HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 en söndag i med klåda i fingrarna..Lite uppdaterad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2009/08/30 :  22:27:05  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
Och lite för mycket prylar i garderoben..
Efter ett besök i den kungliga huvudstaden och en "titt in" hos våran hovleverantör, hifikit, hade jag ett par fina små trattar liggande i "högen av så mycket att göra men ingen tid att göra det på".

Peerless P830986
Typ: Bredband
Membranstorlek: 3 Tum
Membrantyp: Polypropylen
Impedans : 8 Ohm
Frekvensomfång : 50-20000 Hz
Effekt: 80 W
Känslighet: 84.2 dB/SPL
Resonansfrekvens: 83.8 Hz
Vas: 1.8 L
Qts: 0.59
Rek. delningsfrekvens: --------
Yttermått: 77x77 mm
Monteringshål: Ø 72 mm
Vikt: 0.21 Kg






80 watt men .. materialet sa att det bara tålde 60.. så jag får nog vara försiktig med hur hårt jag pumpar dem..





Hålsåg fram och jag tror att detta projekt har varit det minst skräpiga någonsin.. Bara lite plast skräp till skillnad från det vanliga att behöva dammsuga hela lyan från mdf-damm..



och resultatet...





och.. jag är förvånad.. Men det låter bra.. Lite basfattigt men helt ok som närfältshögtalare. Lite inspelning kommer nog att få konerna att röra sig lite bättre men överlag så är jag nöjd över ljudet efter ca 45mins "snickrande"
pris på allt 600spänn..

Nästa steg är kanske att bygga en fin subb till dem eller en basreflexlösning i någon fin låda..
Slut frågor???
**************

Tog fram ett par 7liters lådor jag fått för att testa dem i basreflex.
Enl. mina beräkningar ska de spela bäst i 6.5
men med en 10hz avstämning ovanför rekommenderad (65 ist för 55)
får jag en puckel som verkar kompensera för avrullningen under hundra
hz. Ska jaga ifatt ett längre basreflexrör och kapa lådan något så
får jag svart på vitt om de vill ha en mindre volym.. Men spelar gör de och det låter fortfarande jäkligt bra.. vilka underbara små element..

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"

Edited by - dadygee on 2009/09/12 00:55:31

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/30 :  22:33:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Underbar DIY-anda

Lyser den?
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2009/08/31 :  00:56:03  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
nä.. :) inte än.. men låter!

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/08/31 :  08:05:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Roligt bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/31 :  09:48:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
80 watt men .. materialet sa att det bara tålde 60.. så jag får nog vara försiktig med hur hårt jag pumpar dem..

DET är väl konstigt. Det står 250W på högtalarna men när man spelar lite musik hörs det knappt något alls.


Jättekul med annorlunda högtalaridéer.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2009/08/31 :  13:17:46  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Och in med en sådan där lysdiod som byter färg o så har vi gjort oss en disco-kula
Roligt med annorlunda lådor.
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2009/08/31 :  15:22:31  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
tackar för alla kommentarer... Lysdioder... hm.. På väg in

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/31 :  15:36:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ett kul bygge!

Jag tror att denna bredbandare är ett trevligt alternativ för den som vill ha bakhögtalare i multikanalsuppställning och kan tänka sig 2-3 stycken per (bakre) kanal!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2009/08/31 :  22:36:29  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
Ja som bakre högtalare eller 2.1 system är de nog perfekta om man inte bygger en basreflexlösning. Just nu är det slutet och fullpackat med dämpull, helt delningsfilterfritt och än har jag inte labbat med dämpning av lådan/bollarna. Men så roligt att de låter så bra från bröjan utan något meck..

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000