HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Div projekt (Just nu BPA-200)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/10/15 :  00:56:43  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Måste väll lägga upp några bilder på lite små projekt jag haft för mig om någon är intresserad.

Först ut ett GainClone dock med switchad nätdel. varje sida (dvs +/-) är på 24vdc och 1,07A





Lådan är från ett gammalt dator nätagg. riktigt fint med inbyggda kylflänsar.
Saknar dock front men tanken är att det ska bli en i 4mm alu när tenta-p är över.

Andra saken ut är en DAC med CS8414 och TDA1543 från hifidiy.net. Deras mini dac.





Har dock problem med den då cs8414 inte vill funka, tror jag kan ha eldat den när jag lödde dit den men nya är påväg.
Även denna saknar front men blir likadan som ovan, 4mm alu.

Sen till det nuvarande Som jag bygger på vid sidan om remusen.

Ett BPA-200 med LM4780







Försökte få svar om vilket sätt som var det bästa när det gällde att koppla ihop korten men det var dålig med aktivitet i den tråden...

Aja det är väll det jag har än så länge. uppdatering kommer när jag hunnit nå längre.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/10/15 02:31:30

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/10/15 :  12:27:51  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Måste väll lägga upp några bilder på lite små projekt jag haft för mig om någon är intresserad

visa mer!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/10/15 :  13:28:46  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nå speciellt du vill se mer av ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/10/15 :  15:18:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Syftade på
quote:
. . . om någon är intresserad.
och det är klart att det är, på alla projekten.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/10/15 :  21:11:04  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Kul att du är igång och bygger!
Vad pluggar du förresten? Vi har ju inte setts på ett tag...

Själv klurar jag också lite på LM4780, fast som stereoförstärkare då
Funderingarna ser just nu ut såhär:



Fast alla vinklar är helt sneda för jag har varit och pillat på grid lite för mycket

Någon dag ska den snyggas till och göras klart Det är egentligen till en kompis, fast jag kanske gör en till mig med

Olle Norell
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/10/15 :  21:15:46  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Är det i Eagle man skapar sådanna vackra pcblayouter?

Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/10/15 :  21:36:50  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Japp detta är Eagle. Sen finns det mer professionella system tror jag, men eagle duger gott till mig.

Olle Norell
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/10/15 :  22:12:10  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Olle: Jag är alltid igång och bygger, dock syns kanske inte allt här.
Jag pluggar civil ingenjör, maskinteknik nu.
Är också lite sugen på en stereo modell till integrerad sak med dac, försteg och slutsteg så när du fått klart och ska etsa så kan du gärna höra av dig! :)

FForsman: Har ett GC till som jag lött ihop men det var inte så spännande då jag använde färdiga kort och en gammal Linn lk2 låda. Det blev inte så mycket DIY där.
Men när jag fått klart lite saker så blir det en diy cd med en dator cd-rom, har köpt styrkoret från ebay så det väntar på nätdel och låda. men det kommer som sagt.

Fick lite saker till bpa steget idag så kanske jag hinner löda lite i helgen om inte pluggandet tar kol på en.


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/10/15 :  22:39:15  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag kan höra av mig sen när jag börjar känna mig klar med layouten!
Efter tenta-p och så.

ps. Jag har fortfarande inte byggt klart mitt parallell/bryggade steg med LM3886

Olle Norell
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/10/16 :  01:57:38  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hehe börjar kanske bli dags att göra det snart ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/10/16 :  10:40:43  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jo precis! Men jag caddade typ klart ett kort igår:


Det är till för att ta emot vanlig obalanserad signal, buffra samt fasvända, så jag ska kunna driva slutsteget bryggkopplat

Det börjar bli dags att bygga klart, ja!

Olle Norell
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/10/20 :  02:09:53  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Någon speciell anledning till varför väljer att inte använda DRV134 tex?

Har iaf lött klart förstärkar korten nu så det återstår att bygga någon form av låda

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/10/20 :  11:43:48  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Japp, det var en diskussion på faktiskt där några tyckte att det borde gå bra, och några att det kanske funkar, men att det inte är helt optimalt.
De menade att det är både enklare och bättre att köra med vanliga opampar. En buffert och en inverterare.
Så jag gjorde det. Jag vet inte vad jag ska tro, men jag körde med opampar iallfall :)

Kretsen är opa4134, quad-versionen av opa134. Den fanns inte som hålmonterad så det blev smd.

Annars har ju peranders ett kort med DRV134:
http://www.diyaudio.com/forums/analog-line-level/150265-drv134-pcb.html


Olle Norell
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/10/20 :  16:15:27  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hemling, hur tyst får du dina Gaincloner byggda på köpekort? Går det att förnimma ett svagt sus med örat tätt intill elementet eller är det tvärtyst?

Ditt projekt med DIY CD låter kanonspännande. Något jag gärna skulle försöka med själv så småningom, under förutsättning att jag lyckas med det lilla gainclone-projektet jag håller på med just nu förstås. Håll oss gärna uppdaterade.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/10/29 :  23:09:50  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nja ett svagt sus hörs om man håller örat emot. men jag har ju dock mycket "skit" inkopplat i samma uttag. dvs dator, lödkolv osv.

Har tyvärr inte blivit så mycket gjort eftersom jag ligger utslagen i en hemsk förkylning just nu. jag tänkte ju försöka bli klar innan diy mässan, men vi får väll se hur det går...

Aja uppdateringar kommer när det hänt nå mer.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/09 :  00:35:44  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu har det äntligen hänt lite mer på mitt bygge

Lådan är nästan klar som ni ser nedan och sen har lite andra saker börjat ta plats. Trafona är på 2x12v 400VA som är seriekopplade så varje ger 24v,
kondingarna i mitten är på 80000uF och dom mindre på sidorna är på 10000uF.

Måste dock fråga en sak, vad har ni för tips när det gäller isolera lm4780 från kylflänsarna ?
Finns ju silikonduk på elfa men då måste man ju köpa ett ark och jag behövde ju bara en liten bit.. Finns det nå annat bra som funkar ?

Och en liten bild


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/11/09 01:32:11
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/11/09 :  16:10:46  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Tjena

Jag vet inte hur bra eller effektivt det är men......

Jag har kört med så kallad "bakduk". Det är en silikonbaserad värmetålig tunn duk som används istället för bakpapper..

Det är hur som helst väldigt billigt :)

Har för mig jag och kmj delade på en stor duk och betalade ca: 50:-

PM,a din adress så postar jag 4 bitar som passar till lm4780 så får du testa..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/12 :  21:37:28  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu är steget färdigt! Dock inte röktestat det ännu, har inte något att lägga mellan trissor och kylare, men det kommer (tack Zei! )

Någon som har nå tips vad man kan använda emellan bara för att testa? Hade varit kul att kunna prova det innan jag åker till Uppsala i morgon

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/11/13 :  07:57:32  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Du kan väl köra ett kort tag utan kylning? Om det blir för varmt så har väl chippen autoavstängning likt 3875orna?

Isolera kylflänsarna istället, chippet behöver inte vara isolerat från kylflänsen om den (flänsen) istället är isolerad från andra ledande föremål, så som chassi. Tror jag.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/16 :  20:10:12  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hade ju med detta steg på mässan och det var nog tur jag inte testade det..

Nu har jag testat och korten spelar bra för sig men när jag kopplar in drv134 kretsarna så skiter det sig
Får massa dc spänning på utgångarna då..
Har kopplar efter detta schema.


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/16 :  23:05:08  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu spelar det för fullt!

Kopplade enl. alt 3 från http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76658&SearchTerms=bpa
Hade ett par små 1:1 10k trafos som funkar. frågan är nu: Är det ett bra alternativ eller ska jag ta och se efter nå bättre ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/11/17 :  11:38:50  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Kul kul.. grattis!

Kan vi få lite bilder och fler intryck tack ..?


Signatur..
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/17 :  15:50:14  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Jo bilder kommer senare.

Tror dock att små traforna jag hade inte lämpade sig speciellt bra, har ingen dynamik över huvudtaget
Får försöka lösa det på något annat sätt. kanske olles kort ? har ju ett par opa4134 liggande.

Andra förslag?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/11/17 :  16:12:19  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Kan du inte rita upp hur du kopplade ihop allt med DRV kortet..

Det borde nämligen fungera juh..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/18 :  19:13:43  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Dåså, så här är drv kortet kopplat, +/- spänning in på ben 5,6


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/11/19 :  08:56:17  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Finns någon ritning på hur "allt" är ihopkopplat?

Hur mycket DC får du och är det samma på båda kanaler?

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000