HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Aiwazz vandring mot solen.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aiwazz
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/06/01 :  17:53:49  Show Profile Send Aiwazz a Private Message  Reply
En liten vandring mot solen.

Min första stereo var en Onkyo paketstereo från den lokala hifibutiken köpt för min första lön på sommarjobbet :) (ca 1981).
Den användes flitigt under flera år (kompleterades med en Yamaha cdspelare ca 1989).

1990 började jag själv jobba i hifibutik och en helt ny värld öppnades...
Jag inhandlade ett par Sound Dynamics-högtalare med 12 tums bas (wow va häftigt). Bytte ut Onkyo-stereon mot Rotel för och slutsteg (RC-980 & RB-980).
Nu gick det att spela högt... men hur lät det... hmm ska diskanten låta sådär?, låter inte rösterna som om alla manliga sångare hamnat i målbrottet?, ska man verkiligen lida när man vill rocka på lite?, hmm det låter ju så mycket bättre i affären
(undrar varför dom där Polk-högtalarna låter så bra), och dom stora svarta... hmm Mirage, dom låter ju också riktigt bra.
Sound Dynamics kanske inte är så bra egentligen fast dom har större bas.

Några veckor senare tar chefen hem ett par ny högtalare (Kef 104/2) ... hmm ... Jösses ... Så där ska det ju låta.
Chefen tar hem dom flesta högtalarna ur Kefs reference-serie (vad bra alla låter) samtidigt släpper Kef en ny modell (105/3)
och jag gör dumheten att låna hem ett par på prov. 2 dagar senare säljer jag mina Sound Dynamics till en kompis.
Jag är nöjd med ljudet för första gången, vilken känsla, kan inte beskrivas med ord. Jag skaffar även en Kube 200
(en eq speciellt framtagen till högtalarna för att utöka basen ner till 20 Hz).
Det går ett par år och jag modifierar lite (bättre kablar 0ch sånt).

Sen vaknar intresset för hembio (Dumt) och arbetslös som jag är så blir jag tvungen att sälja högtalarna och försteget för att köpa surround saker.
Det blir en Yamaha A590 och Wharfedale Modus 6 och en Jamo center. En baslåda bygger jag själv och stoppar i en Soundstream 15. Den drivs med Rotelsteget och en hemmagjord volymkontroll/Delningsfilter. Vad jag hade för bakhögtalare kommer jag inte ihåg.

Yamaha cd:n byts ut mot en Pioneer PD-S802 och förstärkaren byts mot en Yamaha RX-V800.

En Centrum DVD köps från Netonnet.

Separation och flytt ... högtalarna säljs ... ett Heco Vogue 5.1 system inhandlas ... mera flytt ... förstärkaren säljs.
Fan nu är jag ju tillbaka på tonårs-stadiet med skräpljud. Nä nu jävlar.
Ny förstärkare inhandlas Yamaha RX-V650, nya högtalare Wharfedale Diamond 9.6 och center 9.CM, subwoofer Heco Celan 38A,
ett par Wharfedale Diamond 8.2 köps av en kompis till bakhögtalare, ett par Jamo Art köps av en annan kompis för att kunna köra 7.1 system.

Nu låter det riktigt bra igen ... till film, till musik fattas det nåt, kan inte riktigt komma på vad.
Tittar på några hundra filmer men lyssnar nästan aldrig på musik. Börjar fundera på att skaffa nya högtalare.
Sitter och kollar på blocket.se varje dag, börjar fundera på stativare ... Dynaudio, Focal eller XTZ skulle kanske vara nåt.
Hittar ett par Heco Argon 30 för 1000:- (kan väl vara nåt till jag hittar några jag vill ha), åker och köper dom, kommer hem igen och kopplar ur Diamond 9.6 ... konstaterar att jag inte har några stativ ... lecablock stående på högkant får duga.
Jag kopplar in Heco:na och stoppar i Mike Oldfield "Tubular Bells II" i CD spelaren ... HAKSLÄPP ...
stoppar i Pink Floyd "The Division Bell" ... HAKSLÄPP igen, JÖSSES, var kom alla detaljer från? vilket ljud och vilken upplösning för 1000 kr, det kan inte vara sant.
Köper ett par stativ (Atacama Nexus) 60 cm, sådär nu ser det lite bättre ut.

Nu sitter jag och lyssnar på musik varje kväll innan jag går och lägger mig, bättre betyg kan jag inte ge.
Börjar alvarligt fundera på att helt gå över till 2-kanal igen.

Nuvarande anläggning

Förstärkare: Yamaha RX-V650
CD Spelare: Pioneer PD-S802
DVD Spelare: Centrum Gemini 330
TV: Panasonic TX-36PL35F
Högtalare: Heco Argon 30
Högtalarstativ: Atacama Nexus 60
Högtalarkabel: Oehlbach Twin Mix Two
Sub: Heco Celan 38A
Surroundhögtalare: Jamo Art
Bakre Surround: Wharfedale Diamond 8.2
Video: Sony SLV-E725
Boxer: Dilog DT 355
Kasettdäck: Akai CS-703D
X-Box

Ps. Ino Audio Pi60 ligger överst på önskelistan men om man köper dom hur ska man då kunna uppgradera? Ds.

Bad Sound Kills Good Music

Aiwazz
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/06/01 :  19:21:09  Show Profile Send Aiwazz a Private Message  Reply
Tänkte lägga in lite bilder.

Vi börjar med en gammal klenod :)

Sen tar vi den gamla DVD:n

En av surroundhögtalarna

En överskiktsbild med Wharfedale.

En närbild på Hecodiskanten.

En på mellanregistret.

En mycket bra högtalare.

Lecablock :)

Med nya stativ.

Trädgårdsplattor och suddgummi.

Bad Sound Kills Good Music
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/06/01 :  19:54:51  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Ibland är vägen till Nirvana krokig.
Vad kostar Heco?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Aiwazz
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/06/03 :  14:45:06  Show Profile Send Aiwazz a Private Message  Reply

Var och köpte två klinkerplattor istället för trädgårdsplattorna, undrar om man kan få tag på mjukare suddgummin :)



Vy lite från ovan.



En bild på vänster högtalare med den underbara värmeljuslyktan från 70-talet.



Bad Sound Kills Good Music
Go to Top of Page

Aiwazz
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/06/03 :  14:52:21  Show Profile Send Aiwazz a Private Message  Reply
quote:
Ibland är vägen till Nirvana krokig.
Vad kostar Heco?


Jag köpte mina på blocket för 1000:-
Dom kostade tydligen ca 4000:- nya.

Bad Sound Kills Good Music
Go to Top of Page

Aiwazz
Starting Member

29 Posts

Posted - 2013/11/18 :  12:57:19  Show Profile Send Aiwazz a Private Message  Reply
En uppdatering.

Fick tag på ett par Spectrum 410 som var en av mina drömhögtalare på 90:talet.
Tyvärr så funkar dom inget vidare i mitt vardagsrum
Dom är rätt linjära men har på tok för mycket bas för mitt lilla rum.
Bytes eventuellt mot nån annan golvhögtalare av något mindre storlek.


Bad Sound Kills Good Music
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/11/18 :  14:35:15  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Låter dom bra i övrigt så lägg till en EQ.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000