HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Laga gammal bandspelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/01/05 :  21:01:31  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Min Pioneer bandspelare som jag skaffat mig begagnad vid nåt tillfälle för några år sedan behöver en översyn.

Jag kommer inte ihog om den här diskussionen varit uppe tidigare & om det stämmer så kanske någon mod eller admin kan flytta mitt inlägg dit.

Jag vill att min bandspelare ska kunna spela musik igen.
Det som är felet är att jag kan spela upp ett kassettband i ca 6sek sen så stänger den bara av & ljudet är som lite svajigt.

Jag har även försökt skruva upp bandspelaren & provat med att rengöra å kolla fjädrar.
Men tyvär så hittar jag ingenting som kan vara fel.

Nästa grej är ju att motorn kanske inte går som den ska.
Är det här något som går att fixa själv eller måste man lämna in?
Varför jag köpte den här på ren chansning begagnad & rätt billigt var att den är ju vacker.
Det är en Pioneer ct-6161 ifrån mitten av 70talet.

Den gör ju ingen nytta när den bara står under min säng.
Är det någon som vet nåt om vad det kan vara?

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/01/05 :  22:44:29  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Rengör Capstanaxel/tryckrulle/tonhuvuden, sen kan du kolla den stora flatremmen som driver svänghjulet förmodligen behövs den bytas. Samtliga ytor som remmen löper mot rengöres med sprit, sen sitter det säkert mindre sekundära remmar eller drivgummin som torkat och spruckit, dessa driver den bandspole som hämtar upp bandet, förmodligen därför den slår ifrån då det saknas drivning där.

Du kommer behöva demontera kassettmekaniken för att kunna genomföra denna operation
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/01/06 :  20:40:40  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Jaha nog för att jag varit inne i bandspelaren men den stora skyddsplåten har dåliga skruvar så jag behöver nog borra sönder ett gäng skruvar då många av dom gjort sitt.

Jätte bra att någon kan bandspelare.

Jag ska försöka få tag i mer info om bandspelaren så ska jag försöka kolla om det är remmen som saknas.
Men om den är borta vad kan eventuellt passa?
Kanske ungefär samma remmar som sitter i skivspelare?
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/01/06 :  23:04:07  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Jag försöker googla men ingenting hittar jag där det står hur man lättast monterar ner bandspelaren för att komma åt stora remmen.
Borde finnas någon guide så att jag lossar rätt skruvar!
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/07 :  00:10:05  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag skulle nog aldrig lägga ner ett sådant jobb på ett kassettdeck. Det kostar idag nästan ingenting att köpa ett bättre begagnat.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/01/07 :  21:28:27  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Ja men jag vill ha ett med Vu mätare som matchar min Pioneer sx 1050 reciver.
Men jag har redan ett 80 tals Denon kassettdäck.

Men angående Pioneer bandaren.
Visst måste man lossa på det stora krettskortet?

Edited by - PeterE on 2010/01/07 21:29:06
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2010/01/08 :  12:59:29  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Vet inte hur det är på denna modell men jag tror inte du skall behöva lossa "moder" kortet.
Kolla runt själva kassett mekanismen, du borde kunna skruva loss den som en enhet + att sladdarna kommer att sitta kvar men man brukar kunna dela den för att byta remmarna ändå.
Fronten måste du nog bort med skulle jag tro.
Jag renoverade ett pioneer CT-F850 och har för mig att det inte var så besvärligt på den.
Denna renovering var besvärligare. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55453


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2010/01/08 13:00:13
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/05/17 :  22:16:28  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Nu kommer jag med en glad nyhet!
Jag har lyckats att laga bandspelaren efter många långa kvällar där jag försökt leta felet.

Det sitter en fyrkantig liten grej i plåt med tyg inuti & som det sitter en liten metallpinne inuti med en skåra som ska hålla fast en platta med fjädrar emot då man trycker på play knappen.
Den satt lite löst så jag provade med att skruva isär den & trycka fast pinnen med skåran bättre mot plåten.
Sen skruvade jag fast den igen.

Då började bandspelaren att fungera!

Edited by - PeterE on 2010/05/17 22:17:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000