HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 VETOR, SE-sällskap till PRETOR
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/22 :  08:20:30  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Nu är det inte långt kvar till färdigställandet av ännu en toroidförsedd skapelse. Så här ser chassit ut:



Kylflänsen för grushögen ska sitta mitt emellan "utgångstoroiderna" i mitten. Gruset är avkopplat med kondensatorer och ligger öht inte i signalledet.

Kretslösningen bygger på att toroidernas primärlindningar är seriekopplade i motfas vilket innebär att exakt samma DC-ström hela tiden går genom respektive lindning. Alltså behövs ingen finjustering för kompensationslindningen.

Dessutom innehåller kretsen distortionskompensering, vilken teoretiskt minskar förvrängningen med 50%, utan att någon som helst motkoppling är involverad.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/10/22 08:24:44

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:02:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Helballa projekt reVintage!
Jag försöker redan komma på vad du är inne på. Jag mejlade dig men nämner kort om mina spontana tankar. Det finns en beskrivning på en udda förstärkartopologi som kallas Matrix där man använder två PP-transformatorer till två SE-steg och i en applikation används just toroidtrafos för nätapplikationer:
http://diyparadise.com/Darling/matrix_darling.html
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:59:52  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Heja Magnus!
Du får klura lite till, alt. kolla på diyaudio!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/22 :  17:06:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
orka .....
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/22 :  18:01:16  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Det ser fint ut, även om jag inte riktigt vet vad du bygger

Olle Norell
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/23 :  19:51:14  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Nu är det mekaniska monterat. Det blev lite tajt. Kyflänsen måste ev. flyttas lite närmare kretskortet.



Ni som har varit med ett tag känner säkert igen lådan.

Snart är det dags för lödning men dessförinnan ska jag linda om utgångstoroiderna till optimal belastning för trioderna.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/23 :  20:42:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Linjesteg? Fast det är ju PROTORen. Ett hörlurssteg??
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/10/23 :  21:15:37  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
En Edison låda ?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/23 :  22:43:23  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jodå, VETOR byggs i E1 chassin som jag samköpte med Erik för många år sedan. Jag har väl kanske 30st kvar men de är inte till salu.

Det är inget hörlurssteg, det är ett 2*2,5W SE-steg med 6B4G(2A3).

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/24 :  13:01:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Åhå, och jag som nästan har ett färdigtbyggt 2A3-steg.

Men du kanske skänker bort chassin om du inte vill sälja dem???
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000