HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pabos hornbygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/08/30 :  09:59:06  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Nu har jag kommit en bit på mitt bygge och ville därför visa lite bilder.

Det är viktigt att membranytan på basen är ungefär lika stor som munnen på hornet. Delningsfrekvensen skall läggas vid frekvensen där spridningen hos basen är samma som hos hornet. Därmed fås att för att kunna dela riktigt långt ner (500Hz som i JBL Everest) måste man acceptera en stor spridningsvinkel samt stora basar. I mitt fall kommer det troligtvis bli runt 1600Hz men det får mätningar utvisa.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/08/30 :  10:05:30  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Elementen jag fastnade för är 18 Sounds NSD1095N (1" Driver) i kombo med 18 Sounds XT1086 horn. Som bas blev det Beymas SM112/N (12") som skall kunna spela ner till 45Hz med lådan avstämd med lågt Q.


Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/08/30 :  10:07:42  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply




Hornet har en egenresonans vid några kHz som jag måste dämpa. Jag planerar att göra det med bitumenfolie.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/08/30 :  10:10:14  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Jag skall poängtera att detta bygge är för att testa hur det låter. Lådorna görs därför ganska primitiva med cirkelsåg, sticksåg och fräs som verktyg.




Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/08/30 :  10:11:43  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Separat kammare för hornet samt ett stag för stabilitet.


Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/30 :  10:42:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det ser riktigt fint ut!
Intressanta element. Jag gillar ju PA-stuff, så detta är helt i min smak. Den basen tror jag du kan få betydligt djupare bas ur än bara 45 Hz, bara du frångår basreflex-träsket.
En MLTL låda skulle nog funka finfint.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/08/30 :  11:25:05  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
MLTL? Misstänker att det har med transmission line att göra? Berätta gärna mer! :)

Min tanke är att göra passiva delningsfilter till att börja med för att senare köra dem aktivt. På så sätt kan jag rätta till verkningsgradsvariationer i elementens verkningsområde. Dock måste basen spela hela vägen upp till 2kHz utan berg och dalbanor.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/30 :  15:23:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Spännande! Jag är riktigt nyfiken på det hornet, och drivern för den delen Ett tips till delningsfiltret är att sätta ett lågohmigt motstånd parallellt med drivern (och ett i serie före denna...) för att jämna ut dess impedansförlopp. Det underlättar delningsfilterkonstruktionen betydligt.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/08/30 :  18:08:32  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
PetterPersson

Jag har faktiskt funderat lite just på att jämna ut impedansen. Man måste ju dämpa bort ca 15dB i mellanregistret medan vid 20kHz ingenting. Det innebär att impedansen vid 2kHz kommer att vara ca 30ohm medan vid 20kHz ca 8ohm. Så för delningsfiltrets skull bör man nog jämna ut det men vi får se vad vi kan göra.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/30 :  18:18:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, jag stod inför samma problem när jag skulle göra ett filter till Andréns "The Boris" (8" PA-bas och 1"-driver+horn, 1500 Hz). Diskantfiltret blev:




Du kommer nog få ett liknande upplägg men andra värden skulle jag tro
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/08/30 :  19:53:51  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Det som är lite dumt är att impedansen som filtret ser sjunker med nära -6dB per oktav. tack vare C1031. Det innebär ju i praktiken att om man gör ett 2a ordningens filter så blir det i praktiken ett 1a ordningens? Lite jobbigt. Bättre att driva aktivt då men jag tänker dock göra kompenseringen passivt annars blir den väldigt bruskänslig. Jag skall titta på The Boris, kul med fler hornbyggen :)

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/30 :  20:22:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Det som är lite dumt är att impedansen som filtret ser sjunker med nära -6dB per oktav. tack vare C1031. Det innebär ju i praktiken att om man gör ett 2a ordningens filter så blir det i praktiken ett 1a ordningens? Lite jobbigt


Nja, R1031 ser till att filtret är 12 dB/oktav under 1500 Hz och C1031 fixar eq 6 dB/oktav vid höga frekvenser.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/08/30 :  21:43:28  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
MLTL? Misstänker att det har med transmission line att göra? Berätta gärna mer! :)

Inte för att jag är expert, tvärt om (glad nybörjare ) men jag fick själv det här tipset nyss som åtminstone var matnyttigt för mig.
http://www.t-linespeakers.org/design/MJK-for-dummies/index.html

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/08/30 21:44:07
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/08/31 :  08:55:40  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
PetterPersson

quote:
Nja, R1031 ser till att filtret är 12 dB/oktav under 1500 Hz och C1031 fixar eq 6 dB/oktav vid höga frekvenser.


Jo, men jag menade att lasten som 12dB filtret ser har en impedans som minskar med ökad frekvens. Men vid närmare eftertanke påverkar det inte delningen eftersom själva filtret redan i princip är overksamt då C1031 börjar verka.

Mitt filter kommer säkert se ut ungefär som ditt :)

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/31 :  11:03:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
MLTL? Misstänker att det har med transmission line att göra? Berätta gärna mer! :)


Jag måste installera ett defekt konsumentOS så att jag kan köra Hornresp. Det borde dyka upp en hornresp-sim inom kort.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/31 :  14:09:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply






Detta är min version av en MLTL för dina Beymor. Det borde göra det lätt att skapa en vanlig golvstående högtalare. Baselementet Hamnar med centrum ca 63 cm upp från golvet och diskanthornet borde då hamna ca 90 cm upp från golvet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/31 :  14:11:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Här är en länk till Bob Brines sida. Han bygger bra MLTL-högtalare. De borde ge en bild av den allmänna layouten och konstruktionen.

http://www.geocities.com/rbrines1/
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/08/31 :  17:33:39  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Circlomanen

Tack så mycket! Så, detta är vad själva hornet kan göra och sedan kommer elementet direktstråla också förstås? Skall jag då stoppa in en massa dämpmaterial för att bli av med allt ovan 100Hz?

Nu har jag ju redan byggt basreflexlådorna men jag blir faktiskt sugen på att testa detta. Hur är transientsvar jämfört med basreflex?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/31 :  19:34:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Noopedope.
Detta är den totala outputten från port och element. Det kan behövas en liten mängd dämpning, men fyll den inte bara. Allt stök över 300 är artefakter från en orealistisk matematisk modell. Du behöver inte dämpa nått för att bli av med de simulerade peakarna, mem kanske lite från resonanser mellan väggarna i lådan.
Jag vill gärna klä väggarna i lådan med en tjock ryamatta. Jag tror att det bli en optimal dämpning av lådan utan att dämpningen förstör glädjen och den inneboende ljud-gevfulen.

Kör gärna med en trapeziod lådan, precis som du gör nu. Det gör underverk när det gäller lådans negativa bidrag.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/08/31 :  20:17:59  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Men då måste jag ha ett horn som spelar ner till 1000Hz ca. Låter som något för framtiden. Hur kommer det sig att elementet slutar spela redan vid 1000Hz i en transmission line?

Jag kan tyvärr inte tolka din spread sheet men du får gärna förklara.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/09/05 :  17:28:11  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Nu har jag kommit lite längre.

Själva hornet är ju i aluminium och dess egenresonans är högfrekvent och odämpad. Jag valde därför att klistra på bitumenfolie.



Effekten är väldigt bra. Istället för "pliiiing" låter det "tock".

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/09/05 :  17:30:16  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Jag testade också att göra samma sak på själva lådan.



Men jag tycker inte att jag hör någon skillnad. Men nu sitter de där i alla fall.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/09/05 :  17:33:29  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Här har jag sågat ut hålen i baffeln och limmat dit densamma på resten av lådan.



Jag är riktigt nöjd med formen. Inser dock hur mycket snyggare det hade varit att luta locket neråt/bakåt. Min lättja stoppade mig från att såga de komplicerade vinklarna. Nästa gång så.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/09/05 :  21:02:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Konstiga vinklar kan man inte få för mycket av

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2009/09/06 :  17:55:47  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Finns här nån som kan råda mig om vilket spackel jag skall använda på MDF? Jag är rädd att man inte kan använda vad som helst.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/09/06 :  18:18:03  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
2komponents polyesterspackel, finns bland annat på biltema. Låt det dock krypa ordentligt innan lack.

Stiligt bygge för övrigt, kommer nog spela riktigt gott :)
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000