HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kapello - riaa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/08/23 :  09:58:22  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Ni som följer våra andra trådar kommer att känna igen såväl verkstad som aktörer i denna tråd. Ni kommer också att känna igen designen på apparaten. I detta fall, externt riaa-steg till Kapellon.


Apparatlådan kom i samma försändelse som lådan till Donovan. Här i ett mindre (och gulligare) utförande.


Gallret av.

Till riaat ska också en extern nätdel byggas. Vi väntar på en lite enklare låda till denna. Alla komponenter som behövs för att bygga detta riaa med nätdel, har vi redan.

När Jörgen slutar upp med sitt transistorsnedsteg ska detta bygge påbörjas. Mer om hans återfall till transistorteknik i Donovan-tråden.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/05 :  21:25:48  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Jörgen har påbörjat arbetet med riaa:t. Det kommer dock att bli trångt i den lilla lådan.


Ett par RCA-kontakter.


Lådan från insidan.


De här komponenterna och en massa kabel ska in i lådan.


I dessa två lådor ska en varsin extern nätdel byggas.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/06 :  20:00:11  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Nädu, Eric! Här råder inte brist på vare sig projekt eller idéer.

Jag gjorde iordning en låda till den externa nätdelen idag.


Den blir helt i aluminium. En borstad variant som är väldigt trevlig.


Här ligger stora delar av nätdelen som ska sättas in i lådan. Det verkar kunna bli lite trångt även i denna låda så vi ska möblera om lite innan vi sätter i komponenterna.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2009/09/06 :  23:06:38  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Det ser ut som en nätdel till en EL84pp mono häck med toroid trafo.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/07 :  07:30:58  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Här har den suttit.


/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/08 :  21:13:45  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Vi fortsätter att färdigställa nätdelen. Jag har gjort en likadan låda till under kvällen. Om sanningen ska fram så har jag även gjort den första lådan som nätdelen byggs i. Eventuellt överger vi tanken med att bygga själva riaa:t i den lilla svarta lådan. Den blir nog tyvärr för liten.


Jörgen har satt dit en drossel.

Sedan går allting fort. Han bygger och bygger. Jag har lite annat för mig och plötsligt är han färdig med nätdelen sånär som på bakstycket.





Nu återstår bara bakstycket med anslutningar och strömbrytare. På torsdag ska jag åka till Karlstad och köpa nätbrunn till nätdelen. Sedan går det att prova den.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/13 :  09:03:56  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Jörgen färdigställde baksidan till nätdelen.


Det är tänkt att likspänningen ska tas ut via en 4-polig Speakonkontakt.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/14 :  21:33:45  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Då var det dags för själva riaa:t. Jörgen tog nästa aluminiumlåda och satte dit rörsocklar.


Det är ju roligt att se hur det kommer att se ut när det är färdigt.

Sedan tog han itu med komponenterna till innanmätet.


Lödlist med komponenter. Det var ju för väl att vi övergav tanken med de små svarta lådorna som vi beställde.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/09/14 :  22:18:00  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Ser ut att bli ett stiligt bygge. Ett schema på vad du bygger vore intressant.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/14 :  23:05:02  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Ska höra med Jörgen om han kan renrita ett schema. Vi är lite försiktiga med att lägga ut scheman än så länge. Vi vill gärna prova så att det låter bra först. När vi lade ut schema förra gången fick vi så tråkig respons så att vi höll på att tröttna på fortsätta med den bildtråden.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/16 :  15:39:01  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Är det någon som brukar använda Speakonkontakter för likspänning på det sättet vi har tänkt?

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/17 :  21:18:18  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Låt mig stolt få presentera:

Kapello-riia


Riia:t är färdigt och det låter underbart! Det glittrar, basar och berör trots medioker grammofon med slak rem.

Jörgen har gjort det igen!


Från ovan.


Baksidan


Interiören hann jag inte ens med att fotografera. Bygget av riia:t har gått jättefort och skett på tider då jag inte haft möjlighet att övervaka arbetet. :wink:

Jag lyssnade på det idag och det lät direkt som en färdig produkt. Inget brus, inget brum och ingenting som störde.

Nu blir det ett litet uppehåll i denna tråd tills jag börjar bygga mitt riia. Då går bygget i slow-motion och då blir det mera bilder från interiören.

Vi ska ta upp frågan om att publicera schemat också. Vi har dålig erfarenhet av att göra detta, tyvärr. Schema kan däremot gärna delas ut till den som kommer hit och lyssnar.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Eddie on 2009/09/17 23:03:20
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/09/17 :  22:37:31  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ett sådant skulle jag kunna tänka mig att ha.
Har jag missat om det är ett MM eller MC riaa?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/17 :  22:57:27  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Det är MM.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2009/09/18 :  07:49:11  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Imponerande Eddie och Jörgen
Ett RIAA är inte det lättaste att konstruera och bygga
Bra gjort !
Måste ta mig i kragen och åka upp till Kappellet någon dag och lyssna

quote:
Vi ska ta upp frågan om att publicera schemat också. Vi har dålig erfarenhet av att göra detta, tyvärr. Schema kan däremot gärna delas ut till den som kommer hit och lyssnar


Om du vill Eddie så skicka en handskiss så ritar jag upp det i Eagle åt er

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/09/18 07:50:11
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/09/18 :  10:33:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Eddie du har faktiskt glömt att berätta vilka rör ni använder till ert grammofonförstärkare.

Jag skissar själv på en grammofonförstärkare men det ter sig väldigt enkel om man jämför med en förstärkare men det är helt andra saker som man måste få till innan man är klar.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/18 :  18:09:32  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Tackar för erbjudandet, Pix. det kan nog bli så att du får rita upp både riia och Kapello om du skulle ha lust.

Bubbel: Jag ska höra med Jörgen om rören. Jag har helt glömt bort att nämna det men bygget har också gått så himla fort.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/09/18 :  18:22:06  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Vågar man fråga varför det blev MM istället för MC?


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/09/18 :  18:51:38  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Bra jobbat, Eddie och Jörgen .

Ser fram i mot ett schema, bry er inte om negativ input angående schemabeskrivning, det viktiga är att konstruktionen funkar och att ni är nöjda, synpunkter finns det ju alltid gott om .....

B-200, MM är underskattat , fungerar alldeles fint i 99% av fallen....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2009/09/18 :  19:15:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ett MM steg med 1:10 MC-trafo, ger ju 20dB tillskott
Så det är ju väldigt enkelt och flexibelt om man senare vill gå över till MC
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/09/18 :  19:26:48  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag vet PG. Håller nästan med, på senare åren har MM blivit riktigt bra men jag bytar inte bort min MC mot en MM ännu.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/18 :  19:44:14  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Både jag och Jörgen har MM i våra nuvarande system. Det är skälet. Jag har ringt Jörgen men inte fått tag på honom. Så fort jag får kontakt, ska ni få veta vilka rör som sitter i lådan.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/18 :  20:03:13  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Rören är två stycken ECC83 och två stycken ECC82. Handritat schema kommer.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000