HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hemmabio = TH?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/27 :  21:27:21  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Fick en PS3 av familjen i julklapp!

Efter att ha provat lite film och spel under helgen har jag kommit fram till att jag behöver fixa till lite lågbasdaller för att allt ska stämma.

Mina H-bafflar funkar utsökt till musik, men till film är de helt odugliga. Explosioner syns på skärmen, men de varken hörs eller märks i rumpan - det ska det ju göra för bövelen!

Så, jag kommer osökt att tänka på ett par mindre TH för vettiga pengar. Mindre för att de ska få plats i hörnen bakom mina befintliga basar som kommer fortsätta lira musik (kanske..) och för att frugan inte vill ha in två IKEA-garderober i vardagsrummet oavsett färg.

TH måste fixa en delningsfrekvens på iaf 90hz för att de ska funka att integrera med mina paneler och de får som sagt inte bli för stora.

Hur långt kommer jag på ett 8" element? Eller ska man kliva upp på en 10" redan från början? Allt beror väl på val av element, men jag såg detta på hifikit och det verkar både prisvärt och vettigt. FS ser iaf trevligt ut...

http://www.seas.no/images/stories/prestige/pdfdatasheet/h1208_l22rn4x_p_datasheet.pdf

Känsligheten är lite låg, men de tål en hel del effekt verkar det som.

Kan man bygga nåt vettigt av dem? Hornresp och jag är fortfarande i stadiet att vi lär känna varandra (det vill säga, jag fattar inget...) så lite hjälp vore väldigt snällt!

Vad tror ni? Andra förslag på vettiga och prisvärda element tas gärna emot!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/27 :  22:50:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vill minnas att de inte passar bra i TH. Som tumregel skall man stämma av THn ca 20 - 100 % under elementets Fs.

Vad vill du ha för omfång? Hur högt spelar du film?
Är det War of the Worlds som skall avnjutas på sanslösa volymer så blir det ett par 15 tummare i THar. Mer normalt bruk utan att väggarna skall bågna så skulle jag rekomendera 2 st 6,5 tummare.
H1456 ER18RNX funkar bra tex. För mer kräm och djupare bas skulle jag rekomendera bilbasar istället. Kolla på Tom Danleys TH50. Man kan ju såklart köra med en 10 eller 12a istället.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/12/28 :  08:47:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag kör med 8-tums Peerless HDS-basar, iofs. äldre modell http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75789
men jag tror att de nya med Nomexkon också lämpar sig väl...dock får väl PP, Circlo eller ngn annan ge sin dom också----
http://tymphany.com/830869


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/28 :  09:48:37  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Tack för svaren!

Det mest kritiska med omfånget är att de måste klara en rätt hög delningsfrekvens på mellan 80-100hz pga att mina paneler rullar av rätt snabbt under ca 90hz. Ett litet glapp därimellan gör iofs inget, det ska ju inte vara för mycket överlappning.

Nedåt i frekvens så kommer dessa TH bli placerade i hörn, vilket hjälper till en hel del för lågbasen, samt att rummets förstärkning ger en del stöd. Jag skulle önska att de klarar 30-80hz ungefär. Delning sker med aktivt filter 24db/oktav för TH och sedan är det 12db/oktav för panelerna som delas runt 80hz idag.

Hjälp med val av element, simulering och en ritning skulle jag verkligen uppskatta!

Hur högt spelar jag? Ja, jag vill inte knäcka takstolarna i kåken... Hade en gång ett par Peerless XLS 10" med slavbas som matades med ett par tusen watt och de kunde verkligen få luften att dallra. Är väl ute efter ungefär samma typ av bas, men det ska inte bli obehagligt högt eller obehagligt lågt eftersom det finns barn som ska kolla film också.

Jag brukar inte spela sinnesjukt högt, utan rätt "lagom". Det viktigaste är att det låter bra och går tillräckligt djupt. Att spela 20hz i 130db är helt ointressant egentligen. Sedan är det storleken också. De ska funka att knöla in i hörnen bakom mina H-bafflar, så en max footprint på ca 30x30 är realistiskt.

Angående bilbasar så har JBL ett par trevliga 10" på hifikit som inte kostar as. De kanske kan funka?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1259

Annars 6,5" Peerless
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1211

Sitter egentligen och gissar med elementval. Vill helst hålla mig på max 1000kr per element...
Vad ska jag leta efter för att elementen ska passa i TH?

Edit:

Hittade dessa mycket intressanta förslag på Volvotreter:

Ett 38hz Tangband:

http://www.volvotreter.de/downloads/TangBand_W6-1139SC_38Hz_TH_Rev_0.pdf

Och ett 30hz av samma sort:

http://www.volvotreter.de/downloads/TangBand_W6-1139SC_Horn_Rev_1.pdf

Tonkurva för 30hz:

http://www.volvotreter.de/pics/TH/Mini-TH_SPL.jpg

För min del blir det ju lite av "åsnan vid hötappen" eftersom 38hz hornet har en bättre kurva för högre delning, men klart mindre lågbas. Iofs gör väl hörnplacering och rummets inverkan en del.
30hz har betydligt trevligare output neråt till, men de rullar av duktigt vid ca 65-70hz... Vad ska man välja egentligen?? Spånskiva är ju billigt, man kanske kan bygga en av varje?

Det ena hornet kommer stå bredvid frontarna, medan det andra kommer stå bakom lyssningsposition. Tanken då att ställa 30hz hornet bakom lyssning, dela det vid runt 50-60hz och sedan ha 38hz hornet bredvid frontarna och dela vid 80hz? Kan det funka eller köper jag mig rejäla problem då?

Möjlighet för bästa lågbas har jag bakom lyssningsposition, den subben jag har där idag delar jag lägre än den jag har framme vid frontarna och det funkar bra. Eftersom den står bakom lyssningsposition kan jag inte dela den lika högt eftersom man kan riktningsbestämma den då.

Vart hittar jag dessa Tangband i Europa så jag slipper svindyr frakt och tull+moms från USA?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2009/12/28 10:42:17
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:14:09  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Tjipp!
Jag hade tänkt att bygga 30Hz hornet!
Element köper du på Blue Planet Acoustic i Tyskland.
http://oaudio.de/advanced_search_result.php?keywords=W6&x=24&y=18

Hmm såg nu att just detta elementet verkar dom inte ha inne längre!!
Kanske köpte jag det sista??
W6-1136SC/SG, hittar inte elementet på TB hemsida heller! produceras kanske inte längre??
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:21:14  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Partsexpress.
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-832

Denna kanske skulle funka?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:27:28  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Jag vet inte exakt vad som skiljer de olika varianterna på detta element då jag inte hittat data för de gamla versionerna... Troligen skiljer inte så vansinnigt mycket... De kostar ju peanuts, så blir det galet kan man ju alltid sälja dem.

Men vad tror ni om att bygga ett 38hz och ett 30hz? Kan det vara vettigt för att få så bra kompromiss som möjligt?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:35:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Förslag: Tapetsera dem så försvinner de i hörnen, lovar!

Ett TH "tjärnar" inte lika mycket på hörnplacering som en vanlig bas. Du vinner 2-3 Hz max på djupet jfr. fristående, däremot ökar känsligheten.


Två förslag finns på ritbordet, en riktig dräpare och en något snällare.


1) The Bulldozer
Dubbla JBL 8" långslagiga basar i ett endast 29,5 cm brett horn. F3
på 19 Hz vid hörnplacering. Maximal utnivå ligger omkring 115 dB
under 35 Hz och ca 120 dB över 50 Hz fritt stående på golv. FÖr
hörnplacering ökar maximala utnivån 12 dB vid alla frekvenser.
Alltså över 125 dB vid 20 Hz per horn! Hornet utgör en väldigt snäll
last med en impedans som inte understiger 8 ohm. Peaken vid 70 Hz
dämpas lätt med lite dämpmaterial på rätt ställe.



Tonkurva





2) HighTower
Budgetvarianten, enkel Audes 8" i ett väldigt lättbyggt horn. F3 på
29 Hz vid hörnplacering. Maximal utnivå begränsas av konutslaget vid
40 Hz men är ändå imponerande med sina 107 dB. Max 115 dB vid 30 Hz,
se grå kurva. Peaken vid 100 Hz kommer inte vålla några problem.
Evenetuellt lite dämpmaterial på rätt ställe. Impedansen understiger
inte 7 Ohm.



Tonkurva







Max Output Level, fristående. För hörnplacering, öka nivån vid alla frekvenser med 12 dB.





Bygg inte för litet, du kommer ångra dig. Det finns inga små kontrabasar, av en anledning...Bas tar plats!

Edited by - PetterPersson on 2009/12/28 11:49:46
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:37:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Men vad tror ni om att bygga ett 38hz och ett 30hz? Kan det vara vettigt för att få så bra kompromiss som möjligt?


Nej! De kommer spela ur fas med varandra. På så sätt kommer du får
förstärkning vid vissa frekvenser och utsläckning vid andra.
Rekommenderas inte, i alla välmening.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:46:54  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Hightower verkar intressant!!
Vad är måtten på den??
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:48:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
I The Bulldozer får du även samma output med en http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes%20and%20Parameters/GTO1014TD.pdf

http://www.nardik.se/billjud/jbl/bas/gto1014.html
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:49:42  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Kung TH har äntrat scenen!

Bulldozern ser attans trevlig ut! Dock blir den lite välan djup kan jag tycka... Går det att skala ner Bulldozern med ett element i varje och lite mindre mått på dem? Vilka element, vad kostar de och var köper man? Ska öppningen vara ner mot golvet, eller upp mot taket? Har ryggåstak hemma och höjden vid väggen är 250cm och sedan blir det 370cm vid nock. Om jag väljer öppning mot golv, vad är ett lagom mått för distanser?

Vad tror du annars om Tangbandhornen? 30hz varianten är väl den som är mest lämplig av de två eftersom det är lågbas jag är ute efter...

Edit:

Är också intresserad av en ritning på den andra varianten, hightower. Tror nog att de kommer räcka mer än väl hemma hos mig...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2009/12/28 11:55:18
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:50:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack för att du påminde mig, hade bara glömt att lägga upp den bilden. Se ovanstående post för måtten på HighTower.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:58:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Finns fler som är duktiga, men jag hann först här Bulldozern
kan skalas ner till halva. Det som händer är då att den blir hälften
så bred, alltså ca 40 cm i botten istället för 74 cm, då
materialtjockleken fortfarande är samma. Maximala utnivån sjunkner då
med 6 dB vid alla frekvenser. Tonkurvan är typ samma.

Vilka element som används står på tonkurvegraferna. Finns att köpa här:

http://www.nardik.se/billjud/jbl/bas/gto1014.html
http://www.nardik.se/billjud/jbl/bas/gto804.html
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=291
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/28 :  12:01:51  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Är då sjukligt intresserad av nedskalad Bulldozer...

Elementen var inte farligt dyra heller!

Har du möjlighet att hjälpa till med en mer exakt ritning på nedskalad Bulldozer och kanske också även var "lämplig plats" för dämpmaterial med tanke på peaken vid 80hz?

Stooort tack på förhand!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  12:01:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Vad tror du annars om Tangbandhornen? 30hz varianten är väl den som är mest lämplig av de två eftersom det är lågbas jag är ute efter...


30-Hz-varianten har för stor svacka vid 100 Hz för att gå bra att dela.
Stor risk för missljud.

38-Hz-varianten är simulerad med för rak tonkurva för den veckningen.
Det kommer bli en bulle vid ca 60 Hz.

Synd att Tangbandbasar tål så lite effekt. 83 dB/W och 50W RMS är inte
så kul Det finns 8" TB-basar, de som Lenn Art använde, de tål väl
åtminstone 200W?!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  12:07:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Är då sjukligt intresserad av nedskalad Bulldozer...

Elementen var inte farligt dyra heller!


Så är det...

quote:
Har du möjlighet att hjälpa till med en mer exakt ritning på nedskalad Bulldozer och kanske också även var "lämplig plats" för dämpmaterial med tanke på peaken vid 80hz?


Jo, jag kan hjälpa till. Rätt ställe är lite svårt. Mätutrustning är
bra att ha, men med hjälp av andra forumfolk ska vi lyckas ro det i
land. Jag har sett exempel där en peak likt denna försvunnit helt
med bara en sträng på si så där 30 cm dämpmaterial använts.

Vi får hoppas på att asto kommer igång och mäter med dämpmaterial på
sin treveckade pipa. Den kommer ge oss vägledning.

quote:
Stooort tack på förhand!


Varsågod! Blir det bra får du bygga ett par år mig som tack för hjälpen
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/12/28 :  13:19:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
"Bulldozer" vilket namn...undrar hur T-72 varianten ser ut?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/28 :  13:35:38  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Låter lovande!

Nån mätutrustning har jag inte tillgång till ännu, men med hjälp av örat och löstagbar sida på hornet kanske man kan komma rätt långt ändå...

Ser fram emot vad vi kan göra med detta!

Edit: Kan dessa baljor spela musik också? Eller är det bara brutalbas ala hemmabio som gäller?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2009/12/28 14:29:57
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/28 :  16:34:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Kan dessa baljor spela musik också? Eller är det bara brutalbas ala hemmabio som gäller?


Jag vill säga att det enda som kommer i närheten av TH när det gäller ljudkvalitet är stora dipoler med stora PA-element.
Så om de är korrekt designade, byggda och anpassade för dina krav, miljö och smak så kan du inte få bättre bas hemma. Det finns en stor risk att du kommer att köra bara TH i fortsättningen. Dipolerna kan komma att låta trista, tunna, färgade och odynamiska i jämförelse.
Jag skulle väl generellt rekomendera PA-element för ljudkvalitets skull, men bilbasar är ett kostnadseffektivt alternativ om man vill ha djupbas till en trevlig peng. Ett par Martinsson-basar är världsklass, om man inte vill ha bas under 30 Hz.
Ett par B&C 10PS26 skulle nog ge dig både tryck, renhet, dynamik i en liten låda men med lite begränsat djup. (35 Hz) Ett par Beyma 12LX60 eller 18SOUND 12LW1400 skulle ge dig allt ovanstående men med djupet ned till ca 25 - 28 Hz.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  16:46:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Då ska vi se...

The Bulldozer 10" har arbetats fram. Det blev rätt hög kompression i halsen med 8"-varianten, så här kommer ett säkrare förslag:



Lirar ner till 19 Hz med 125 dB ljudtryck hörnplacerat. Simulerad tonkurva:




I hemmabio med extrem djupbas behövs slaglängden om man inte kan
bygga ett stort horn. Därav bilbasvalet. Största nackdelen ett TH
har är faslöptiden. Det här hornet är 5,6 meter långt. Till film och
så är det inte kritiskt, men till musik kan basen låta lite efter
pga den extra gångvägen för ljudet i hornet. Detta kan man lätt
komma undan genom att lägga delay på topparna. Bernt har gjort så
och det låter kanoners, riktigt bra timing.


Nå...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/28 :  17:01:35  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Det ser inte så dumt ut!

Blir lite större mått på djupet, men inte så farligt på bredden (som är den kritiska biten).
Dessutom blir de lite lägre vilket inte gör något.

Tror jag har möjlighet att sköta delay på både bas och toppar via min processor faktiskt...

Sedan till frågan var jag ska rikta mynningen. Uppåt eller nedåt? Mot golvet borde väl ge bästa kopplingen till rummet? Hur pass höga distanser ska man jobba med? Man kanske får labba sig fram till lämplig höjd. Dessutom måste den där 80hz puckeln lösas på nåt vänster... Kan det problemet lösas genom att man delar lägre och på så vis planar ut puckeln, eller blir det galet?

Annars ser det riktigt lovande ut och kostar inte några vansinniga pengar.

Nu fattas bara en detaljplan på vinklar och interna mått i hornet innan man kan åka till Bauhaus och handla skivor...
Viket material funkar bäst och vilken tjocklek?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/28 :  17:05:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Viket material funkar bäst och vilken tjocklek?


100 mm armerad betong.

Annars så är plywood det bästa enligt mig. I tappade horn blir det stora tryck, och plywooden är stark och styv. Både MDF och spån funkar ju såklart oxå.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/28 :  17:17:25  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
MDF är enligt mig ett rent h-e att jobba med. Dammar, suger färg, stenhårt att såga i osv osv...

Spån är fruktansvärt känsligt både för stötar och annat, det bara smular sönder och dammar lika jäkligt som MDF.

Pratar vi 18mm ply eller tjockare för detta? Snabb överslagsräkning säger mig att det kommer gå åt runt 7-9 kvadratmeter för att få ihop hornen, så jag får kolla lokala bygghandlarna och se vem som har "special price for you"...

Antar att bara limma inte räcker när vi pratar dessa ljudtryck. Petters äventyr med spikpistol verkar dock lovande. Frågan är om plyfan spricker om man drar spik i den?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/28 :  19:30:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ply kexas och limmas med vanligt Casco vitt (ute) snickarlim.
De fogarna är starkare än plywooden själv.
Spikpistol och plywood verkar läskigt. Det skulle jag inte prova.
Martinsson använder 18 mm björkplywood, och det funkar bra ihop med B&C 15TBX100 som är ett par mycket starka element. Stag är bra.
Spånplatta hade varit mitt andraval efter plywood, men då får man öka tjockleken en del. 44 mm är bra. Kör ett lager med laminerinsepoxi och 160 grams glasfiberväv, så tål ytan mycket misshandel.(oavsett matrial under)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/28 :  21:44:30  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Har provat att kexa i slöjden när jag var 12 år, det gick mycket dåligt...

Känns som att hela bygget börjar anta en rätt komplicerad metod om man ska testa sina glömda slöjdkunskaper.

Kan man köra med träplugg istället? Känns som att det blir enklare kanske?

Men jag förstår att styrkan i fogen blir extremt bra med kexning.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000