HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Aquilus, en okonventionell veteran från Närke
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/08/27 :  20:29:24  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message  Reply
Hej och välkommen till E=mc^3 audio.
Härmed anmäler jag mig, hifihåkan, till Limited-klassen av hififorum.nu's DIY-högtalarbyggartävling.

Jag heter Håkan och är i dessa sammanhang något av en veteran då jag deltog i den faktiskt.se högtalartävlingen med mitt bidrag [url=http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11601]RKDD1[/url].

Nu är jag igång igen och har en mer tydlig infallsvinkel samt en kappsäck full med ny kunskap och nya erfarenheter. Målet denna gång är att skapa Aquilius. Aquilius är latin och betyder ungefär "mörkt färgad" vilket säger flera saker om mina tankar kring konstruktionen.
En betydelse är den att konstruktionen än så länge är mörk. Jag har inga bestämda ideer utom att den ska uppfylla reglerna. Golvare eller stativare är inte bestämt ännu. Inte heller elementkonfiguration eller någon annan del av konstruktionen. Men räkna med att få se lite miljömedvetenhet genom återvinning från de numera skrotade RKDD1. Dom var alldeles för klumpiga ändå.

Den andra betydelsen är mer relevant för slutresultatet och det som gör högtalaren okonventionell. Jag strävar inte efter neutralitet eller naturtrogenhet i detta projektet utan maximal subjektiv musiknjutning. Detta innebär med stor sannolikhet mörkt färgad återgivning, eller "Aquilus". Om det är där vi landar får vi dock se om ungefär ett halvår men jag tror som sagt det. Namnet är i alla fall spikat.

Jag ska försöka uppdatera denna tråden så ofta det går för att alla ska kunna hänga med i utvecklingen så bra som möjligt.

Mvh Håkan

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/29 :  16:24:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Hej Håkan.....välkommen med i spelet! Erfarenhet har man alltid nytta av.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/08/29 :  17:36:55  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message  Reply
Roligt att se något med egna tankar för återgivningen.
På det bara.

mvh Mats

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/08/30 :  08:35:06  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Trevligt, nu är vi tre från Närke. Blir liksom två tävlingar, både SM och DM
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/09/01 :  18:38:30  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message  Reply
Det har nu pågått lite tankeverksamhet kring projektet och det kommer nog bli en tvådelad 2,5 vägare, dvs en stativhögtalare med tillhörande basmodul fast samma passiva filter till alla element så den fortfarande kan kopplas till en vanlig förstärkare.

Förmodligen kommer jag köra på samma bas och mellanregisterelement som i mitt förra projekt, nämligen Seas CA18 RLY och Peerless "vaddennuhette" (ska kolla upp det).
En ny diskant ska nog införskaffas dock då den förra jag använde inte riktigt passar detta projektet. Eventuellt ska även en ambiensdiskant användas på baksidan av högtalaren.

Alltså, planen är i dagsläget en 6,5 tummare i egen basreflexlåda med delning kring 300 hz, samt diskant och 5,25 tums bas/mellanreg i en sluten låda som ska kunna placeras ovanpå "baslådan".

Edited by - HiFiHåkan on 2008/09/01 18:40:04
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/10/05 :  22:49:41  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Hjälper Håkan lite med 5.25":aren
Det är:
Peerless 134 WR 26 90 PPB AL 830860
http://www.hifikit.se/index.php?id=1781
http://www.tymphany.com/830860

Skall bli kul att se vad det blir av den här. Hoppas också få tillfälle att lyssna på den, bl.a. för att jag tycker att just det 5.25"-elementet verkar väldigt intressant.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2009/01/16 :  20:40:56  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Hej!

Har något hänt sen sist? Vore kul med en liten uppdatering!

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/04/06 :  09:35:59  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Försvann detta bidraget...eller?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000