HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Montera innertak, bättre akustik?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/07/25 :  12:53:56  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
När jag ändå renoverar hemma, har jag en fundering på att göra två flugor på smällen ,

Taket i vardagsrummet är sandgrängat (dvs. sprutat med pigmenterat spackel) och det är nu efter 37 år dags att göra något åt det men att måla ett grängat tak som aldrig varit målat är inte lätt vet jag både av egen och andras erfarenhet.

Därför tänkte jag komma runt detta genom att montera ett innertak för att samtidigt dämpa rummet lite grann, min förhoppning är att det dels absorberar ljud från min lägenhet likväl som att det kanske dämpar en del ljud från grannarna.

Jag bor högst upp, och det är ett betongtak jag har.
Har någon här gjort en liknande installation?

Vad är bäst ur akustisk synpunkt? Det estetiska är av mindre vikt än det akustiska för min del

Tacksam för alla tips, ideér, glada tillrop,

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/25 :  14:00:38  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Jag har fått bra resultat med att montera ett spontat paneltak på 45x45reglar och vanlig mineralull som isolering mellan betong och panel. Det ger en mycket trevligare klang i rummet. Du behöver dessutom inte förklara varför det ser ut som det gör när du har besök

Tipset fick jag ursprungligen från Tunemalms akustik.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/07/25 :  18:49:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har fått innertak från ett kontor som jag monterat hemma med väldigt bra resultat. Det är tunna pressade och målade skivor av mineralull som jag monterat med distans till det riktiga taket för att öka effektiviteten.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000