| Author |
Topic  |
|
brewitz
SW-hantering

1624 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 10:38:55
|
Jag tycker mig minnas att detta ämne är på tapeten varje vår.
Klockan 7.50 igår morse invigde jag årets golfande med en riktigt rökare ner efter ettans fairway på Finchley Golf Club. Dryga tre timmar senare och med fyra par på de nio sista klev jag av 18e green med 35 pinnar. Jag var otroligt nöjd med paren med tanke på att jag spelar på 21 och ännu nöjdare med 35 poäng räddade under årets första runda. Kortärmat i solen gjorde inte saken sämre. Har några andra lyckats komma ut och spela ännu? |
|
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 17:26:19
|
Du måste ha för högt hcp 35p på årets första runda är riktigt bra, GRATTIS! quote: Har några andra lyckats komma ut och spela ännu?
Nä, den "sista" snön är precis på väg att töa bort här i Stockholmstrakten, så det dröjer nog ett tag Ser själv fram emot resan till Irland som jag åker till i maj och förhoppningsvis så har man fått gå ett par rundor innan, men 35p, det får man nog inte. |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 18:23:42
|
Var på ranchen igår, har ont i hela kroppen idag Blir nog Bokskogen till helgen. |
 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 18:54:11
|
quote: en riktigt rökare ner efter ettans fairway
Fairway to heaven?
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
 |
|
|
brewitz
SW-hantering

1624 Posts |
Posted - 2009/03/17 : 09:41:43
|
quote: Du måste ha för högt hcp
Jag lider fortfarande av sviterna efter en enda monsterrunda (46p) i aug-07. Från 26 till 21 i ett enda steg. Sedan dess har jag inte spelat på mitt handikapp en enda gång. Jag spelar alldeles för lite för få någon säkerhet i mitt spel men nu har jag gått med i en klubb här i London och förhoppningsvis kan jag klämma in en runda varannan vecka i alla fall. |
 |
|
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/03/17 : 19:58:26
|
quote: förhoppningsvis kan jag klämma in en runda varannan vecka i alla fall
Vad månne detta sluta? singel handicap redan i mitten av sommaren  |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
|
forken
semester på egen begäran

818 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 16:41:09
|
| Spelade första rundan förra helgen. Gick helt ok. Lite nya klubbor så rätt stora problem med avstånden. Nya drivern gick bättre än väntat, 15-20 meter längre än förra. |
 |
|
|
jari
RödaTråden vinnare

4547 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 17:03:45
|
forken skrev. quote: Nya drivern gick bättre än väntat, 15-20 meter längre än förra.
Har du blindtestat. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta med KLEI Classic Harmony rca-kontakter signalkabel,Diy silver sexfläta utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
 |
|
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 17:48:16
|
| vad var det för driver? |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
|
forken
semester på egen begäran

818 Posts |
Posted - 2009/03/26 : 16:35:15
|
Den nya är en Mizuno MX 560 med Proforce V2 skaft. Hade tidigare en Nike Ignite 410.
Längden har jag bra koll på så blindtest behövs inte :D, kan iofs bero på massor andra saker men brukar normalt inte hända så mycket över vintern. |
 |
|
|
acebowler
Member

1178 Posts |
Posted - 2009/03/26 : 16:58:55
|
Sicket fuuusk! Här är det ju snö än... 

|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
 |
|
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2009/03/27 : 08:59:26
|
Och här är sommargreenen öppen på samtliga banor |
 |
|
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/04/04 : 19:06:04
|
Nu när våren äntligen anlände till Stockholm så passade jag på att avverka premiärrundan. Jag kom inte upp i brewitz klass, men 4 över par, med 4 par och en birdie är klart godkänt för mig. Strålande sol, 16-17gr och lite vind, en perfekt dag helt enkelt. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
|
brewitz
SW-hantering

1624 Posts |
Posted - 2009/04/04 : 19:32:46
|
| Bra jobbat. Andra rundan för mig gick av stapeln förra söndagen och redan har en trend utmejslats, 34 poäng. The only way is down.. |
 |
|
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 11:18:50
|
Fick för mig att ta några lektioner (jag som aldrig tränat speciellt mycket ) hos en pro, med inriktning på att finslipa min swing. Varför nu? Jag fick bara för mig att det kanske skulle kunna vara nyttigt för mitt spel och att få min självlärda swing bedömd av någon som förstår sig på golf. Sagt och gjort, vi (pron och jag) kom överens om att lägga upp lektionerna (4st skulle det bli) enligt följande: 1, swingen. 2, pitch/chip. 3, bunker. 4, puttning.
Aj, aj vad ett par centimeters förändring i swingplanet kan ställa till det för oanvända muskler i kroppen. Hade träningsverk i en dryg vecka . Men oj vad bra jag träffar bollen nu, slicen och hooken som kom ibland är så gott som helt borta . Pitchningen tyckte pron att jag var mycket säker på men chippningen var en ren katastrof, för mycket handleder med dåliga bollträffar som resultat. 10000 chippar rekommenderades och träna 80% på detta vid varje träningstillfälle. Har nu avverkat ca 5% av chipträningen och det blir bättre och bättre, men det är lååååångt kvar till bra. Puttningen är en av mina starka sidor sedan ett antal år tillbaka. Anledningen till det tror jag är att jag köpte mig en putter som jag gillade skarpt samt fixade till mina glasögon. Så nu läser jag greenerna riktigt bra och längdkänslan känner jag fungerar utmärkt. Fick några små tips av pron, förövrigt så såg det säkert ut, sa han .
Att ta lektionerna var en nyttig erfarenhet och något som behövdes. Bl a för att få bekräftelse på sådant som fungerar men också få icke fungerande saker tillrättade.
Åker snart till Irland för 4 dagars golf, hoppas då att träningen ska ha givit önskad effekt och att det avspeglar sig på resultatet. Har i år som mål att komma ner i hcp men är nog mest glad åt att kunna spela stabilt på mitt hcp 17,6.
Ha en skön golfsommar
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2009/05/03 : 22:08:29
|
Då var första rundan gjord även för mig. Började fantastiskt En kort hook till drive under ett träd-följt av ett makalöst snett andraslag en bit in på nästa bana(dock ej ut).Sen höjdaren.. puttern låg kvar hemma . Men men.. 19p på 9 hål med lånad putter överraskade till slut ändå. skönt att röra på sig var det i alla fall |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
Edited by - pak on 2009/05/03 22:09:20 |
 |
|
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 19:55:19
|
Premiären avklarad idag, 76 slag netto Åker till Berlin om 10 dagar och ska försöka vinna totalt i år, blev bara 2:a förra året på Irland. quote: Har i år som mål att komma ner i hcp men är nog mest glad åt att kunna spela stabilt på mitt hcp 17,6.
Så skrev jag inför 2009 års säsong och det slutade på 18,0
I år ska jag bara säga att målet är att ha roligt och försöka spela stabilt och lite fler rundor än förra året.
Ha en bra golfsäsong alla ni som är med på banan
//byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
|
brewitz
SW-hantering

1624 Posts |
Posted - 2010/04/11 : 20:02:48
|
| Ahh, hade glömt bort denna tråd. Säsongen startade den 19e mars med en stabil 33p runda. Jag var mycket nöjd med tanke på att jag gifte mig ett par timmar efter golfen och alltså hade lite annat att tänka på. Tyvärr kan jag bara gifta mig en gång (åtminstone per golfsäsong så nästa runda var mindre munter. |
 |
|
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 17:08:17
|
Ingen resa till Berlin för golf, hatar askmoln
Det blir Skåne av alla ställen
Plan B trädde i kraft och dessa banor är bokade, Torsdag-Lillavik GK Fredag-Djupadals GK Lördag-Ystads GK Söndag-Assatorps GK
Är det någon som vet något om dessa och kan bidra med lite tips och erfarenheter? Tackar på förhand |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 17:48:23
|
Golf ??? vad är det 
  Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 17:52:05
|
quote: Ingen resa till Berlin för golf, hatar askmoln
Plan B trädde i kraft och dessa banor är bokade, Torsdag-Lillavik GK Fredag-Djupadals GK Lördag-Ystads GK Söndag-Assatorps GK
Är det någon som vet något om dessa och kan bidra med lite tips och erfarenheter? Tackar på förhand
Du verkar ha gott om fritid. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 18:45:54
|
Ingår väl i hela konceptet med primitivt jordbruk  |
 |
|
|
forken
semester på egen begäran

818 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 20:51:45
|
quote: Ingen resa till Berlin för golf, hatar askmoln
Är det någon som vet något om dessa och kan bidra med lite tips och erfarenheter? Tackar på förhand
Österlens GK (Lillavik / Djupadal) är mina hemmabanor så kan hjälpa till med all information du behöver. Har spelat Ystad ett antal gånger fast var ett tag sen sist.
Lillavik börjar med 9 väldigt enkla hål där du ofta blir belönad ifall du vågar riskera lite.
1) För den långslående så kan du gå för green (sikta på högra trädet vid bunkrarna) Innan var det tjockt med ruff mellan 1/2 fast nu är det mesta borta så i värsta fall, kommer bunkrarna vid green i spel beroende på flaggplacering.
2) Spela säkert. Enda faran är att gå långt/snett vid inspelet då bollen kommer rinna av ner i ruff bakom samt på vänstersidan. Lång drive på utslaget sätter 2 bunkrar i spel som iofs inte är något problem fast lönar sig att spela aningen kort.
3) Höjdskillnad och vattenhinder. Lätt att gå långt. Ganska känsligt vid vind. Green lutar rejält ner mot vattenhinderet så spela kort om flagg och helst aningen höger.
4) Lång drive så har du carry över bunkrarna. Jag spelar mot green på andraslaget fast imed det är helt dolt inspel så finns det ingen poäng att göra detta ifall det är första gången där. Spela rakt och sikta på 50 meter ner för krönet på andraslaget så har du ett lungt inspel från drygt 100 meter.
5) Out till vänster. Normal carry för mig är i höjd med träden på fairway. Väldigt djup green så klubbvalet är viktigt vid inspel.
6) Dogleg höger. Kan gå ganska tajt mot högersidan fast kommer ha ett inspel i lutning då. Jag går mellan de två träden i fairway, dock innebär det att du kan hamna i mask ifall längden är fel, en bra drive når vattenhinderet och kan tom gå förbi in i ruff.
7) Par 3, out på vänstersidan. Riktning är viktigare än längd.
8) Par 4. Out och bunkrar i spel på vänstersidan (utslaget). Stor green, bunkrar runt om.
9) Slår du långt så kan du gå för green ifall du siktar höger om fairway bunkern i mitten. Spelar oftast just kort om fairway bunkrarna och tar ett lite längre inspel.
10) Här lönar det sig att vara aggresiv. Gå så nära bunkrarna på vänstersidan du kan så har du ett inspel på 180-190 till green. Kort så har du träden i vägen. Höger så rinner den ner mot ruff och ett andraslag i lutning. Gå vänster på andraslaget så har du ett kort/enkelt inspel.
11) Slår du långt så är carry över träden inga problem. Jag spelar högersidan av fairway (bakom träden) på utslaget, då hamnar du i jämnhöjd med green på inspelet. Spelar du vänster där de vill du ska så har du green högre på inspel, ibland i mask bakom träden, ibland knepig vinkel in. Hur som helst ett svårt hål där det kan vara läge att spela fram ifall du misslyckas med utslaget.
12) Slår du långt så är detta hål hur lätt som helst. Mitt i fairway med drivern och ett normalt inspel. Kort på utslaget så tappar du ett slag direkt. Känns det som du ej klarar längden så spela safe från början, iofs mycket yta från utslaget så kanske ingen anledning att avstå från driver ändå. För den långslående så är bunkrarna ej i spel på utslaget.
13) Riktigt knepigt hål. Har spelat detta ett par 100 gånger och har ännu inte hittat något som funkar. Du har out på vänstersidan hela vägen. Kraftig lutning på i princip hela fairway och en upphöjd green som du ej kan gå långt/kort/snett på. Jag spelar höger om fairway mot semiruff mellan 13/17. Där slipper du lutningen på fairway fast riskerar att hamna mask bakom träden.
14) Par 3. Bunker framför och på högersidan. Spela en klubba kort minst pga höjdskillnaden. Ingen fara att gå en bit långt eller vänster.
15) Out på högersidan. Inget komplicerat, spelar du bara rakt så har du ett enkelt inspel. Spelar du vänster så sätter du en massa bunkrar kort om green i spel.
16) Par 3 med upphöjd green. Rätt klubba och rakt på flagg alt. aningen höger så går det bra. Formen på greenen gör att du oftast (beroende på flaggplacering) måste ha carry ganska nära flagg, spela inte kort.
17) Sikta just vänster om högra trädet. Andraslaget mitt mellan träden, har du normal längd på båda slagen så är det carry förbi träden. Sen har du ett inspel med rejäl höjdskillnad. Gå ej vänster eller långt på inspelet.
18)Siktar normalt på 150 pinnen (högersida fairway). Superenkelt så länge du ej går långt på inspelet (out). |
 |
|
|
brewitz
SW-hantering

1624 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 20:54:49
|
Lilla Vik och Djupadal har jag spelat på. Vad jag minns var Djupadal ganska ny då (fem år sedan) och jag tyckte det märktes, lite tråkig. Säkert bättre nu. Lilla Vik bar riktigt fin, särskilt när man kommer nära havet. Akta dig för att slå ut bland äppelträden, det är ett helsicke att komma ut igen.
Inte mycket att komma med inser jag nu.... |
 |
|
|
forken
semester på egen begäran

818 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 21:20:18
|
Djupadal.
1) Håll dig rakt. Gå ej långt på andraslaget utan sikta på mitt i högerböjen. Förutom höjdskillnaden så är inspelet lätt. Ganska stor green utan några svårigheter.
2) Det korta avståndet lurar många att gå för green. Inte helt omöjligt fast pga upphöjning så krävs det att riktningen är perfekt annars rinner du av på vänstersidan eller ner i någon bunker. Jag spelar kort järn mitt i fairway. Försök att hålla dig kort om flagg på inspelet pga lutningen.
3) Rätt klubba, rätt klubba, rätt klubba. Spela inte långt. Ett väldigt lätt hål blir svårt pga höjdskillnaden och ruff/buskage bakom green.
4) Detta hålet är som lotto. Oavsett utslag så är inspelet väldigt svårt pga höjdskillnaden. Greenen är djup dock har du en kraftig sluttning framför och höger om så krävs att siktet är rätt. Kort vänster vid green har du en bunker. Inte hålet du vill chansa på, spela säkert annars kan du lätt tappa 3-4 slag på en liten miss.
5) Höjdskillnad igen. Dock inga problem att gå långt, kort eller höger. Håll dig borta från buskarna på vänstersidan så löser det sig. Hålet spelas mycket kortare än längden så länge det ej är motvind. Vid vindstilla eller svag medvind så kan jag spela hålet J7-J8. Motvind så kan det krävas J3-J4.
6) Rakt över bunkern på utslaget alt just höger om den. Gå ej vänster eller långt på inspelet.
7) Rätt längd så är detta inget svårt. Kraftig sluttning bakom samt höger om green. Vid kraftig vind så kan det löna sig att inte gå för green, kanske tom spela just vänster om greenbunker och lämna sig ett lätt inspel (beror på flaggplacering). Greenbunkern är djup/svår.
8) Medvind och långslående så kan du gå över bunkrarna. Bakom krönet så svänger hålet av åt höger så gå helst inte mot vänstersidan av fairway. Dock väldigt enkelt hål så de flesta missa innebär inga större problem. Gå ej vänster eller långt på inspelet.
9) Vatten i spel på högersidan. Bara håll dig rakt så finns här inga problem.
10) Rakt över bunkrarna så har du ett lättare inspel, håller du vänstersidan på utslaget så kommer du ha ett dolt inspel. Höger om green sluttar det av rejält. Vänster om green har du tjock ruff där det är väldigt svårt att hitta bollen och ännu svårare att spela från imed nerförslut. Hamnar du vänster om på inspelet så kommer bollen förmodligen rinna av ner på högersidan.
11) Exakt vad det ser ut att vara.
12) Vatten i spel på högersidan. Spela rakt så är längen inga problem.
13) Mycket stor höjdskillnad på utslaget. Vindstilla eller medvind så har jag carry på green. Utan rejäl längd så är vattnet på högersidan ej i spel. Spela hur du känner för det, svårt att göra något fel här.
14) Fairway sluttar vänster-höger. Håll dig på högersidan för bättre inspel. Greenen är djup fast gå ej långt eller höger då där finns sluttningar. Bunkern vid green är egentligen ej i spel.
15) Exakt vad det ser ut att vara.
16) Du kommer ha ett blint inspel oavsett hur utslaget går. Jag spela väldigt aggresivt på utslaget, siktar höger och högt. Beroende på längd så anpassa siktet då du ej vill ha andraslaget i ruff/lutningen. Går du långt och rakt på utslaget så kan out hamna i spel. Ett hål där det kan löna sig att spela som Par 5, går du för green på 2 så gå fram och kolla vart du ska sikta.
17) Exakt vad det ser ut att vara.
18) Håll dig på vänstersidan på utslaget. Andraslaget är ett transportslag, ingen mening att gå långt på det. Lämna att ok avstånd till inspelet och försök att va rakt på flagg alt. aningen kort/vänster. |
 |
|
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2010/04/19 : 21:50:56
|
Ja nu är det snart dags!

|
Drömmer om bra ljud... |
 |