HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Vad kan man ha två st IRF3706 till?!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/30 :  15:16:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag hade tre st 3706 liggandes i lådan. Najsiga feter med 20 volt D-S spänningstålighet och maaaaaaassssssor av transkonduktans.
Jag köpte dem för några år sedan till någon form av kaskodad Circlotron eller Zen-liknande förstärkare. Men åren har gått, och jag orkar inte med en massa klass A just nu. Jag hatar all värme som måste kylas bort. Det kanske är för att jag måste betala för elen?!

Nåväl. För några veckor sedan hittade jag Elvees tråd - om vad han har döpt till - "Circlomos", vilket är en enkel pushpull klass A/B med bara N-kanals fetar i utgångsteget.
Ganska lik JLH eller Doz förstärkarna med med en vikt kaskod i drivsteget som gör att förstärkaren lätt kan köras i klass A/B eller B eller C om så skulle vilja. Förstärkaren påminner lite om några Creek-förstärkare från 1990 talet i layouten, men han har bootstrappat drivsteget för den övre feten vilket gör att förstärkaren kan svinga 37 volt med en +- 20 volt nätdel. Det är bra tycker jag.

Orginaltråd på ett Amerikanskt forum: http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/154388-its-cheap-its-n-its-dirty-its-circlomos.html

Som ni ser så har jag varit där och rotat en del. Idag är lödkolven uppvärmd för första gången på några år. Fetarna sitter på kortet och även några motstånd. Det borde vara max några timmar kvar till att en enkel primitiv version spelar här hemma. Om inte fetarna brinner upp först förståss.
Fetarna behöver ca 1,7 volt G-S för att leda ca 70 mA, vilket är trevligt. Höjer man spänningen därifrån så öppnar fetarna som ett svart hål. De är specade till 53 Siemens vid 16 volt D-S och 57 ampere.
Jämför det med en vanligare kraftig fet som tex IRFP240 som Pass älskar att använda så har den bara 6,9 Siemens vid 50 volt D-S och 12 ampere.



Det är läskiga saker på gång här hemma! Kommer förstärkaren kanske skapa ett maskhål till en annan dimension och låta Nihilantherna hålla maskhålet öppet till Xen-världen???

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/30 :  15:23:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Jag kanske bara spelade HalfLife lite för länge i natt...

Jag räknar med att få ut ca 5 - 7 watt ur förstärkaren. Det skall bli runt 19 volt spänning i nätdelen. Nätedelen skall vara enkel, så att jag behöver en konding på utgången. Det känns modernt och så, men när man leker såhär så ger det en viss säkerhetmarginal. 20 volt DC över terminalerna på mina B&C 10PS26 är inte välkommet. Jag har nätdelen liggandes, vilket såklart också påverkar valet. Detta är mer av ett test för att leka med principen. Funkar det så får jag ta fram mina stooora kylflänsar och bulta fast ett antal IRFP150 eller 260 för ett par 200 watts steg eller nått.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/30 :  19:51:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Två ledar, några zenerdioder, en 2 k multiturn pot, en BD139, en BD140 och en BC556-b har tillkommit. Det är lätt att koppla fel när man är trött och seg som en rostig Berguv.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/30 :  19:56:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
De två lite större motstånden är 3 w, 1 ohms metalfilmsmotstånd. Det skall bli 0,33 ohm så småning om, men jag börjar med 1 ohm för att det inte skall börja brinna lika lätt när jag hostar igång denna förstärkare.


Ursprungligt kretschema:



Det är Elvees förstärkarkonstruktion, men jag har ändrat den lite efter eget gottfinnande.

Edited by - Circlomanen on 2009/12/30 19:59:01
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/12/30 :  21:01:31  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Sååå.. brinner det nåt eller?

Blir det nåt lite tidigt fyrverkeri?

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/30 :  21:14:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ögonen går ihop på mig vare sig jag vill eller inte. Skall sova nu. Får löda lite mer imorgon... Det är inte mycket kvar på själva kretskortet. Skall bara snabbt rusta upp min gamla nätdel. Den behöver mer kärlek än jag trodde.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/12/30 :  21:16:32  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Behövs delar så skicka mail. .Kan ju ha nåt liggandes..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/03 :  12:42:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Det går framåt. Alla komponeneter som skall sitta på kortet sitter där.
Jag har ingen aning om de är kopplade rätt, men efter ett par tre inspektioner så kan jag inte se nått som är fel. Vi får se om det blir någon rök när jag kopplar upp den till strömförsörjningen.

Jag fattar inte hur folk bygger så snygga kretskort?!
Jag kan absolut inte planera dem i förväg. Jag har försökt, men inte lyckats. Jag satte dit de största komponeneter på prov och tyckte det så bra ut, men efter att ha tagit bort dem, lödit dit dem igen så ser det ut som en spindel på LSD har kopplat ihop dem?!

Jag skall laga lunch till barnen och mig. Får återkomma med fler uppdateringar när de sker.

quote:
Behövs delar så skicka mail. .Kan ju ha nåt liggandes..


Tack för erbjudandet Zei.
Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/03 :  12:43:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Undersidan av kortet förblir ett topphemligt område. Det skall aldrig exponeras på nätet!
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/01/03 :  13:30:05  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Hehehehe vissa gör det misstaget...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000