HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Björne bygger en trevägs låda
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/09/11 :  08:49:44  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Jag hade ju tänkt börja med lite bilder och den vanliga lilla gissningsleken på vad det är jag ska bygga, men vi får ta lite omvänd ordning. Jag har nämligen lite problem och frågor. Bilder får komma lite senare.

Detta är då mitt första högtalarbygge så allting är ju inte solklart. Fräsning till exempel. Köpte en fräs (billigaste gröna Bosch)i samband med att jag hämtade tillsågad mdf. Nu har jag under ett par kvällar testat fräsning och lyckades fräsa ett runt spår som blev riktigt bra i går, men inte djupt nog. Jag har fäst en 19mm mdf bit under fräsen
för att ha nått att göra hål i, men fräs elendet kan ju inte fäsa 19 + 19 mm. Tänkte då att frässtålet satt för långt inskjutet (enligt manualen ska man skjuta in stålet så långt det går) BIG Problem, jag får inte loss stålet, sitter som gjutet trots lossad chuckmutter. Vad göra? Jag använde poligrip och hammare men det hände nada. Nån spray, kan det hjälpa?

Tacksam för tips.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/11 :  09:55:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ta en 6mm plywoodskiva istället!
Jag fräser från båda sidorna. Eftersom man måste knacka bort det sista får man inga urslag om man gör så.
Se också till att ha ett hack så du kan göra en nedfräsning av högtalaren.

Lossa frässtål???!!! Värma?? Nä kyla ska det nog vara men hur? Vicka, jucka, akta stålet, akta fingrarna.
Go to Top of Page

Mixon1
Member

65 Posts

Posted - 2009/09/11 :  11:10:31  Show Profile Send Mixon1 a Private Message  Reply
Sitter frässtålet fast??
Det ska räcka med att lossa muttern något varv tills det går trögt, sen lossar man ytterligare på muttern, så ska spännchucken "följa med" ut, så att säga, och släppa greppet om skaftet.

Om du nu inte lyckats lossa på spännhylsan från muttern (skall sitta ihop), när du monterade frässtålet, och sedan dragit ihop det, -då kan det bli svårt att lossa... Möjligen kan du gänga på muttern löst, och försiktigt knacka på sidan av muttern med en mässingsklubba el. d.

Hoppas det löser sig!

Mvh Mixon1/Michael

DIY 4 ever

http://www.minhembio.com/Mixon1/143779#291849
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/09/11 :  12:36:51  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
6mm playwood alltså, ska försöka få tag i det. Och fräsa från båda sidor borde ju funka om man har ett genomgående centrumål, bra tips!

"Om du nu inte lyckats lossa på spännhylsan från muttern (skall sitta ihop)" Jag är inte säker på att jag hajjar, men jag har inte haft bort muttern. Jag ska prov med lite 556 eller dylig. Kylspray kanske kan vara nått, då krymper ju metallen.
Go to Top of Page

Mixon1
Member

65 Posts

Posted - 2009/09/11 :  15:24:25  Show Profile Send Mixon1 a Private Message  Reply
Aj! Olycklig formulering!
"Om du nu inte lyckats lossa på spännhylsan från muttern (skall sitta ihop)"

Jag menade om du råkat separera spännhylsan ifrån muttern, innan du drog åt muttern "utanpå" spännhylsan vilket gör att när du försöker lossa frässtålet, sitter spännhylsan och frässtålet kvar i maskinen.

Muttern och spännhylsan är en enhet, som normalt hänger samman genom en kant inuti muttern, med motsvarande urtag i spännhylsan, för att spännhylsan ska följa med ut, när muttern lossas.

Jag hoppas att jag lyckats förtydliga detta.

Ps/
Jag tittade på Bosch's hemsida och det verkar som de har en annan lösning på sina chuckar, än den som jag beskriver. Själv har jag Metabo, och den har den beskrivna konstruktionen ovan.
Bosch spännhylsa ser inte ut som den har någon kant som "drar med sig" spännhylsan ut. Undrar hur det är tänkt att funka??
/Ds

Mvh Mixon1/Michael

DIY 4 ever

http://www.minhembio.com/Mixon1/143779#291849
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2009/09/11 :  15:38:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är inte fästet koniskt,som muttern spänner ihop när man drar åt.Vet den har fastnat åt mig några ggr,då har det varit nåt klegg på axeln,jag har lossat på muttern och vickat och försökt snurra på fräsen för hand till slut har den gett med sig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/09/11 :  19:43:46  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Har varit och sprayat med nån 556 liknande spary som jag glömt vad det hette, får stå över natt och dra.
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/09/11 :  19:57:06  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Som utlovat kommer här en bild.





De tre vise.. öhh. Elemnten till ena lådan. Alla från Seas.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/09/11 :  20:03:26  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
sitter muttern o hyllsan fast på frässtålet kan du knacka på sidan på stålet med nått så ska det släppa.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/09/12 :  14:35:23  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Sådär ja! dagens fräsövningar vart succé. Stålet kom loss rätt så lätt idag så sprayen måste gjort lite nytta, eller så var jag klantig i torsdags. 6mm playwood funkade fint som fräsjigg, så nu har jag provfräst basreflexhålet.

En fråga, hur mycket bygger Hifikits tätningslist? Så jag vet hur djup försäkningen behöver vara.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2009/09/12 :  14:55:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
En fråga, hur mycket bygger Hifikits tätningslist?

Skulle tro att den i ihopklämt läge bygger ca 0,5 -1 mm.
Ja snarare 0,5mm.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/09/12 :  17:05:51  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Inte särskilt mycket alltså, nästan försumbart.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2009/09/12 :  17:25:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,det är nån mjuk massa..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2009/09/13 :  13:06:39  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hmmm, ska det där bli från något från en dansk diy-konstruktör?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/09/14 :  12:28:28  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Jepp, Beat, du har ögonen med dig. Det ska bli ett par 3-way classic som Troels Gravesen konstruerat.

http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/09/14 :  15:47:09  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Häftigt!
Skynda dig jag vill se hur det blir!
Funderar på att bygga denna låda själv, den är sååååå retro.

Var finns du i Sverige??

Mvh Johan
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/09/14 :  16:20:29  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Precis, det är retrostuket som gjort mig intresserad, lite svag för JBL också.

Blir tyvärr lite lågt tempo i veckan men på lördag hoppas jag kunna bygga åtminstonde halva dagen.

Bor i Småland förresten. I Astrid Lindgrens o Karamellernas hemtrakt
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/09/14 :  17:03:08  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Bygg på bara!
jag är riktigt sugen på att se slutresultatet, sitter och räknar på elementpriser nu Var köpte du dina??
Mina gamla hemtrakter är Ingatorp inte så långt från Vimmerby.
Får man komma och lyssna när du är klar?
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/09/14 :  20:09:21  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Ingatorp!! Det är ju grannbyn. Och nog ska vi väl kunna ordna ett hembesök om jag bara får dom att spela som de ska.

Jag köpte färdigt kitt från Jantzen i Danmark, gick på 5200:- SK ink frakt. Plus en färdigsågad mdf för 700:-, så än så länge är det ingen förmögenhet.
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/09/14 :  20:12:08  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Jag hade ju en bild till.



Basreflexhålen utfrästa, jag har fräst ut för diskanterna också sedan dess.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/09/19 :  20:56:51  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Hoppas du fått byggt lite till!
Väntar på att få se hur det går
Mvh Johan
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/09/27 :  14:49:57  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Det går framåt så sakteliga, allt träsågande och fräsande klart. Jag har precis varit och limmat ihop den lilla mellanregisterlådan. Naturligtvis vart det strul, hade köpt tvingar på Jem o Fix, helt odugliga, men det löste sig ändå. Har glömt kameran när jag varit iväg och jobbat, så jag har inga nya bilder, men håll ut!
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/09/28 :  21:48:04  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Väntar andaktsfullt.
Har precis avslutat bygget av en 2vägare med SEAS element "Mimir".
Så nu vill man ta steget upp till en 3vägare kanske

Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2009/09/29 :  22:49:29  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Hej Johan,
Kan du ha bott uppe vid skidbacken, argang 1963 och gatt i Ingatorp skolan till ~4-5 klass?

@ Bjorne, H-vad eller M-lund

Mvh,
Peter

Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/09/30 :  09:02:49  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Peterbrorsson du har PM
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/10/04 :  18:10:24  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Dags att uppdatera tråden med lite ny bilder på bygget.




Här har jag limmat i hop gavlarna.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000