HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nån bygger Blue Velvet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/25 :  18:35:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kanonbra! Där var det rätt värden också.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/25 :  21:16:35  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ska utveckla min syn på de de udda valda komponentstorlekarna lite mer på djupet när julmaten lagt sig.

En början dock:

6SN7 har en inre impedans på 6-7kohm. Detta innebär att det inte bör lastas med mindre än 2ggr detta(tumregel), mao min 15k. EDIT

I Bluevelvet är röret dessutom kopplat med lokal motkoppling vilket HÖJER utimpedansen, vilket i sin tur innebär att det bör lastas ännu mindre.

Trots detta ska ingångsröret driva anodmotståndet parallellt med ingångsimpedansen i nästa steg 2,7kohm!! 27k hade varit lite mer åt det normala hållet.

Den valda arbetspunkten 160V/10kohm är dock sund.

Gå in på www.revintage.se/triodecalc.xls och lek med 6SN7 så blir det mer åskådligt!

Min enda slutsats så här långt är att man velat göra ett försteg med en helt egen "sonic signature". På svenska skulle man med lite god vilja kunna beskriva detta som "go´ färgning"! Effektsökeri är ett ord som dyker upp.

Notera att jag inte har några åsikter om ljudkaraktären!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/26 11:28:53
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/26 :  10:20:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bravo!
Precis vad som behövs för att komma vidare (sen).

Jag är bara på jakt efter en bra OCH enkel förförstärkare. Jag byggde linjesteget i Elektors SRPP-förförstärkare för länge sedan och jag har ännu inte riktigt pensionerat den förstärkaren.
Jag har testat O6 från Mapletree Audio Design (6J6 + 6R7). jag grubblar på ett enkelt steg med 12B4A (Jazzskägg laborerar med ett sådant just nu) och jag är rätt impad av den mu-följare som Pete Millett (??) byggde med 6AS7G och EL34. Han ville ha mycket ström så han kunde driva ett antal efterföljande enheter. Jag har emellanåt grubblat på en kombo med 12B4A/EL84 eller 6N6P/6AQ5.
Nu sitter jag också med kortet till GG-förstärkaren och har plötsligt en option till.

Edited by - soundbrigade on 2008/12/26 11:31:54
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/26 :  11:52:50  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Soundbrigade: Om du ska bygga GG så bör du försöka hitta ett annat rör än 12AU7/ECC82. Framförallt 6H30 och ev. 6DJ8 dyker upp som kandidater.

Ang. GG så innehåller den först CF och sedan ett steg med NFB. Båda brukar vara NONO hos en stor grupp förståsigpåare. Vad jag läst så tycker den breda massan iaf om GG-steget.

Att som Jazzskägg köra 12B4 som anodföljare tycker jag är en bra idé.

Vill man använda 6AS7/6080 som anodföljare borde det vara fullt möjligt utan att krångla till det med mu-follower. Röret i sig har ju en Ri på ca 300ohm har jag för mig.

Det är viktigt att först definiera vad som ska drivas och hur mycket förstärkning som behövs.

Vidare i Bluevelvet-spaningen: Skulle ändra följande för att få den mer "normal". Men det vore mkt intressant att ha en original som referens då teorin inte alltid ger svar på hur det låter.

Ra=15k (4,5k)
Rmotkoppl=39k (6,8k)
B+=320V (205V)
Cut=2,2u (680n)

6SN7 har en väldigt speciell karaktäristik och trots originalets "misshandel" lastmässigt är det mest H2 som ökar. Vid 1V ut bör THD hamna på ca 0,2% medan den justerade bör hamna på ca 0,04%.
Den fh höga utimpedansen kan åtgärdas genom att byta ut katodmoståndenmot LEDs.


Eddie: Facettslipade lamphållare finns lätt att få tag i genom vilken musikaffär som helsti olika färger. Importeras bl.a. GMF och LH-Musik. Man behöver inte sätta i glödlampa, en vit lysdiod med förkopplingsmotstånd är smartare.



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/26 :  12:02:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Gott reVintage-mannen!
Jag har en usla trafo från ELFA med så hög anodspänning att den är näst intill oanvändbar. Glödströmmen är å andra sidan så liten att den inte duger till ett slutsteg, inte ens ett litet.
Ska titta på det där och kanske justera lite ....
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/12/26 :  20:17:37  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Kanoners med en B,V tråd tack för det soundbrigaden .reVintage har många goda å värdefulla tankar här .Har börjat att koppla upp 6sn7 på en provplatta så det skulle va kul att koppla både orginalet och med revintage ändringar.Men först ska 12b4-a steget ihop
-------------------------------------------------------------------------------
mvh mattias

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2008/12/26 23:57:22
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/26 :  23:36:43  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Ska kolla det, reVintige! Facettslipat är ett måste.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/27 :  00:54:45  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bärnstensfärgat är inte fel:




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

lta
Member

72 Posts

Posted - 2009/01/03 :  15:21:15  Show Profile Send lta a Private Message  Reply
Uppdaterar lite... Lådan som jag ska använda blir denna. Mått 10x15x18cm. Smått ska det vara
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/01/04 :  12:01:00  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Snyggt lta du är ju gott på gång .Snart ska jag börja kämpa med 6SN7 e,v redan idag

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/04 :  13:29:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tjusigt!

Inbyggda rörprylar är inte fel heller - speciellt inte försteg.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:15:41  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Jag följde soundbrigades exempel och byggde en prototyp. Men jag lyxade till det och byggde i en papplåda .
Nätdelen spikade jag upp på en bit spånskiva. Trafon kommer från en gammal skrotad rör-radio. Ljudet; jag har ju bara min Remus att jämföra med, men jag tycker att den spelar mjukare än Remus-försteget. Ska lyssna på lite olika skivor imorgon under dagen.
Nåväl, det här är ju en bildtråd. Knappt man vågar publicera bild på bygget... Blue Velvet a'la papplåda!


DIY och rör.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/07 :  21:27:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag sitter och grubblar på en mirkoförstärkare och funderar på att göra en testlåda i kartong och se hur mycket jag kan krympa allt - papp är inte fel (till experimentande).

Vilken variant bygger du Maal? Originalet eller efter reVintages idéer?

Måste kolla upp mitt bygge. Ska slänga in en "större" trafo (ELFAs ersättningstrafo för PAS2/3) och justera efter Mr reVintages idéer. Det funkar Ok idag men varför inte lyssna på ett vettigt råd??
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/01/07 :  21:48:09  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Vilken variant bygger du Maal? Originalet eller efter reVintages idéer?

Jag bygger efter original-schemat. Man kanske skulle testa med det som reVintage föreslog. Jag har både trafo och det övriga som behövs.
Hur långt har du kommit?

DIY och rör.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/07 :  21:55:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Om "färdig" betyder att förstärkaren släpper igenom signal när jag flippar nätströmbrytare är jag färdig med den. Om "färdig" innebär att allt sitter fast och att det inte finns några fula kopplingar är jag inte färdig. Sedan funderar jag på att biffa på anodspänningen och justera efter reVintages rekommendationer.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/01/07 :  22:15:51  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Pratade med LTA igår om försteget. Han kom med förslag på en nätdel, den som jag nu har uppspikad på spånskivan. Han är duktig, den gode Daniel. Han kommer med bra idéer när man kör fast.
När jag byggde min Remus, så gjorde jag en skarp variant direkt. Nu ska jag testa lite olika lösningar innan jag bygger den slutgiltiga.
Men den här gången blir det köpelåda.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2009/01/07 22:21:44
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/07 :  22:47:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På tal om nätdelar, jag sitter med Elektors och Rainer zur dem Lindes rörbyggbok; där finns ett helt kapitel med nätdelar....

Sedan vill ajg inte kommentera forummedlemmar (varken HFs eller endra forums) men om LTA kan man säga en sak - han är himla duktig, han bygger snygga saker, han är djärv och jag tror det är djäkligt bra grejjer han åstadkommer. Det var visst fyra saker, men någon borde ge honom en sorts bragdmedalj.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/01/15 :  17:55:49  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply

Visst skall det byggas BV.Vill redovisa och bidra med lite B,V raport jag har inte kommit så långt ännu men har plockat fram komponenter och börjat koppla lite på testplattan enligt Revintage ändringar

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/01/15 18:05:36
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/01/15 :  18:03:19  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply


Har börjat med lite lådfunderingar ,gjorde en pappmall för att bestäma storlek


Lådmatrialet!!!

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/01/15 18:15:54
Go to Top of Page

lta
Member

72 Posts

Posted - 2009/01/15 :  19:06:10  Show Profile Send lta a Private Message  Reply
Lådan som jag visade upp här några rader upp, är för liten och ful.
Det har trillat in lite pengar = Lådbeställning från Edgar 1444-22.
Blir nog lite snyggare och inte fullt så trångt.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/01/15 :  19:21:16  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Den lådan kan du ju ha till något annat kul
-------------------------------------------
mvn mattias

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

lta
Member

72 Posts

Posted - 2009/02/03 :  15:50:02  Show Profile Send lta a Private Message  Reply
Jag hoppar av projektet till förmån för ett försteg med riaa.
Go to Top of Page

lta
Member

72 Posts

Posted - 2009/02/14 :  00:10:16  Show Profile Send lta a Private Message  Reply
Vad hände med Blue Velvet? Hoppade alla av???
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/14 :  08:51:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag är med men projektet har halkat ner på 7:e plats.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/02/14 :  12:24:33  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Jag är också med men annat kommer emellan ligger nog på 3;e plats

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000