HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Signalkabel med lackad koppartråd?! Hmmm...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/10/25 :  10:41:14  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
vad gör man en lördag kväll om man är ensam hemma, jo man tar fram knep och knåp lådan med smått och gott, där hittade jag lackad koppartråd (1mm) och några neutrik rca kontakter...

Av detta kan man ju göra några snygga sladdar... Fram med lödkolven!
kanske kopiera ANTI-CABLES rca sladd....?!



Fast jag vill ha lite med stabilitet på kabeln, så jag gör mina med 4 kablar, 2 plus och 2 minus... Lite jobbigare att jobba med men va fan...

Efter någon timma var jag klar, dock så hade jag inte nån multimeter hemma så jag kan kontrollmäta dom innan dom kopplas in... Så dom är ospelade än så länge....









Blev ganska bra måste jag säga... Kanske ska prova och göra någon balanserad variant och kanske en högtalarkabel oxå....

Hoppas detta kan motivera andra att knåpa lite i höstmörkret!

Edited by - softishman on 2009/10/25 20:31:01

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/10/25 :  10:49:05  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Hallå... nyfiken på hur det ser ut och spelar.

Du stoppar in länken till bilderna mellan taggarna, det finns mera info i FAQ.
http://www.hififorum.nu/forum/faq.asp

Mvh / Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/25 :  10:57:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply


Bildens adress: http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29700000-29709999/640x480/29705871.jpg?0

- Högerklicka på bilden och välj "Kopiera bildadress"
- Klistra in i din post
- Markera texten du nyss klistrat in
- Klicka på Tavlan höger om "Format", Där du även kan välja att quota, fet, stil, färg osv...
- Klart

Om du inte kan välja "Kopiera Bildadress" väljer du egenskaper, då dyker bildens namn upp. Kopiera den istället

Edited by - PetterPersson on 2009/10/25 10:58:47
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/25 :  11:00:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Snyggt förresten
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/10/25 :  11:07:23  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
tack petter!

Här kommer en närbild oxå på "flätningen"...


Edited by - softishman on 2009/10/25 11:12:50
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/25 :  11:31:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ta med dem till Uppsala-mässan!
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/10/25 :  11:42:53  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
När är den? November? Det gör jag nog!
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/10/25 :  12:38:31  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Snygg

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/10/25 :  13:12:45  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Fint hantverk.
Men den skärmar tyvärr inget vidare mot yttre störningar.

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/25 :  13:29:16  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Dom blev coola! Bra jobbat!

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/25 :  13:30:05  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Dom blev coola! Bra jobbat!

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2009/10/25 :  14:57:04  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Snyggt jobbat!

Anti-cable har en något tunnare ledare till plusstiftet. Tycker du att nivån i diskanten blir lite avmattad kan du prova att byta plusledaren.

Nu är jag intresserad av lyssningsintryck.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/10/25 :  15:18:17  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
tack för alla komentarer!
Tog som sagt det jag hade hemma, 1mm lackad koppartråd...
Skulle det vara mättat i diskanten så kan jag alltid ta bort ena tråden till plusstiftet....

Nu är dom uppmätta och klara så det blir nog test senare idag eller i veckan...

Angående yttre störningar så undrar jag vad man kan göra för att motverka det? Ferrit?
Anti-Cable har inte heller något som motverkar störningar och dom verkar ju fungera...
Fundera på att lägga dom i en slang eller nått men då blir dom inte lika snygga.... Eller?!
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/10/25 :  19:26:55  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Nu spelar den för fullt... Tycker det låter bra, jämför med en gammal no-name sladd som fungerat som extra slagg ibland...
Med tanke på priset så är det ett fynd!!! ;-)
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/10/26 :  23:28:06  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Snyggt!

Jag har kört klonade Anti-Cables ett bra tag nu (d.v.s. emaljerad koppartråd + Neutrikkontakter). Funkar alldeles utmärkt (förutom mina dåliga lödningar dårå' ...).

När jag satte ihop dem så kom jag fram till att signalkabeln skall vara ca 28 eller 29 AWG (= någonstans mellan ca 0,321 och 0,286 mm diameter/0,0804 och 0,0646 mm2 area) och att den spirallindade returen skall vara ca 17 AWG (1,150 mm diameter/1,0400 mm2 area). Här är några (gamla) bilder (när jag hade lindat in signaldelen i bomull, den är borta nu ...).






Johan

PS. Det tar några hundra timmar innan kablarna låter som de skall ...

Länkar:
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=41863.0
http://www.tnt-audio.com/clinica/awg_e.html

Edited by - Jolojl on 2009/10/27 08:00:31
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/10/27 :  11:52:08  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Så du gjorde dom med en ledare till varje... hur vet man vilken area som är bäst till dom olika ledarna? Så plusen ska vara ca1/3 av minus ledaren? Varför? Många andra kablar har ju lika ledare till båda?!

Funderar på att göra högtalarkablar oxå i samma stil, hur ska dom vara dimensionerade då? Och varför?
Jag funderade på att göra dom med en ledare till varje (går åt så mycket kabel annars) så dom blir singelwire-singelwire och ev ett par jumpers...

För- och nackdelar?!

tar det så lång tid innan dom blir "inspelade"?
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/10/27 :  18:39:00  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
quote:
Så du gjorde dom med en ledare till varje... hur vet man vilken area som är bäst till dom olika ledarna? Så plusen ska vara ca1/3 av minus ledaren? Varför? Många andra kablar har ju lika ledare till båda?!


När jag gjorde mina var målet att göra en så nära klon som möjligt på de originalkablar jag hade. Därför blev det de måtten på kablarna. Jag hade inga ambitioner att göra en egen design eftersom jag var så pass nöjd, och jag litade på Paul Speltz när han skrev någonstans att han hade testat sig fram. Du får säkert svar om du mejlar honom (http://www.anticables.com/contact.html).

quote:
Funderar på att göra högtalarkablar oxå i samma stil, hur ska dom vara dimensionerade då? Och varför?
Jag funderade på att göra dom med en ledare till varje (går åt så mycket kabel annars) så dom blir singelwire-singelwire och ev ett par jumpers...


Har haft sådana (både original och egengjorda (men då efter Svalanders tips)) och de funkar alldeles utmärkt! När jag tvingades öka längden på kablarna så funkade de inte med min dåvarande stärkare (och jag gjorde då andra kablar), men testa, de funkar säkert bra (de är, enligt hemsidan 12 AWG (=2,050 mm i diameter/3,310 mm2 area)!

quote:
tar det så lång tid innan dom blir "inspelade"?


Jag tyckte det men jag brukar också skriva så för att man inte skall förkasta något innan det är inspelat ordentligt ... Du får bedöma själv ...

Edited by - Jolojl on 2009/10/27 18:40:25
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/10/27 :  19:20:17  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Ok, tack för dom svaren! Tråden jag har är på ca 1mm i diameter så då kan jag köra med dubbla trådar till högtalaren så kommer jag upp i samma som Anti Cables... Ska bli kul att prova och lyssna på sen... Nu fattas det bara 10 m till så....
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/10/27 :  21:50:53  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Du vill nog få upp arean på ledarna lite granna om du gör en högtalarkabel. Annars kommer kabeln att bidra med en signifikant serieresistans i kedjan och på så vis påverka tonkurvan.

Så min rekommendation, öka grovleken på koppartråden, då minskar du denna påverkan.

mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/10/28 :  10:31:53  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Tror du inte att det räcker att dubbla antalet ledare som jag tänkt?! Eller nej det påverkar ju inte resistansen i kabeln... Får väl bli något annat då...
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/10/28 :  11:25:49  Show Profile Send primpa a Private Message  Reply
Jo det påverkar resistansen,

Varje kabel har en liten resistans och då om du parallelkopplar dem så minskas den totala resistansen, enligt 1/(R1+R2...), där R1 första resistansen och R2 andra, och så vidare.

Så det borde fungera som du tänkte, med flera små ledare parallelt.

Det är tillexempel så en fler/riklig kardelig kabel fungerar, där det är många småledare.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/10/28 :  13:59:05  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Det här kanske kan vara en vägledning (står på hemsidan och gäller högtalarkabeln, d.v.s. den som är ca 2,050 mm i diameter). Borde finnas specar på just den koppartråd du använder ...

quote:

Specifications

With the two wires spaced about 6-12 inches away from each other:

Resistance = 0.00318 Ohms/foot run
Inductance = 0.82uH/foot run
Capacitance = 0.002nF/foot run


With the two wires twisted 3-4 full turns per foot the specifications change to this:

Resistance = 0.00318 Ohms/foot run
Inductance = 0.30uH/foot run
Capacitance = 0.048nF/foot run



Här är lite mer info från Svalander, han kör 2 X 1 mm2 per ledare: http://www.svalander.se/shoppen/kablarkopparh.htm

Edited by - Jolojl on 2009/10/28 18:46:25
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/10/28 :  16:27:35  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Satt i helt andra tankar, klart att det blir så PRIMPA!

Dom andra siffrorna var lite intressanta!

Måste invänta 10 meter till innan högtalarkablarna kan bli klara....
Sen jävlar ska det snurras koppartråd!
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/10/28 :  19:10:11  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Fina priser han har mr svalander.... Och han tar hänsyn till riktningen oxå... Ha!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000