HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hemling bygger slutsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/06 :  19:47:52  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Då kommer bildtråden mayday har tjatat på mig att lägga upp.

Schemat:







Slänger med en bild på kylarna med

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/06 :  19:51:00  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Korten är nästan klara med





Isär kapade och fina

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/12/06 :  20:00:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Very nice!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/06 :  20:01:55  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Monterade precis kylfänsarna


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2008/12/06 :  20:05:35  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
Snyggt jobbat! Visst är det kul att bygga GC? Så enkelt men så bra.

-Anton-
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/06 :  20:29:07  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Jo det är riktigt kul, började ju med ett citation 12 men det gick inge vidare, sa bara fräs när jag koppla in det.

Så det fick bli nå lättare att börja med :) Sen kanske man får ge sig på det andra ingen

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/06 :  21:12:53  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu har provspelningen ägt rum, vid första försöket gick det mindre bra. Högtalaren var knäpptyst.. efter lite felsökning så märkte jag att jag glömt koppla in V-

Fixa det och gjorde ett nytt försök och den här gången lät det, och bra dessutom

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/12/06 :  21:55:29  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Ser riktigt fint ut!
Bra jobbat


/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/12/06 :  23:48:37  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Grattis! Du satte verkligen fart! Imponerad att du fixa till allt så snabbt!

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/12/06 :  23:54:02  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kul, det behövs inte så mycket för att producera välljud .

Har du någon bild på hela uppsättningen, försteg och högtalare?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/12/07 :  01:07:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Det är ju det, utöver glädjen att bygga, som gör diy så ruskigt roligt =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/07 :  01:50:48  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Tack för alla trevliga kommentarer jo bilder finns. kommer i morgon.
Men kan säga att jag använder ett linn wakonda försteg och ett par linn katan.
Senare blir det ett SOAP mk III "ala" Zei som jag håller på att bygga, ska slänga upp en tråd på det med imorgon :)

Är bara lådan som behövs byggas nu, men det kommer i veckan när jag kan utnyttja universitetets verkstad.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/07 :  19:20:55  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu kommer bilder från testen som jag lovade igår :)





Och en på hela :P


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/12/07 :  20:51:39  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Det är en "rolig" uppsättning *fniss* Nu när du inte klarade av citation 12 vet du att du inte är halvhändig, men du är nog åtminstone kvartshändig! Det är bättre än knapphändig *varning för dålig humor*

Lycka till med lådan oxå!

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/07 :  21:03:17  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
haha men jag klarade ju av den till hälften ena kortet funkar ju.

Undrar vad han blir då?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/07 :  21:54:42  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Satt och funderade lite, skulle man tjäna nå på att byta ut Cs mot tex 1000uF? har satt 470uF där nu.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/12/08 :  00:22:58  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Cs är till för att vara en extra "strömförfinare". Så om du har en ordentlig bank med kondensatorer på strömkortet, behövs inte ett större värde Cs... Men det sitter väl aldrig i vägen iofs?!?

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/08 :  01:09:40  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Kör 10000uF med 0,1uF filmkondigar över, räcker det eller bör man ha mer?



Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/12/08 :  12:51:29  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Testa!

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/09 :  01:23:48  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Satt och roade mig med att göra en skiss på hur jag tänkt mig chassiet



Vad tror ni om det ? fronten kommer troligen vara i körsbär med en alu-list in fräst.
Resten ska bara vara i 1,5mm alu som lackas svart. Funderar på om man ska sätta en diod i fronten så man ser
när steget är på ? Synpunkter, tips, förslag ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2008/12/09 :  09:04:06  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Ser snyggt ut. En viteloxering på listerna när de är ihopsatta kanske?? Jag vet att 'egeneloxering' av Alu är ett #¤§{$ men har för mig att jag sett länkar till hempul någonstans....

Skall du ha körsbärsträ som du ytbehandlar (Olja/Vax?) så borde väl en LED i orange (Amber) färg passa bra? Dämpad till 'lagom' styrka!

Det finns ju dioder med plan topp, alternativt om du hittar du en med längre 'kropp' så skulle du ju kunna slipa ner toppen på dioden så att den hamnar i plan med träytan, på så vis slipper du utsticket. En försänkning från baksidan kanske behövs.

Alternativt kan du ordna en konformad försänkning runt dioden och låta denna sticka upp 1-2mm. Trixet blir väl att hitta ett verktyg med tillräckligt flack 'kon', så att det blir snyggt, om du förstår vad jag menar....

Jag har för mig att jag har sett dioder som har en 'pinne' ytterst med diameter på någon mm och har platt topp. Vore kanske tufft med en diod som är nästan osynlig i släckt läge??

Jaja, hursom bara mina 0.02¤ ....

Mvh

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2008/12/09 09:07:14
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/09 :  23:17:40  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Tack för dom synpungterna :) får ta sig en funderare på det.

Har iaf börjat med själva lådan nu så bilder kommer lite senare ikväll, blev ungefär samma stuk som den jag gjorde till citation steget.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/10 :  14:42:15  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu kommer bilderna på chassiet jag lovade igår, dock var kvällen redan slut igår






Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/12/10 :  15:14:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Blir ju riktigt bra det där =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/12/10 :  16:40:41  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Jag hoppas då det, planen är väll att göra fronten under julen när jag hälsar på mor och far.
grannen deras har eget snickeri på gården så

passade på att göra 2st likadana lådor när jag ända var i farten, kanske man gör ett till steg så men kan köra bi-amp?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/01/09 :  03:17:10  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu är fronten klar, blev inte riktigt som jag planerat den men tyckte den blev bra ändå



Trät är massiv körsbär med en 3mm aluplåt infräst.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/01/09 03:18:19
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000