nätdelen, kondingar, pott mm.

Det ända försvarbara är ju att mina högtalare inte förmår att förmedla det fantastiska ljud dessa cd spelare ger. Förstärkaren går ju inte att klandra då den bara förstärker det som jag puttar in. Visst kanske en Edison 60 i PP är lite hämmad i dynamiken o renhet men tror inte det är hela sanningen.

Kanske ska kliva upp till 30k o provlyssna. Ska se om jag får hem Consonance Droplet igen för prov.

Underligt att 8000kr inte levererar en aha upplevelse i match mot 1200kr.

Daniel

*Regan är ej ny*

Edited by - Daniel_S on 2008/08/21 19:29:57
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/08/21 :  19:45:28  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
Kanske ska kliva upp till 30k o provlyssna. Ska se om jag får hem Consonance Droplet igen för prov.

Underligt att 8000kr inte levererar en aha upplevelse i match mot 1200kr.


Jag håller med, har haft en del olika spelare prisklass 1200-6000-12000 kr.Fick det du efterlyser när jag bytte till en Audionet ART V2.


quote:
Edison 60 i PP är lite hämmad i dynamiken o renhet


* Koppla om din Edison PP till Single End i stället effekten skjunker visserligen till hälften.
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/08/21 :  19:50:05  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Hörde visserligen skillnad, men blev lite besviken när jag uppgraderade från en billigare Denon till en CD för 14 000. Hade jag betalt fullpris för den hade jag inte tyckt det var värt det, men då jag fick den för halva priset begagnad så tyckte jag att jag kunde motivera priset. Värt att nämna är dock att rummet är horribelt, och jag räknar med att större skillnader kommer framträda när jag flyttar till något bättre.

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/21 :  20:27:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har själv uppgraderat i två(tre) steg... Först en JVC-XL232 (1200 pix), sedan en Philips DVD963SA, och slutligen nu en Marantz DV7600...alla dessa steg har givit signifikanta lyft i renhet och fått mig att byta skiva efter skiva. Nu kör jag förvisso Squeezebox, men då nyttjar jag DAC:en i stärkaren och i den aspekten hör jag ingen större skillnad på Marren och SB. Men mitt rum är inte heller alls på samma nivå som Micke's.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/21 :  20:29:12  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Jonne: Effekt är inget prob då jag har hög känslighet på högt, klarar mig nog lätt på 8-10w. Erik själv hävdar att vinsten inte är så stor i PSE, har du erfarenhet Jonne? Är väldigt sugen då det är snabbt åtgärdat enligt Erik.

Daniel
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/08/21 :  21:15:01  Show Profile Send Jonne a Private Message
Ja jag har haft en single end Edison har inte jämfört med PP så jag kan inte säga skillnaden.Den gick till norrland och han hade haft flera PP Edison tidigare dock ingen single end.Han återkom med lyssningsintryck och sa att den lät bäst av dom han haft.

Jag var inne i en förvirrad byteskarusell med en massa konstiga kombinationer så ljudmässigt kommer jag inte ihåg.

Det är lätt att ågärda och återställa
Du har ju rejält känsliga högtalare.

Alltid kul att prova.



Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/21 :  21:50:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har alltid upplevt samma sak som du Daniel, där är inga omtumlande skillnader i mina öron. Lägger man på 20-30K då händer det saker men frågan är då om skillnaderna är värda merkostnaden.

Svaret man ger på den frågan är ju givetvis högst personlig !!
Jag har även lärt mig inder åren att många ggr kan en billigare spelare spöa en dyrare även om det skiljer 10-15K i pris.
Fast oftast så är den dyrare snyggare, mer välbyggd etc etc

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/21 :  22:08:47  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Johan: Precis, designen o märket kostar flis...

Sonyn kan jag ha spelandes brevid mig vid lyssningsposition medans Regan för stå på golvet pga livlig gång och ett irriterande väsande ljud från den snurrande hatten..BLÄÄ...

Finns det nån löjligt snygg billig spelare där ute?

Daniel

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/21 :  22:12:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Mickes lilla TEAC...

eller en klämbox + DAC...tystare hittar du inte!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/08/21 22:13:58
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/08/21 :  22:41:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men det är väl också så att orden "stor skillnad" nog ofta har en annan mening än den vanliga just när det gäller hifi. Även när man jämför två produkter där det är påtagliga skillnader (säg en lite bokhyllehögtalare för 1000 kr och ett par B&W 802or) så krävs det ju lite koncentration för att skilja ex. mellanregistren åt.

I realiten så är skillnaderna mellan olika CD-spelare oftast så liten att det krävs en hel del koncentrerat lyssnande+ganska mycket vana innan man kan skilja dem åt.

Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/08/21 :  22:48:48  Show Profile Send educk a Private Message
min arcam cd82 har fått möta pioneer dvd med moddad nätdel, äldre sony med puck, billigare marantz och rotel. arcams pris gick att motivera inte roteln

deremot när jag skulle köpa nya högtalare så kände jag att inget under 20 0000 kr. var en uppgradering nog mot sitt pris mot mina gammla xtz.

mycke har nog med matchning me

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/08/22 :  08:19:49  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Sitter man och lyssnar på ett pianostycke intensivt och nogrant likså med ett stycke aukustisk gittar så vore det väl konstigt att en apparat för 8gr pengen inte har ett märkvärt bättre ljud. Provade igår igen, ca:2 timmar med seriöst lyssnande och skifftande med cd spelare. ingen skillnade till det bättre...

Joloj tipsade mig om lite DAC:ar mm som jag ska försöka utreda, AD1541 är väl ett DAC chip som inte tillverkas längre eller!?

Mer tips på snygga billiga CD-spelare tas mer än gärna imot

Daniel
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/08/22 :  09:59:00  Show Profile Send Njord a Private Message
Daniel, här kan du läsa mer om vilket Dac-chip som sitter i vilken CD-spelare. Där finns också en testrapport om TDA 1541 mm.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69908
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2008/08/22 :  12:08:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Electrocompaniet har en spelare som kostar runt 11000kr och som är riktigt bra, designen är inte heller fy skam om du frågar mig.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/22 :  12:17:38  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej Daniel!

Det här var mina tips (inte bara TDA1541, även AD1862, AD1865 och PCM63 och PCM1704) ... Det kanske finns andra som är i samma sits som du ...

1) Om du är beredd att modda så kan du
quote:
"... Ta en titt på Lampizators sajt: http://www.lampizator.eu och särskilt länken http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/The_second_battle.html .

Ta det med en klackspark men du kan om inte annat få lite tips ...

I slutändan är ett troligen lyckat recept att hitta en gammal välbyggd cd-spelare, eller välgjord DAC, med TDA1541A, AD1862 eller AD1865, PCM63 el. PCM1704 och modda efter behov.

2) Om du inte har lust att modda, och är beredd att lägga 6000 (+ moms och frakt), så är ett tips den här
quote:
http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?dgtlconv&1222728411

Hemsida: http://www.monarchyaudio.com/

En recension av DAC:en av Lynn Olson: http://www.monarchyaudio.com/M24new/Olson/M24review.html

. Det här är på vad jag läst om den. Sedan finns det såklart dyrare som säkert är bra (typ Lessloss, Lector) ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/08/22 15:04:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000