HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 På hifibesök hemma hos Plind
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/17 :  07:46:19  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Grymma kattbilder! Kaffet som sipprar ur maskinen ser också riktigt bra ut. Även om jag har druckit kaffe fler gånger än jag borde idag, blir jag riktigt kaffesugen när jag ser den bilden. En SanRemo maskin kanske? :-)



Tobbe har rätt, det är en LaScala "Butterly"


Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2009/12/17 :  08:46:14  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Absolut en tråd för kvalitetsprodukter...:-)

Vi har stor kaffeförbrukning i affären. Espresso serveras flitigt, och för ett tag sedan anlände vår kaffejuvel - en San Remo Treviso från en mycket trevlig och kunnig lokal leverantör. Den påminner lite om din i vissa detaljer. Börjar få kläm på den nu, kaffet blir riktigt bra - dock tycker jag du verkar leda stort vad gäller kaffeblandingen :-) Ditt kaffe ser oerhört välsmakande ut.... Man lär sig hela tiden och kul är det med kaffe hursomhelst.



Mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2009/12/17 :  09:01:33  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
Grattis till fina högtalare. men jag har en fråga
Vad är det för skiva som står framför HiFi:n
jag ser att det står Värmlands (någonting) men jag ser inte
slutet på texten.
MVH Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/17 :  09:13:49  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Kul att se en ägarskara växa.
Jag undrar ju förstås lite över invinklingen av högisarna ?






Tillbaks lite till ljudet och din undran. Provade den här uppställningen först där jag bara ersatte de gamla stativarna med MBL.
Det gick inte alls bra Stora problem med basresonanser.
Jag känner mitt rum väl och vet vilka frekvenser som brukar stöka till det. Rummet är 4,55x3,85x2,275(L,B,H)och jag spelar på längden.
De värsta baspucklarna kommer då vid 37hz och 74hz.
Det har jag rättat till med Svanås Varitunemoduler.

Nu med MBL på plats var det helt andra frekvenser som stack iväg och så kraftigt att de inte gick att tämja.
Det tog en stund innan jag förstod att det beror på att de har sidomonterade basar som ju då spelar på tvären i rummet istället för på längden som jag är van vid

Lösningen blev att vrida dem 90grader så att basarna spelar på längden. Tack vare att mellanregister och diskant är rundstrålande fungerar detta Dock tyckte jag att stapeln blev väl hög i förhållande till öronen så nu står de på sina stativ och basarna ligger ner mellan stativen.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/17 :  09:15:22  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Grattis till fina högtalare. men jag har en fråga
Vad är det för skiva som står framför HiFi:n
jag ser att det står Värmlands (någonting) men jag ser inte
slutet på texten.
MVH Revoxarn.



Det är ingen skiva utan en tidning(Lira)
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2009/12/17 :  09:46:07  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
Oj då Bortgjord!!!!!

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/17 :  15:49:57  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Ikväll blir det mätningar med XTZ-manicken
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/17 :  21:42:37  Show Profile Send plind a Private Message  Reply



Modellbeteckningen är som synes MBL 121. En 3-vägskonstruktion med rundstrålande diskant/mellanregister och dubbla 5-or i basreflexlåda avstämd till 49hz.








Diskant/mellandelen.

Edited by - plind on 2009/12/17 21:45:53
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/12/17 :  22:10:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Läckert. Vart ligger delningsfrekvenserna?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/17 :  22:15:03  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
System 3-way
Frequency range 49 Hz - 30,000 Hz
quote:
Läckert. Vart ligger delningsfrekvenserna?




Impedanz 4 #937;
SPL 2.83V/ 2p
linear max 82dB/W/m 106 dB
Crossover frequencies 600/ 3500 Hz
Linkwitz-Riley 4th order
Acoustic center 109 cm
Power handling continuous
peak power 280 W / 400 W
peak power 2200 W 2200 W 1800 W 1000 W
Woofer Double push-push 2x140 mm,5.5 inch Alu
Midrange Radial MT50,CFK (mbl)
Tweeter Radial HT37 Al, CFK (mbl)
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/12/17 :  23:10:40  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
Fräckt! Vill gärna höra lite uttlåtanden om ljudet!

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2009/12/18 :  05:37:54  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Men hur låter det då?

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/12/18 :  07:14:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Men hur låter det då?


Både jag och Plind tyckte att det var svårt att inte digga med...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/18 :  07:34:57  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Men hur låter det då?


Jo, det låter stort o fylligt med bibehållet fokus o precision jämfört de förra stativarna. Diskant/mellanregister har en god portion kropp o värme med massor av luft runt sig
Trots den låga känsligheten bjuder de på en dynamik i toppklass.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/18 :  12:03:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Läckert Peter!!
Hur mycket händer i basen då du har valt att vrida högtalarna?
Har du testat att köra med dina subar med?


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/18 :  12:42:53  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Läckert Peter!!
Hur mycket händer i basen då du har valt att vrida högtalarna?
Har du testat att köra med dina subar med?



Nu låter basen "som vanligt" dvs.resonansfrekvenserna ligger på samma ställen som förut.
Det funkar jättebra med subbarna men jag fick vända fasen på dom jämfört med de andra stativarna.
Subbarna spelar bättre bas nu när de ligger ner mellan stativhögtalarna.
4st.12:or en dryg decimeter över golvet ger bra skjuts och sätter heller inte igång rummet nämvärt Nackdelen är att det tar mer plats...
Jag har inte ändrat delningen uppåt på basarna eftersom MBL och de andra stativarna går ungefär lika djupt. Däremot har jag fått sänka nivån lite på basarna för att matcha MBL´s lägre känslighet.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/19 :  09:38:18  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


Ännu en katt som speglar sig i glansen










Råttorna är för tillfället arbetslösa.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/12/19 :  11:20:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Råttorna är för tillfället arbetslösa

Kanske lite svårt att balanser dem uppe på diskanten?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/12/19 :  11:25:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det är inte bara Plind som iakttar genom sin sökare när man går runt och plåtar...



... och är det inte levande katter som håller koll så är de av trä!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/12/19 :  11:27:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Men efter ett tag så är det ganska OK att ha en gubbe kravlande på golvet. Man kan slappna av åtminstone lite...




Så jag kunde återgå till anläggningen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/12/19 :  11:31:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det är mycket musik hemma hos Plind. Man bjuds alltid på ett blandat pottpurri.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/19 :  15:40:02  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


"När man ser det lite grann från ovan"


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/12/19 :  17:29:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Crossover frequencies 600/ 3500 Hz

600 Hz låter väldigt bra för att 5 tummarna skall sprida fullständigt perfekt! Annars hade spridningsmönstret skiljt sig åt mot dom rundstrålande mojängerna!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/20 :  21:19:57  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


Ja nu kan man glömma tekniken och hänge sig åt njutningen
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/20 :  21:33:50  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Nakenchock!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000