HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Metodiskt sätt att förbättra anläggning och rum?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fabola
Starting Member

40 Posts

Posted - 2009/06/15 :  09:27:32  Show Profile Send Fabola a Private Message  Reply
Hej
Har ett rätt dåligt vardagsrum akustiskt och möbleringsmässigt. Vet inte riktigt var och hur jag skall börja. Det är en bostadsrätt byggd på 80-talet med betongväggar. Dessutom får jag in infraljud från motorvägen samt andra störljud. Rumsdimensionerna i vardagsrummet är 5.11 x 4.00 x 2.37m. Har idag ett par elektrostater placerade på 1/3 av längden (men ej centrerat). Lyssningsplats också på 1/3 av längden. Denna möblering gör att det "inte blir något kvar" av rummet. Ena elektrostaten skjuter dessutom rakt in i hörnet av rummet. Det är halvöppen planlösning och det finns inga dörrar till hall och angränsande rum. Har mätt lite resonans-moder och har rätt krafiga toppar på 66, 95, 129 Hz (mätt på lyssningsplats, ungefär samma i hörnet). De värsta topparna på infrabullret, mätt i ena hörnet (1/3 oktav) är 50dBSPL vid 25Hz, 50dBSPL vid 40Hz, 53dBSPL vid 125Hz. Dessa värden ändras ej speciellt mycket vid olika tidpunkter. Annars ligger det mellan 23-34dBSPL (25 vanligast) i de andra frekvensbanden. Har också bullerstörningar från grannarna ovanför (stegljud (38, 66 och 78Hz) + ljud från vattenrören), från ventilationsanläggningen, hissen (55Hz) och från kyl och frys.

Kan tänkta mig att
-byta elektrostaterna mot vanliga golvhögtalare
-möblera om (vanliga (golv)högtalare kan stå närmare kortsidans vägg?)
-testa aktiv rumskorrigering (behringer eller hembioförstärkare)
-ändra (minska) rumsdimensionerna genom att bygga ett extra litet rum
-bygga basfällor, membranabsorbenter, bullerätare mm.
-bullerisolera
-flytta (i värsta fall)

Rimliga pengar är kanske max 25tusen totalt.

Vill fösöka jobba så metodiskt som möjlig genom att mäta före efter varje förändring.

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/06/15 :  09:53:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det metodiska sättet är nog att först försöka förstå lite akustik och hur den påverkar ditt rum. Sedan är nog lösningen inte så långt bort eller så dyr heller .

Till att börja med så är jag övertygad om att det kommer inte vara någon väsentlig skillnad med vilken högtalare du än köper såvida det inte är hörlurar.

1. Läs lite akustik (länkar finns i Kokboken)
2. Beställ en mätning av rummet av Svanå (kostar någon tusing) så får du veta vilka basnoder du behöver behandla.
3. Välj metod att behandla basnoderna (DIY rör, aktiv dämpning ala Bernt eller Svanå absorbenter)
4. Välj metod att behandla övriga frekvenser (draperi eller diffusion + markskivor)
5. Pröva fram en ny högtalarplacering
6. Njut
7. Köp några nya skivor
8. Njut

Hur man ger sig på rörljud eller störljud från bilar vet jag inte hur man fixar.

totalkostnad 5-10k sek

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2009/06/15 09:53:41
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/06/15 :  10:11:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Håller med Micke, dock verkar du ha rätt bra koll på punkt två själv.


quote:
Hur man ger sig på rörljud eller störljud från bilar vet jag inte hur man fixar.


Rörljud vill man väl ha Näe, allvarligt, dessa ljud, då de är bredbandiga, bekämpas bäst med aktiv basabsorbering á la Bernt. 125 H och uppåt tas hand om med flödesresistorer (markskiva) som placerats tillräckligt långt ut från väggen, ju längre, desto bättre och du som inte verkar behöva bry dig om att rumsdimensionerna ändras kan med fördel placera dessa 40 cm ut från väggen, tjocklek 100 mm med luftspalt på 30 cm bakom.




Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000