HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Yunick bygger vidare... (12B4 linjesteg)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2008/12/30 :  01:22:20  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Tänkte visa lite bilder från ett förstegsbygge som jag pysslat med under ledigheten i jul och vad passar bättre än lite glöd såhär i juletid.

Bygget är baserat på 12B4A efter att ha plöjt "yet another 12B4 linestage" på diyaudio. Jag har en tid letat ett bygge att få testa bygga med rör och detta verkar vara enkelt nog för mig att klara av. Sen att många verkar nöjda med ljudet gjorde mig inte mindre sugen att testa. Detta är det första bygge med rör jag gör så det kommer säkert en del dumma frågor.

Såhär ser schemat ut som jag tänkte utgå ifrån. Det som kommer avvika från schemat är att jag tänkte köra med lite högre ström genom röret, 50k pot och 1M ohm till jord efter poten som säkerhet. Om tid och ork finns tänkte jag testa CCS på katoden och/eller 0D3 shuntar på anoden.



Full av inspiration bytte jag till mig lite prylar av Fuling. Fuling har hjälpt mig med att rita upp strömförsörjningen där regleringen består av grus.



Rören köpte jag av Soundbrigade här på forumet. Noble poten är mono på 50kohm så det blir att köra med 2st. Pottarna kommer tillsammans med rattarna från ett slaktat PA-steg (Crown P-400).



Innan jag gick på julledigt knäckte jag till en liten plåtbit på jobbet som jag tänkte skulle kunna bli chassi till detta bygget. Tanken är att det ska bli ett klassiskt utseende med ekträ på var sida.




I -5 grader har jag kapat, hyvlat, borrat och putsat chassit. Fick jobba 10 minuter sen på med handskarna och göra åkarbrasor. Sen på't igen... Till slut vart det såhär. Ska putsa av alla vassa kanter och lacka ett lager till.





Så ser det alltså ut nu. Ska ta mig an glöden imorgon samt högspänningen om det finns tid.


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7535 Posts

Posted - 2008/12/30 :  01:51:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ser bra ut det där!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/12/30 :  10:27:44  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Ser ut att kunna bli riktigt bra

Jobba på bara

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2008/12/30 :  10:46:39  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Tackar!

Tack Fuling också för all hjälp med nätdelar och allmänna råd. Utan din hjälp hade det inte blivit mycke rörbyggande av för min del.


Zei,
Tack för de uppmuntrande orden. Med lite tur blir det en stund över att värma på lödkolven idag. Ska lacka på lite färg och borra lite fler hål också.

Hur går det med dina byggen? ;)




Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/12/30 :  17:42:36  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Snyggt bygge Yunick ,roligt att du bygger med 12b4-a Har provat lite olika kopplingar å labbat lite med 12b4,har rensat mitt första förstegsbygge med ecc83 och bygger in 12b4-a istället som är ett mycket intressantare rör med lägre utimpedans ,rör å schema till mitt bygge kommer från soundbrigaden denna rörkunnige man har också varit till stor hjälp .Bra ide att köra högre ström i röret ,prova också att höja grindstopper motståndet,(om steget oscillerar) .En regulator på katoden kan också vara trevligt.Har märkt att röret är ganska mikrofoniskt så rördämpare är värt att prova

mvh mattias

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2008/12/30 18:08:41
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2008/12/30 :  18:49:35  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Tack för dina tips och för de vänliga orden, Jazzskägg!
Vet inte varför jag fastnade för 12B4-A, men schemat jag utgår i från kan ju inte bli enklare. Sen att det verkar finnas en del "förbättringar" att göra eftersom gjorde det väldigt intressant. Det finns säker många rör som skulle passa i ett enkelt försteg men nu blev det 12B4-A. Blir det bra kommer det inte vara mitt sista bygge iaf. :)

Tur att bilderna döljer de värsta missarna.. Plåten som jag lackade så fint innan jag satte igång är nu i behov av helrenovering. Försänkaren för alla skruvskallar har visst vandrat vidare för den var omöjlig att hitta.

I mellan dagens måsten har jag lyckats löda ihop en liten nätdel. Till glödmatningen (närmast i bild) är det 4700µf + 0,22r + 4700µf + stabb.




Till högspänningsdelen är Rifa kondingarna i crc + stabb + c. Tanken är att det ska landa kring 260V..



Såhär ser det ut i lådan när nätdelen kommit på plats och trissan har fått sig en kylfläns. Det saknas likriktardioder till högspänningen eftersom jag inte hittade några i lådorna. Ska ut i ladugården och kika i något gammalt skrot och se vad man kan hitta.







Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2008/12/30 :  19:08:28  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Har ett par allmänna frågor hur jag ska koppla.

Bilden nedan är pinout på 12B4-A.

Hur ansluter jag signalingången? Pinne 2 eller 7?
Pinne 3 kanske går att lämna tom?
Spelar det någon roll hur jag ansluter glöden (pinne 4 och 5)? Det är väl bara en resistiv last eg.?



Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2008/12/30 :  19:46:56  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Jag kopplade in glöden mellan pinne 4 och 5 och slog på strömmen efter en snabb konsultation av fuling. Tack än en gång :)

Jag som försökt att värja mig för rörkonstruktioner måste erkänna att det är en ganska speciell känsla när man slår på och inget händer... Men så sakta kommer glöden och det fungerar!



Nog är det ganska mysigt :)



Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7535 Posts

Posted - 2008/12/30 :  23:08:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
12B4 lyser fint med sina synliga katoder!

Galleranslutningen gör du till pinne 2 eller 7 efter behag, båda pinnarna går till samma anslutning inne i röret så ta den som ligger bäst till fysiskt. Pinne 3 är glödens mittuttag och den lämnar du tom om du kör med 12,6V glödspänning.
Visst nämnde jag i nåt mail att det är bra att lyfta hela glödmatningen så att glödtråden ligger nåt tiotal volt högre än katoden?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/12/30 23:36:14
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2008/12/31 :  12:00:47  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Tack Fuling!
Jo, nog lyser dom väldigt fint måste jag säga. :)


quote:
Visst nämnde jag i nåt mail att det är bra att lyfta hela glödmatningen så att glödtråden ligger nåt tiotal volt högre än katoden?


Njaa.. Jag känner inte igen det. Vad skulle man tjäna på att göra så? Om du har tid/ork får du gärna förklara :)

Jag upptäckte igår att jag beställt fel motstånd till anoden.. Suck.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7535 Posts

Posted - 2008/12/31 :  12:29:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ooops, jag glömde kanske att nämna det. Nåja: Om katoden och glödtråden ligger i fel potential i förhållande till varandra uppstår en diodfunktion som kan släppa in störningar från glöden till signalkretsen. Genom att lyfta hela glödmatningen så att den ligger på en högre potential än katoden undviker man hela problemet.
I praktiken: Gör en högohmig spänningsdelare över högspänningen med en utgång på t.ex. 50V och anslut glödens minussida (som alltså inte ska vara jordat) till spänningsdelaren. Avkoppla mot jord med en plastfilmare på t.ex. 1uF.

Vad är det för motstånd du köpt till anoderna? Blev det bara lite fel värde kanske det funkar ändå, kopplingen är knappast särskilt kritisk.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2008/12/31 :  13:08:33  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Råkade köpa 8r2 ist. för 8k2.. Skillnaden är nog lite väl stor. Blir att beställa nya så fort bhiab öppnar igen..

Tack för det utförliga svaret! Gäller detta glödmatning i allmänhet till rör eller är det specifikt 12B4?
Jag ska försöka rita upp en skiss på det så du kan se om jag förstått det rätt.

Finns det någon negativ effekt förutom störningar om katod och glöd hamnar på nästan samma potential?


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7535 Posts

Posted - 2008/12/31 :  14:33:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ok, visserligen är 12B4 ett lågimpedant rör men 8,2R blir nog lite väl lågt ja...!

Principen med att lyfta glöden gäller vad jag vet alla (indirekt upphettade) rör och är alltså inget unikt för 12B4. Med högförstärkande rör och AC-glöd kan det vara svårt att få det tyst utan att hissa glöden. Har sett nåt påstående om att livslängden förbättras av att ha glöden på rätt potential också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2582 Posts

Posted - 2009/01/01 :  21:27:58  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Kul att du är igång.
Det är bara att gasa på.
Hojta till när du är sugen på stabbrören så ordnar jag det.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2009/01/02 :  17:04:14  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Tackar Fuling! Man lär sig något nytt varje dag :)
Ska prova ditt förslag med att lyfta potentialen.


Tack Imperial!

Skickade dig ett PM precis!

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7535 Posts

Posted - 2009/01/03 :  00:45:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Snart provlyssning eller?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2009/01/03 :  01:17:09  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
njaä.. Inte riktigt än.. Väntar på motstånden som vart fel sist + lite till. Passade på att borra lite fler hål i chassiplåten och gick ut i boden för att lacka på ett lager färg. Tyvärr vart det bara skit av det då jag råkade tappa den nylackade biten på golvet.. Något som blev bra däremot är ekträet som jag vaxade med bivax. Blev skitbra och luktar väldigt gott :)

Fuling, Visst hade du med ett 12B4-A försteg till träffen i Uppsala? Hur har du byggt det?

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7535 Posts

Posted - 2009/01/03 :  01:59:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
råkade tappa den nylackade biten på golvet..


Åfyfaaen...

Men jo, jag hade med mig ett 12B4-försteg till Uppsala.
Jag kör med låg anodspänning, ganska mycket ström och Lundahltrafos istället för anodmotstånd. Får eventuellt lov att börja fundera på nybygge snart eftersom trafona kanske behövs till det jag köpte dem för, att agera kopplingstrafos i ett stort slutsteg.
Hur menar du med "hur har du byggt det?"

PS: nåt krångel md din mail?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2009/01/03 :  02:16:03  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Hmm.. Mailen är lite skum ibland. Jag fick svar på ditt mail tidigare idag med schemat, men inget mer.. Prova skicka igen :)

Med "hur du byggt", undrar jag hur schemat till ditt bygge såg ut. Om du använder konstantströmkälla, drosslar eller grus i nätdelen.. osv.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7535 Posts

Posted - 2009/01/03 :  11:38:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tja, det stod nog inget vettigt i det senaste jag försökte skicka ändå!

Kan försöka rita upp ett schema över mitt försteg vid tillfälle, så som jag nu kommer ihåg det.
Funderar för övrigt på om inte ryska 6S19 vore en kandidat till ett försteg, med CCS på anoden skulle det bli ungefär 2ggr förstärkning och 400R utimpedans. Lagom.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/01/04 :  12:28:49  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
quote:
Blir det bra kommer det inte vara mitt sista bygge iaf. :)



Välkommen i gänget har man väl upplevt känslan av att slåigång ett hemmabygge är det väldigt lätt att drabbas av d,i,y feber

mvh mattias

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/01/04 12:32:21
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2009/01/04 :  23:30:53  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Fuling,
Det vore kul att se ett schema, som sagt. Kanske får man några nya ideer.

quote:
.......ryska 6S19.....

Börja inte komma med några nya kandidater till försteg nu när jag väl börjat med 12B4-A. Måste göra klart det innan jag börjar på något nytt... Eller föresten, inte vet du om något rör som har lite högre förstärkning? Som skulle kunna passa tillsammans med F4 kanske?

Jazzskägg,
Den febern har jag varit drabbad av sen jag byggde min första gainclone för 3år sen :) Men det är inget jag vill bli botad ifrån direkt!

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2009/01/04 23:32:06
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7535 Posts

Posted - 2009/01/04 :  23:44:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Schema kommer men jag utlovar inget datum...

Spekulerade lite kring 6C19 bara som ett tänkbart alternativ ifall jag får för mig att använda mina Lundahltrafos till annat än försteg.
Rör med högre förstärkning finns det gott om. Gissningsvis vill man väl ha 10-30ggr förstärkning innan en F4 och i det spannet ryms det ett enormt utbud av rör. Värre är väl att man vill ha riktigt låg utimpedans om man ska driva ett transistorutgångssteg så man kan inte välja och vraka hur som helst heller. 6N6P med CCS på anoderna skulle säkert funka bra.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2009/01/05 :  01:35:57  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Ingen brådska med schemat. Jag är mest lite nyfiken bara.. :)

Det skulle vara kul att bygga ett försteg som funkade bra ihop med F4'an. Skulle passa bra med sisådär 20ggr förstärkning. Men hur hög blir utgångsimpedansen på tex 6N6P?

Ang CCS, visst tappar man lite förstärkning på att använda CCS? Hur kan det komma sig? (eller om det var tvärt om?)

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2009/01/05 :  01:58:53  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Igår fick jag ändan ur vagnen och slipade bort skadorna efter förra lackeringsförsöket och la på ett nytt laget färg. Denna gång gick det bra :)

Ikväll skruvade jag ihop alltsammans och lödde i lite kabel samt fäste utgångskondingarna.



Vänder man på steken ser den ut såhär. Det fattas nu en kåpa över trafosarna, anodmotstånden och motstånden för att lyfta glödpotentialen..




Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7535 Posts

Posted - 2009/01/05 :  02:01:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Damn, ser bra ut! Prydligt inuti också!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000