HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Emil prövar på Öppen Baffel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/09/16 :  14:19:44  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Efter att ha läst alla inspirerande trådar från alla här på forumet bestämde jag mig i förra veckan för att prova på att bygga ett par OB högtalare.

Macgyver var snäll nog att sälja ett par Veres Audio 12" basar som han själv kör i öppen baffel med gott resultat. Qts på 0.9 och FS på 25Hz vilket borde passa hyfsat till OB högtalare.

Har tänkt köra dessa med ett par 5" bredbandare det lutar åt Monacor SP130X/8 vilka har blivit lovordade här på forumet men vi får se.

Om någon här på forumet har några andra bredbandare som kunde passa bra i OB så är det bara att hojta till.

Eftersom jag gillar trä så gjorde jag en stomme i 19mm mdf som jag sedan klädde på sidor och front med 18mm furu.

Betsade med brun träbets och jag är mycket nöjd med resultatet.

Högtalarna kommer att delas aktivt vid vilken frekvens får tester utvisa.

Måtten är: H90 B40 D35

Här kommer lite bilder.

Framifrån


Sidovy


Bakifrån


Båda två sida vid sida.


Kommer att uppdatera mer när jag fått tag i ett passande bredbandselement då ska det testas

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:14:19  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Har du sett mitt bygge?

Jag är mycket nöjd!

http://rauna.forum24.se/rauna-about3.html

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:27:10  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Härligt Eddie, fint bygge, låter säkert mycket bra.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:42:36  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Way to go!

Varför inte testa ett par Lomo (ryska Goodmankopior) på ovansidan, låter säkert riktigt trevligt!

Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:50:42  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Tackar

Har bara sett Lomo bredbandarna i 12" versioner men dom kanske finns i mindre storlekar också?
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/16 :  20:02:28  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Ett större hål??

Tror det finns 10-tummare också men är inte säker, vet inte om det finns 8-tummare ...

Hursomhelst, lycka till!
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2009/09/16 :  20:02:58  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Lycka till med ditt!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2009/09/18 :  13:34:51  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Har du hunnit prova den i rummet?
O vilket element ska ta hand om dom andra frekvenserna?

Lycka till Emil.

Edited by - viterbi on 2009/09/18 13:35:37
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/09/18 :  15:53:58  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Har inte velat prova förrän de är färdiga men det kliar lite i fingrarna. Först hade jag tänkt Monacor SP130X/8 som kandidat för de övre frekvenserna men vi får se.

Är lite sugen på att prova tangbands bredbandselement också om det blir i detta bygget det återstår att se.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/09/21 :  20:00:27  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Hej Emil,

Riktigt fint bygge ! Utseendemässigt så ser det ut som om du hämtat en del inspiration från min 'Allemans-OB' även i diskussionen av elementval.

Nu har du byggt en U-baffel för basarna. Det ger en del saker att tänka på. Jag har simulerat ett element kallat Veres Audio 1224, förmodligen ditt element (?), i en U-baffel med mått 40 x 40 x 30 cm, ungefärligen dina mått, om jag förstått rätt.

Så här ser frekvensgången ut utan delningsfilter, det blir en kraftig dipoltopp beroende på U-längden:



med delning vid 100 Hz 12 db/oktav Linkwitz-Riley blir frekvensgången simulerat den här, mycket snyggt och fint men med effekttapp:



Som du ser kan utformningen påverka val av ytterligare element ganska avsevärt om man vill åstadkomma en enkel övergång. Om du tycker att ljudtrycket blir lågt så kan du kanske gå mot att helt enkelt kopiera 'Allemans-OB'ns mått. Det skulle ge en del effektvinst i basområdet som kan vara användbar.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/09/21 20:34:47
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/09/23 :  18:38:59  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Gud vad schysst av dig att du tog dig tid att göra en simulering Scorpion. Jag har inte brytt mig om några simuleringar utan har endast byggt dessa för test.

Dock blir jag lite orolig över toppen i frekvensgången jag hade tänkt dela vid 200Hz 18dB aktivt hur tror ni detta kommer att bli?

Har inte provlyssnat bafflarna ännu men kommer att göra ett test i början på nästa vecka när jag har samlat på mig alla prylar som behövs.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/09/25 :  22:22:22  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Precis vid 200 Hz är inte idealiskt och inte över 200 heller om man inte kan ta bort resonanseffekten. Som du ser så påverkar 1/4-vågs resonansen frekvensgången. I simuleringen delades 12 dB/oktav vid 100 och då blir den effektiva delningen ganska prick 200 Hz. Vill du dela med 18 dB så borde 120 Hz bli lagom och ge ungefär samma resultat. Men med lite effektvinst i övre basområdet.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/09/26 :  16:58:43  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Aha då ska jag nog försöka ändra delningsfrekvensen på mitt sentec EC9, jag kollade nu och filterkorten som sitter i delar vid 170Hz. Problemet är att hita schema så att jag kan ändra delningsfrekvensen.

Nästa fråga är om mina bredbandselement kommer att spela så pass lågt ner de sitter från toppen på baffeln ner till centrum av elementet 17.5 cm samt 15cm in till centrum från kanten. Enda data jag har på dessa är frekvensomfång 55-20khz samt FS på 55 hz.

Jag ska prova att koppla upp bafflarna på måndag och se vad som händer.
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2009/10/09 :  09:34:45  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Det ska finnas info på Carlssonplanet om ec9.
Där är en som har lagt upp schema.
Googlade så dök det upp.
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2009/10/09 :  10:43:16  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Det finns en tabell för frekvenser till Sentec på
http://bildarkiv.hififorum.nu/patrikf/ec9580k.jpg


Tyvärr får man inte länka men någon admin kanske kan lösa det ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000